خبرهای کلی

ذهنتان را شارژ کنید – رویداد برتر

«در عصر انفجار اطلاعات، خوب است به خاطر داشته باشید که فقط گوشی‌های هوشمند نیستند که باید مرتباً شارژ شوند. ذهن ما نیز به شارژ نیاز دارد.”

به گزارش رویداد برتر فاراد شما او نوشت: «یک راه شگفت‌آور مؤثر برای بهبود حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت وجود دارد، و به نظر می‌رسد که برای همه از دانشجویان گرفته تا مبتلایان به آلزایمر مؤثر باشد».

وقتی دوباره سعی می کنید چیزی را به خاطر بسپارید، طبیعتاً تصور می کنید که هر چه بیشتر تلاش کنید، بهتر می شوید. اما به نظر می رسد که شما مجبور نیستید کاری انجام دهید. فقط نورها را کمی کم کنید، راحت بنشینید، 10 تا 15 دقیقه را در مدیتیشن آرام بگذرانید و متوجه خواهید شد که آنچه را که تازه یاد گرفته اید بهتر از زمانی که سعی کرده باشید لحظه را به نحوی سازنده سپری کنید، به خاطر خواهید آورد.

اگرچه از قبل مشخص شده است که سرعت مطالعه باید کنترل شود، تحقیقات جدید نشان می دهد که ما باید در این دوره های استراحت “تداخل حداقل” را هدف قرار دهیم و آگاهانه از هر گونه فعالیتی که ممکن است مرتبط با کار باشد اجتناب کنیم. ظریف حافظه را مختل می کند. تشکیل، اجتناب بنابراین به خرید نروید، ایمیل خود را چک نکنید یا با گوشی خود وبگردی نکنید. شما واقعا باید به مغز خود فرصت دهید تا در غیاب حواس‌پرتی، به طور کامل شارژ شود.

بهانه انجام هیچ کاری ممکن است بهترین راه برای بهبود عملکرد حافظه برای دانش‌آموزان تنبل باشد، اما این کشف برای کسانی که از فراموشی یا نوعی زوال عقل رنج می‌برند نیز مفید است و راه‌های جدیدی را برای باز کردن ظرفیت‌های پنهان و ناشناخته قبلی برای یادگیری و به خاطر سپردن ارائه می‌دهد. .

فواید قابل توجه استراحت بدون مزاحمت در بهبود حافظه اولین بار در سال 1900 توسط روانشناس آلمانی گئورگ الیاس مولر و شاگردش آلفونس پیلزکر ثبت شد. مولر و پیلزکر در یکی از آزمایش‌های تثبیت حافظه خود ابتدا از شرکت‌کنندگان خواستند فهرستی از هجاهای مزخرف را حفظ کنند. مدت کوتاهی پس از مطالعه لیست، به نیمی از گروه بلافاصله لیست دیگری برای مطالعه داده شد. در حالی که به دیگران قبل از ادامه شش دقیقه استراحت داده شد.

هنگامی که یک ساعت و نیم بعد مورد آزمایش قرار گرفت، دو گروه الگوهای یادآوری بسیار متفاوتی را نشان دادند. شرکت کنندگانی که استراحت کرده بودند حدود نیمی از لیست را به خاطر داشتند. در حالی که در مقایسه با آنها، گروه دوم که فرصتی برای شارژ مجدد باتری ها نداشتند، به طور متوسط ​​28 درصد از لیست را به خاطر داشتند. این یافته نشان می دهد که حافظه ما از اطلاعات جدید، به ویژه زمانی که در مغز ثبت شده است، شکننده است و ما را در برابر تداخل اطلاعات جدید آسیب پذیرتر می کند.

اگرچه برخی دیگر از روانشناسان گهگاه به نتایج این یافته ها اشاره می کنند، اما درک وسیع تری از این موضوع در آغاز هزاره جدید شکل گرفت. این به لطف تحقیقات پیشگامانه سرجیو دلا سالا از دانشگاه ادینبورگ و نلسون کوان از دانشگاه میسوری است.

این تیم بررسی کردند که آیا کاهش تداخل می تواند حافظه را در افرادی که از آسیب عصبی مانند سکته رنج می بردند، بهبود بخشد. در شرایطی مشابه تحقیقات مولر و پیلزکر، به شرکت کنندگان لیستی از 15 کلمه داده شد و 10 دقیقه بعد مورد آزمایش قرار گرفتند. در برخی آزمایش‌ها، شرکت‌کنندگان با آزمون‌های شناختی مشغول بودند. از بقیه خواسته شد در یک اتاق تاریک دراز بکشند و نخوابند.

تأثیر این مداخله کوچک عمیق تر از آن چیزی بود که قبلاً تصور می شد. اگرچه دو نفر از بیماران مبتلا به فراموشی شدید هیچ بهبودی نشان ندادند، بقیه تعداد کلماتی را که می‌توانستند به خاطر بیاورند سه برابر کردند، از 14٪ به 49٪، که آنها را تقریباً در ردیف افراد سالم بدون آسیب عصبی قرار داد.

نتایج بعدی حتی جالب تر بود. از شرکت کنندگان خواسته شد که یک ساعت بعد به داستان ها گوش داده و به سوالات پاسخ دهند. بدون فرصت استراحت، تنها هفت درصد از وقایع داستان را به خاطر می آوردند. با استراحت، این نرخ به 79 درصد افزایش یافت که افزایش قابل توجه و 11 برابری در حفظ اطلاعات را نشان می دهد. محققان یک مزیت مشابه اما کمتر قابل توجه را در شرکت کنندگان سالم پیدا کردند که یادآوری آنها بین 10 تا 30 درصد افزایش یافت.

مایکلا دوار، دانشجوی سابق دانشگاه دلا سالا و کوان و هریوت، تاکنون تعدادی مطالعات بعدی را در این زمینه انجام داده است که این یافته ها را در تعدادی از تنظیمات مختلف تکرار کرده است. آنها همچنین دریافتند که این دوره‌های استراحت کوتاه حافظه فضایی را در شرکت‌کنندگان سالم بهبود می‌بخشد و به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا مکان ساختمان‌های مختلف را در یک محیط واقعیت مجازی به خاطر بسپارند.

جالب اینجاست که این مزیت تا یک هفته پس از یادگیری اولیه باقی می ماند و هم پیر و هم جوان می توانند از آن بهره مند شوند. علاوه بر بازماندگان سکته مغزی، تحقیقات در مورد این فواید شامل افراد مبتلا به بیماری آلزایمر زودرس تا متوسط ​​نیز می شود.

در هر مورد، محققان از شرکت‌کنندگان خواستند که در اتاقی با نور کم و ساکت، به تنهایی بنشینند و از تلفن‌هایشان و موارد مشابه دور باشند. ما به آنها دستورات خاصی در مورد اینکه در هنگام استراحت چه کاری انجام دهند و چه کاری انجام ندهیم، ندادیم، اما پرسشنامه‌های تکمیل شده در پایان آزمایش‌ها نشان داد که اکثر مردم فقط اجازه می‌دهند ذهن خود به جایی که می‌خواهند برود.» می گوید دوار.

حتی در هنگام استراحت، مراقب باشید که بیش از حد خود را در رویاپردازی غرق نکنید. به عنوان مثال، در یک مطالعه، از شرکت کنندگان خواسته شد که یک رویداد گذشته یا آینده را در طول استراحت تصور کنند، که ظاهراً یادآوری مطالب تازه آموخته شده را در آینده کاهش می دهد. بنابراین بهتر است در طول دوره استراحت از هر نوع کار ذهنی منسجم خودداری شود.

مکانیسم دقیق این امر هنوز ناشناخته است. با این حال، دانش بیشتر در مورد شکل گیری حافظه سرنخ هایی به دست داد. اکنون پذیرفته شده است که زمانی که حافظه ها برای اولین بار رمزگذاری می شوند، قبل از اینکه در ذخیره سازی طولانی مدت تثبیت شوند، یک دوره تثبیت را طی می کنند.

قبلاً تصور می شد که این امر عمدتاً در هنگام خواب رخ می دهد، و افزایش ارتباط بین هیپوکامپ – جایی که برای اولین بار خاطرات در آن شکل می گیرد – و قشر مغز در هنگام خواب. فرآیندی که می تواند ارتباطات عصبی جدیدی ایجاد و تقویت کند که برای یادآوری آینده ضروری است.

