جامعه

پاسخ مدیر بنادر گلستان به دلواپسان خلیج گرگان/ به‌دنبال دستکاری طبیعت نیستیم

رویداد برتر/گلستان مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان با گلایه از پرتاب سنگ های برخی افراد در مرمت خلیج گرگان گفت: بیش از یک سوم شبه جزیره آشوراده و میانکاله تخریب و بیش از 15 هزار هکتار خشک شده است. سوال من این است که مخالفان لایروبی خلیج گرگان تاکنون کجا هستند؟

مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان امروز (چهارشنبه 28 مرداد) با حضور در دفتر رویداد برتر با سردبیر و هیئت تحریریه رسانه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان ضمن گرامیداشت هفته خبرنگار به آخرین وضعیت خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در خصوص خلیج گرگان با نگرانی هایی مواجه بودیم که لایروبی را در نظر نگرفتیم. کانال آشوراده و عوارض ناشی از آن برای خلیج گرگان قابل توصیه است. ما چندین جلسه کارشناسی با منتقدان برگزار کردیم و منتقدان نیز با توضیحات ما قانع شدند، اما همچنان افراد مغرض اصرار دارند که نمی توان این افراد را قانع کرد.

الهیار اسعدی افزود: در جلسه پرسش و پاسخ دوستداران محیط زیست و دوستداران جزیره آشوراده این موضوع را مطرح کردم که تا کنون علیرغم بررسی های انجام شده هیچ انتقادی و نگرانی نسبت به خلیج گرگان نداشته و هیچکدام حاضر. در این گردهمایی از حاضران پرسیدم که بیش از یک سوم شبه جزیره آشوراده و میانکالا تخریب شده و بیش از 15 هزار هکتار خشک شده است، تاکنون چه کرده است؟

تلاش می کنیم خلیج گرگان را از مرگ حتمی نجات دهیم
وی لایروبی کانال آشوراده را مستلزم مطالعات فنی، علمی و زیست محیطی قوی عنوان کرد و اظهار داشت: در این پروژه به دلیل مسدود بودن آن، تبادل آب بین خلیج گرگان و دریای خزر بازیابی می شود. کانال، در واقع ساخت کانال را ادامه می دهیم، نه، این کانال یکی دو قرن پیش وجود داشته و می شد در آن از کشتی استفاده کرد، اما اکنون به محل تجمع رسوبات تبدیل شده و به همین دلیل تبادل آب شده است. به سمت جزیره آشوراده متوقف شده است.

پاسخ مدیر بندر گلستان به دغدغه خلیج گرگان/ نمی خواهیم طبیعت را دستکاری کنیم

مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان لایروبی کانال آشوراده را راه التیام خلیج گرگان عنوان کرد و تاکید کرد که می خواهیم خلیج گرگان را از مرگ حتمی نشان دهیم. بخش مراقبت های ویژه باید در مرحله اول احیا شود.

اسدی با بیان اینکه به دست اندرکاران و منتقدان خلیج گرگان اعلام کرده ایم که تنها به دنبال مدیریت خلیج هستیم نه دستکاری در طبیعت، خاطرنشان کرد: می خواهیم کانال دو قرنی را بازگشایی کنیم.

پاسخ مدیر بندر گلستان به دغدغه خلیج گرگان/ نمی خواهیم طبیعت را دستکاری کنیم

با احیای خلیج گرگان مشکل اعتباری نداریم
وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به گلستان 500 میلیارد تومان اعتبار برای احیای خلیج گرگان در نظر گرفته شد، یادآور شد: مقرر شد این وام ظرف سه سال و تاکنون 100 میلیارد تومان به استان پرداخت شود. به حساب سازمان بنادر و دریانوردی واریز می شود.

مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان با بیان اینکه برای احیای خلیج گرگان مشکل اعتباری وجود ندارد، یادآور شد: قرارداد ما با قرارگاه خاتم الانبیاء بیش از 250 میلیارد تومان است که 100 میلیارد تومان آن است. تخصیص یافت و دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی قول دادند که باقیمانده وام را تضمین کنند.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا