از شناخت روانشناسی زرد تا قوانین دست و پاگیر اجرایی

از دانستن روانشناسی زرد گرفته تا قوانین اجرایی دشوار

گروه استان های خبرگزاری آنا; انجمن های علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال، با انگیزه و با ظرفیت بالا هستند که دانشجویان علاقه مند به فعالیت های پژوهشی و علمی را جمع آوری و متمرکز می کنند. اکثر این ظرفیت ها به شکل ممکن شروع به کار می کنند و در صورتی که دانشگاه ها بستر مناسبی برای فعالیت انجمن ها فراهم کنند. تحقق این ظرفیت ها دور از دسترس نخواهد بود. لذا برای ارتقای روحیه علمی، تقویت و ایجاد انگیزه در دانشجویان، دانشگاه باید انجمن های علمی دانشجویی را فعال و حمایت کند.

در دانشگاه آزاد اسلامی چند سالی است که انجمن های علمی در هر واحد دانشگاهی زیر نظر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه فعالیت می کنند و فعالیت های آنها هر ساله رتبه بندی و اعلام می شود.

ادامه مطلب:

انجمن نانوبیوتکنولوژی آغوش باز برای جذب کارآفرینان دارد

تعامل مجامع علمی در کشف و پیشگیری از وقوع جرم

اعطای امتیاز ویژه برای حضور اساتید در مجامع دانشگاهی

تقویت انجمن های علمی با حمایت مستمر دانشجویان پژوهشگر

خبرنگار خبرگزاری آنا در شماره 89 پروندهتوسعه کمیراجدید با انجمنراسلامرا علمی» در مورد ماموریت ها، اهداف، طرح ها، برنامه ها و دستاوردهای انجمن روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با فاطمه ظهیری، دانشجوی روانشناسی دانشگاه و دبیر انجمن گفتگو شد.

آنا: لطفا انجمن روانشناسی اصفهان دانشگاه آزاد اسلامی را معرفی کنید.

ظهیری: من دانشجوی روانشناسی در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان هستم. در سال 1400 داوطلبانه به عنوان دبیر انجمن دانشجویی روانشناسی معرفی و انتخاب شدم و این انتخابات مصادف با اوج شیوع ویروس کرونا بود. با وجود همه محدودیت ها، فعالیت های انجمن را به صورت مجازی ساماندهی کردیم و وبینارهایی با موضوعات مختلف روانشناسی برگزار کردیم.

در عین حال با استفاده از تولید محتوایی که در فضای مجازی جامعه علمی صورت می گیرد، سعی در حفظ شور علمی و پژوهشی در ایام قرنطینه و مجازی داشتند. فرمی برای عضویت مجازی ایجاد شد و لینک ثبت نام در اختیار دانشجویان قرار گرفت که به دلیل عضویت در انجمن علمی بسیار خوب بود و الان فقط از رشته روانشناسی حدود 250-300 فالوور خوب و پیگیر داریم.

از آنجایی که روانشناسی یکی از معدود رشته هایی است که می توانید در آن متخصص شوید، تنها در این رشته تحصیل کنید کافی نیست و علاوه بر این کارگاه ها، باید فراتر از دانشگاه، گرایش، ارتباط خوب و تجربه، علوم علمی را بیاموزید. انجمن روانشناسی بستر مناسبی برای آموزش و پویایی است که از نظر علمی برای دانشجویان این رشته می باشد و به همین منظور علاوه بر برگزاری کارگاه ها، همایش ها، گردهمایی ها و برنامه های مختلف روانشناسی مرتبط علمی با اساتید مجرب – عمدتاً رایگان یا در هزینه اندک همراه با مدرک و مدرک معتبر – حضور این محیط علمی همراه با سایر دانشجویان و اساتید ذیربط کمک شایانی به رشد و ارتقای علم و ارتباطات می کند که لازمه متخصص شدن و کسب تجربه است.