این افزایش فعالیت در شب ممکن است دلیلی باشد که ما تمایل داریم قبل از خواب چیزها را بهتر یاد بگیریم. با این حال، مطابق با کار Dewar، مطالعه‌ای در سال 2010 توسط لیلا دوکی از دانشگاه نیویورک نشان داد که این تنها به خواب محدود نمی‌شود، بلکه فعالیت عصبی مشابهی در دوره‌های استراحت بیداری رخ می‌دهد.

در تحقیقات داواچی، ابتدا از شرکت کنندگان خواسته شد تا چند جفت تصویر (تداعی یک چهره با یک شی یا صحنه) را به خاطر بیاورند و سپس به آنها اجازه دادند که دراز بکشند و ذهن خود را برای مدت کوتاهی سرگردان کنند. همانطور که انتظار می رفت، او افزایش اتصال بین هیپوکامپ و قشر بینایی را در طول استراحت یافت. نکته مهم این بود که افرادی که ارتباط بیشتری بین این نواحی مغز داشتند، موضوع را بیشتر به خاطر می‌آوردند.

مغز ممکن است از تمام زمانی که می‌تواند برای تثبیت آموخته‌های خود استفاده کند، و کاهش محرک‌های اضافی در این مدت می‌تواند این فرآیند را تسهیل کند. به نظر می‌رسد آسیب‌های عصبی بعد از یادگیری یک حافظه جدید، مغز را در برابر تداخل آسیب‌پذیرتر می‌کند و به همین دلیل است که دوره استراحت به ویژه برای بازماندگان سکته مغزی و بیماران آلزایمر مفید و مؤثر بود.

روانشناسان دیگر نیز از این تحقیق هیجان زده بودند. آیدان هورنر از دانشگاه نیویورک می گوید: “این تاثیر در مطالعات مختلف و در بسیاری از آزمایش ها و تست های حافظه و یادآوری نشان داده شده است. این بسیار جالب است و ممکن است راه های جدیدی برای کمک به افراد دارای معلولیت ارائه دهد.”

او اشاره می کند که از نقطه نظر عملی، برنامه ریزی زمان استراحت کافی برای بهبود حافظه در طول روز می تواند دشوار باشد. با این حال، او معتقد است که هنوز برای کمک به بیمار در یادگیری اطلاعات مهم جدید، مانند یادگیری نام و چهره یک پرستار جدید، ارزشمند است.

او می‌گوید: «شاید یک دوره کوتاه بیداری پس از آن می‌تواند احتمال به یاد ماندن فرد را افزایش دهد و باعث شود بیمار با پرستار جدیدش احساس راحتی بیشتری کند.

دوار درباره این بیماری می گوید که توانست نام نوه اش را با یک مکث حفظ کند. اگرچه او می گوید هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعا ندارد.

توماس باگولی از دانشگاه ناتینگهام ترنت در انگلستان نیز محتاطانه خوشبین است. وی خاطرنشان کرد: همچنان به برخی از مبتلایان به آلزایمر توصیه می شود از تکنیک های مدیتیشن برای کاهش استرس و بهبود سلامت کلی خود استفاده کنند. او می‌گوید: «برخی از مداخلات نیز استراحت بیداری را توصیه می‌کنند و جالب است که ببینیم آیا این روش‌ها تا حدودی به دلیل کاهش مداخله است یا خیر».

با این حال، او می گوید که استفاده از این روش در افراد مبتلا به زوال عقل شدید می تواند دشوار باشد.

هم باگولی و هم هورنر معتقدند که علاوه بر مزایای بالینی برای این بیماران، برنامه ریزی منظم زمان استراحت بدون حواس پرتی می تواند به همه ما کمک کند تا مطالب تازه را بهتر در ذهن خود حفظ کنیم. با این حال، برای بسیاری از دانش آموزانی که در این تحقیق 10 تا 30 درصد پیشرفت داشتند، این پیشرفت می تواند به معنای یک یا دو نمره باشد.

هورنر می‌گوید: «من فکر می‌کنم می‌توانید این وقفه‌های 10 تا 15 دقیقه‌ای را در دوره مرور خود بگنجانید و می‌تواند راهی مفید برای ایجاد بهبودهای کوچک در یادآوری شما باشد.

در عصر انفجار اطلاعات، خوب است به خاطر داشته باشید که فقط گوشی های هوشمند نیستند که باید مرتباً شارژ شوند. ذهن ما نیز به شارژ نیاز دارد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا