خبرهای کلی

فشارهای تحریمی، تورم و بازارهای اقتصادی ایران

البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که دقیقا نمی توان گفت که کدام تصمیم اجرا می شود، اما طبق اعلام رسمی دولت، کاهش حقوق ورودی مواد اولیه و محصولات واسطه ای یکی از دو مورد است. صورت حساب های فوری

من معتقدم که باید اثرات و پیامدهای افزایش نرخ مالیات بر نهاده ها را پیش بینی می کرد و مشخص بود که افزایش نرخ مالیات بر نهاده ها قیمت ها را افزایش می داد. با توجه به تغییرات ایجاد شده در تهیه لایحه بودجه و تعیین سطح ورودی حقوق، همزمان هشدار دادیم که با این تصمیم، دستمزد ورودی تا 6 برابر افزایش می یابد. در نهایت در اجرا شاهد بودیم که افزایش شدید حقوق ورودی بر قیمت مواد اولیه وارداتی و کالاهای تولیدی تاثیر داشت. حالا بعد از 4 ماه تصمیم گرفته اند این تصمیم را اصلاح کنند.

در مورد تاثیر تصمیم تغییر سطح حقوق ورودی بر کاهش تورم باید دانست که تورم را نمی توان تنها در چارچوب این تغییر تحلیل کرد، زیرا در شرایط فعلی سیاست ها و مولفه های دیگر مانند پولی. و سیاست های مالی، تحریم های موجود که احتمالاً تقویت می شوند. بله، وزن زیادی در تورم ایجاد کرد و مهمتر از آن منجر به تورم مورد انتظار شد.

اتفاق ابتدای سال که با خروج ارز ترجیحی رخ داد، به اندازه خود تورم بر بازار ایران سنگینی کرد و البته کاهش عوارض ورودی ممکن است تا حدودی شیب صعودی بازار ایران را تعدیل کند. تورم است، اما قطعا تورم را کاهش نمی دهد.

اما اتفاق مهم و فشار وارده بر بازار پس از اعلام کاهش عوارض واردات که ممکن است با تأخیر آثار اقتصادی نامناسبی برای کشور به همراه داشته باشد، بازار را در حالت توقف قرار داده است. برای اینکه بازار خرید و فروش کندتر از دو هفته گذشته باشد یک هفته گذشته و بسیاری از مردم از انجام هرگونه معامله خودداری کرده اند و معتقدند در چند روز آینده با اعمال این تصمیم اگر از امروز اقدام به خرید مواد اولیه کنند از دست دادن

با توجه به اظهارات بانک مرکزی مبنی بر اینکه نرخ رشد منفی نقدینگی در فروردین 1401 نویدبخش بهبود شاخص های اقتصادی است و تداوم این روند در ماه های آینده نیز باید این نکته را در نظر گرفت که کاهش نرخ رشد نقدینگی ادامه ندارد. راه و دلیل این نیز بسیار ساده و روشن است. دولت با کسری بودجه زیادی مواجه است.
سیاست پولی خیلی دور از ذهن نیست، در این شرایط چگونه می توان نرخ رشد نقدینگی را تنظیم کرد؟ مگر اینکه دولت حقوق کارگران و مستمری بگیران و هزینه های جاری را پرداخت نکند، زیرا سهم عمده بودجه عمومی در بخش جاری است و تا جایی که می توانستند به بودجه عمرانی و معمولاً درصدی از اتمام کار پرداخت می کردند. بودجه ساخت و ساز کم است

با توجه به افزایش قیمت نفت، درآمد حاصل از فروش نفت نیز افزایش یافت، اما به نظر می رسد میزان آزادسازی ارزهای نفتی در کشورمان زیر سوال رفته و این در حالی است که روسیه نیز به رقیب جدی ایران در نفت تبدیل شده است. فروش نفت ایران نسبت به قبل از جنگ کمتر است، روسیه و اوکراین با نوسانات مواجه شده اند و از سوی دیگر سرعت افزایش قیمت نفت کاهش یافته است.

از سوی دیگر، طبق روند مذاکرات، هر چه که باشد، ممکن است فشار تحریم ها بر صادرات و فروش نفت ایران افزایش یابد. دلیل افزایش فروش نفت ایران اساسا این بود که آمریکا می خواست در این مسیر به ایران چراغ سبز نشان دهد و حسن نیت آمریکا در نظر گرفته شود و در نهایت به نتیجه مذاکرات منجر شود.

بنابراین با توجه به روند مذاکرات نمی توان خوش بین بود که در ماه های آینده بخشی از نفت مندرج در بودجه به صورت مستقیم از محل فروش نفت تحویل، فروش و از ریال مرکزی گرفته شود. بانک و دلارهای بلوکه شده را برای بانک مرکزی در نظر بگیرید، در واقع بانک مرکزی چیزی برای فروش ندارد بنابراین مجبور است دوباره پول چاپ کند.

* کارشناس مسائل اقتصادی

دکمه بازگشت به بالا