آنا: الان وضعیت و وظایف انجمنراچگونه مطالعات آکادمیک در دانشگاه ها را ارزیابی می کنیمراو وجود آنها چقدر مفید استرامیدونی

ظهیری: انجمن های علمی هنوز جایگاه خود را در دانشگاه ها پیدا نکرده اند و به آنها ارزش داده نمی شود، در حالی که فعالیت های علمی و پژوهشی در جامعه علمی باعث رشد دانشجویان و دانشگاه می شود. اما در یک سالی که دبیر انجمن بودم متوجه شدم که انجمن ها از سوی دانشگاه ها و بسیاری از مسئولان جدی گرفته نمی شود.

آنا: حمایت دانشگاه از انجمنراچگونه مهارت های تحصیلی دانش آموزان را ارزیابی می کنیمراو مشکلات و چالش هارااز حرفه خود چه می دانید؟

ظهیری: ما اغلب با اشتیاق فعالیت ها و برنامه ها را در نظر می گیریم. اما مسئولانی که امضا و تاییدشان در گرو اجرای این فعالیت هاست، آنقدر کار را به تعویق انداخته و غفلت کرده اند که از اجرای فعالیت ناامید شده و احساس می کنیم دیگر شور و اشتیاقی برای کار پژوهشی و علمی وجود ندارد. .

این موانع و فیلترهای بی مورد، سرعت و انرژی فعالیت را از مجریان انجمن ها می گرفت. اگر هماهنگی و همکاری متقابل قوی و حمایت دانشگاه از انجمن ها وجود داشته باشد و انجمن ها جدی گرفته شود، قطعا تحول و تعامل بی نظیری رخ خواهد داد که نتایج آن را دانشجویان و دانشگاه به چشم خواهند دید. بالا بردن سطح تحصیلات سطح توسعه علمی با این حال، مسئولانی هستند که فعالیت های دانشجویی و دانشگاهی را تشویق، حمایت و بها می دهند.

بسیاری از چالش ها در حوزه مدیریت جامعه به قوانین بیش از حد دست و پاگیر برای برگزاری کوچکترین فعالیت ها مربوط می شود. در صورت بررسی مجدد این قوانین و شنیدن و بررسی دغدغه های معلمان و مشکلاتی که در حین فعالیت با آن مواجه هستند، به نتیجه بهتری می توان رسید. ه

یکی دیگر از چالش های انجمن ها عدم تمایل بسیاری از مسئولین برای حضور در این فعالیت است که به دلیل دیدگاه های آنها از سوی انجمن و دبیر آن به رسمیت شناخته نمی شود و برای انجمن های علمی به عنوان نهاد تأثیرگذار دانشگاه ارزشی قائل نیست. اما بسیاری از مسئولان فاقد همکاری لازم بودند و بسیاری از چالش های انجمن در این زمینه بود. اما یکی از نکات مثبت انجمن روانشناسی شعبه اصفهان همکاری پیام نجفی رئیس دانشگاه است که در کنار ایشان بود و در بسیاری از مشکلات انجمن را حمایت و تشویق می کرد.

آنا: انجمنراچگونه می توانیم دانش علمی را تقویت کنیم تا بتواند در پیشرفت علم موفق باشد؟

ظهیری: اگر اندکی موانع اداری برطرف شود و همکاری با انجمن ها افزایش یابد، این انجمن ها تاثیر منحصر به فردی در توسعه علم خواهند داشت و در هر زمینه به نتایج متفاوتی دست می یابند.

آنا: متعلق به جامعه علمی است؟راکرونا در طول دوره بیش از دو ساله خود موفق به تولید محصول یا فعالیتی شدرادیگران هستندراشما

ظهیری: در زمان دبیرخانه انجمن به دلیل وجود بیماری عروق بیماری کرونا و عدم حضور دانشجویان و عدم حضور دانشگاه برنامه های خوبی برگزار کردیم.

در ابتدای کار انجمن وبینار روانشناسی زرد برگزار شد. چرا که در طرز تفکر عموم جامعه، با هجوم اطلاعات غلط از مشکلات روانی، با معرفی بسیاری از افراد به عنوان روانشناس در فضای مجازی، با اظهارنظرهای غیرعلمی و اشتباه، تصویری از این حوزه شکل گرفته است. به عنوان یک علم در چشم بسیاری از اذهان آسیب دیده و مورد سوال است. به همین دلیل علیرضا ترکان، مشاور دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و از اعضای سازمان نظام پزشکی اصفهان، این وبینار را با موضوع دانش ایجاد کرد. تمایز روانشناسی زرد از روانشناسی علمی، شناخت مشاور و روانشناس زرد از روانشناس دانشگاهی و علمی و بررسی سوالات روانشناسی مسائل علمی و غیر علمی در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وبینار روانشناسی علمی و آشنایی با ابعاد آن با راهکارهایی برای تبدیل شدن به یک روانشناس علمی و با حضور حامد نصیری با عنوان خودشناسی از دیدگاه روانشناسی برگزار کردیم که حدود 100 نفر شرکت کردند و بسیار برگزار شد. استقبال خوبی شد بازخورد خوب از شرکت کنندگان

بلافاصله پس از مهار اپیدمی کرونا، هرچند دانشگاه ها هنوز حضور نداشتند، پس از اخذ مجوز، کارگاه گفتگوی عملی را با یکی از بهترین اساتید دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه امیرحسین پوره برگزار کردیم. با توجه به شرایط بیماری و محدودیت فضا به دلیل رعایت کلیه پروتکل ها، فقط توانستیم حدود 60 نفر را ثبت نام کنیم.

آنا: جدیدرافعال ترینرااجتماعی، تحصیلی، فرهنگی و موفقیترانتایج انجمن را توضیح دهید!.

ظهیری: هنگام اعلام حضور دانشگاه ها، جلسه ای را با پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان ترتیب دادم که با بسیاری از اعضای داوطلب انجمن برگزار شد. در این جلسه اعضای داوطلب انجمن به نمایندگی از دانشجویان روانشناسی; مشکلات، ابهامات، انتقادات، پیشنهادات و دغدغه های دانشجویان روانشناسی را رسانه ای کردند.

با حضور دانشگاه با اعضای اصلی انجمن گفتگو و پیشنهادات و تصمیمات خوبی در خصوص برنامه های آتی انجمن گرفته شد. برای بار دوم شخصاً عضوگیری کردیم و زمینه های فعالیت و علاقه اعضا را برای تعاملات دانشجویی در فعالیت های آتی جویا شدیم.

مجوز صدور انجمن نیز صادر شده و اعضای انجمن هم اکنون در حال کار بر روی آن هستند. به مناسبت روز روانشناس همایش جامعی با عنوان رهایی خلاق با همکاری گروه سنتز برگزار کردیم که طی دو روز نزدیک به 250 نفر ثبت نام کردند.

کارگاه دیگری که توسط انجمن برگزار می شود، کارگاه چشم انداز برای دوره های تحصیلات تکمیلی روانشناسی است. مطالعه و برنامه ریزی، منابع مهم و برنامه مطالعاتی کارشناسی ارشد روانشناسی با تقویت عملکرد پیشانی مغز با تدریس آرزو خالقیان.

این همایش بخش‌های متنوع و جالبی داشت که در بخشی از برنامه به تشریح طرح و ویژگی‌های رهاسازی پرداخت. هدف از برگزاری این همایش، کشف قابلیت هایی بود که افراد در باور ارتباطات برای ترک تنهایی با رویکردی یکپارچه و همه جانبه مدفون کرده اند. قسمت دیگر تحلیلی از برنامه علیرضا ترکان بود و یک قسمت مربوط به ذهن آگاهی بود.

در پایان فرید ملک احمدی مدرس کشوری خلاقیت و کارآفرینی در خصوص چگونگی خلاقیت در حوزه روانشناسی و کارآفرینی با به کارگیری دیدگاه خلاق و تربیت ذهن خلاق صحبت کرد. با هماهنگی دانشگاه برنامه تجلیل از اساتید را به مناسبت روز معلم برگزار کردیم و با همکاری دانشگاه و انجمن علمی بازدیدی یک روزه از نمایشگاه کتاب تهران داشتیم.

در روانشناسی آنهمان فعالیت های موثر زیادی پیش بینی شده است که برخی از آنها در مرحله اجراست که از جمله آنها می توان به گرایش های اصلی و کنکور روانشناسی و کارگاه سوالات و شبهات مربوطه اشاره کرد.

انتهای پیام/4121/

دکمه بازگشت به بالا