خبرهای کلی

بخت به«بیشه دالان»روی خوش نشان می‌دهد/ یک گام دیگر تا احیای تالاب – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: زندگی روی زمین به آب بستگی دارد و تالاب ها شریان های حیاتی زیست کره هستند و تالاب ها نه تنها مولد هستند. اکثر این منطقه یک محیط طبیعی است، بنابراین این مناطق دارای مزایای اقتصادی زیادی از جمله تولید محصولات شیلاتی، حفظ سطح آب در مناطق کشاورزی، تولید الوار، ذخیره سازی آب و کاهش بلایای طبیعی به ویژه سیل است.

تالاب ها فرصتی بی نظیر در گردشگری لرستان است

از خواص ارزشمند تالاب ها می توان به تثبیت خطوط ساحلی، حذف زباله و پاکسازی آب، ایجاد مناظر زیبای طبیعی و ایجاد زیستگاه برای بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی اشاره کرد.

در این میان، تالاب ها قسمتی از تهدید منعطف ترین زیستگاه ها در درجه اول به دلیل خشک شدن و تغییر کاربری، آلودگی و برداشت بی رویه گونه های زیستی تالاب مورد توجه قرار می گیرند.

استفاده کشاورزی از آب تالاب ها، ورود سموم و پسماندهای کشاورزی به تالاب ها، خشکسالی، صید و شکار بی رویه و فعالیت های کشاورزی در تالاب ها عواملی هستند که بر تخریب این اکوسیستم های منحصر به فرد تأثیر می گذارند.

شانس جنبه خوب را نشان می دهد

استان لرستان با ظرفیت منحصر به فرد طبیعت گردی و بوم گردی دارای تالاب هایی است که می توان همه آنها را فرصتی بی بدیل در این حوزه دانست.

«بیشه دالان» و مصائب او

«بیشه دالان» تالابی در شهرستان بروجرد است که مساحت کل آن حدود 913 هکتار برآورد شده است که از این میزان حدود 430 هکتار هنوز مورد استفاده قرار می گیرد. تالاب بیشه دالان در 15 کیلومتری جنوب شرقی بروجرد و در دشت سیلاخور قرار دارد.

«بیشه دالان» از گذشته زیستگاه پرندگان مهاجر بوده است که ماه‌هایی از سال را در این منطقه سپری می‌کنند و در کنار سایر جانوران بومی مانند پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران در این منطقه زندگی می‌کنند. مار، اردک، خرگوش، لاک پشت، حواصیل هاگرگ، شغال و سگ آبی از جمله حیواناتی هستند که در این منطقه یافت می شوند.

در سال های اخیر به دلایل مختلف از جمله بهره برداری بی رویه از زمین و منابع آبی اطراف و همچنین فعالیت کانال می بینمتالاب بیشه دالان در معرض تهدید جدی قرار گرفته و مساحت آن کاهش چشمگیری داشته است.

شانس جنبه خوب را نشان می دهد

اهمیت تالاب «بیشه دالان» بروجرد به عنوان مهم‌ترین تالاب غرب کشور و راهکاری برای جلوگیری از خطر نابودی کامل آن پس از سال‌ها رصد و ارائه گزارش‌های متعدد، مسئولان را برانگیخته است. و مدیران عامل نهادهای ذیربط نگرانی خود را در این خصوص اعلام کرده و با کمک سازمان نجات این تالاب و جمعیت محلی نظارت بر این تالاب را افزایش دهند.

بهبود معیشت جوامع محلی با احیای تالاب

علی سالاروند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این خصوص صحبت کرد بگو وی با خبرنگار آنلاین از آغاز عملیات هوشمندسازی و پایش تالاب «بیشه دالان» بروجرد خبر داد و اظهار داشت: تجهیزات آن نصب شده و تا یکی دو ماه آینده این پروژه به بهره برداری می رسد. زمین باتلاقی.

وی با بیان اینکه تالاب «بیشه دالان» تقریباً نوعی تالاب فصلی است، اظهار داشت: به طور کلی مشکل این است که سطح آب این تالاب در طول سال کاهش می یابد اما در فصول خاصی از سال بالا می رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به زندگی لک لک ها در تالاب، جاذبه های طبیعی و گردشگری مربوطه بیان کرد: این امر باعث شد گردشگران خارجی از این تالاب دیدن کنند.

شانس جنبه خوب را نشان می دهد

سالاروند با بیان اینکه احیای تالاب قطعا معیشت جوامع محلی را افزایش می دهد، گفت: حضور گردشگران و همچنین وجود زیرساخت های گردشگری و بوم گردی در اطراف این تالاب قطعا معیشت جوامع محلی را تحت تاثیر قرار می دهد. در این منطقه.

“پرنده چشم اندازدر «بیشه دالان».

وی سپس با تاکید بر اینکه برای احیای کامل تالاب «بیشه دالان» نیازمند مشارکت جوامع محلی هستیم، اظهار داشت: متاسفانه برخی کشاورزان کاه اطراف تالاب را سوزانده و یا کاربری اراضی اطراف تالاب را تغییر می دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به تخطی از محیط زیست و بحث تغییر کاربری در اطراف تالاب افزود: انتظار داریم رسانه ها در این زمینه کمک کنند تا مردم بدانند که آیا این موضوع گردشگری است. و زندگی در میان لک لک ها در این تبدیل تالاب به مقصد گردشگری قطعا در زندگی و معیشت آنها موثر خواهد بود.

سالاروند با اشاره به برنامه کم اهمیت “پرنده چشم اندازوی در اطراف تالاب و همچنین نظارت تصویری در این منطقه گفت: گردشگران می توانند از این نظارت تصویری محیطی استفاده کنند که علاوه بر نظارت، عملکرد زوم نیز دارد.

شانس جنبه خوب را نشان می دهد

کسب اعتبار جهانی

با اشاره به تلاش برای تامین مالی ایجاد سایت “پرنده”. چشم اندازوی سال آینده در اطراف این تالاب گفت: مشکل ما وجود زهکش های مجاز و غیرمجاز است که در این راستا در حال انجام اقدامات قانونی برای جمع آوری این نزولات جوی هستیم.

مدیرکل محیط زیست لرستان با تاکید بر پیگیری برای ثبت این تالاب در سایت رامسر و تخصیص اعتبارات جهانی برای احیا و حفاظت از آن، گفت: اگر این کار انجام شود از محل اعتبارات جهانی تالاب ها همین طور است. برای تالاب بیشه دالان.

سالاروند با بیان اینکه همه چیز به همکاری و مشارکت جوامع محلی بستگی دارد، تصریح کرد: البته اگر مردم از مزیت های گردشگری و طبیعی این تالاب مطلع شوند، همکاری خواهند کرد.

در هر صورت احیای کامل تالاب «بیشه دالان» نیازمند همکاری جوامع محلی برای احیای این اکوسیستم مهم آبی است. آه تو بخشیده شد تالاب ها همین زیستگاه ها و چشم های زیبا هستند نواز از خط استوا تا دشت های یخ زده، در سراسر جهان پراکنده شده اند و بیش از هر عضو دیگری از طبیعت، نقش حیاتی در حفظ سلامت و تعادل سیاره دارند.

دکمه بازگشت به بالا