اقتصادی

آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه

به گزارش شفاف، رستم قاسمی وزیر شهرسازی در همایش کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی که امروز دوشنبه 24 مردادماه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، به تاثیر این نشست بر کار موثر پرداخت. اقدامات برای کمک به دستیابی به اهداف توسعه کشورهای محصور در خشکی ابراز امیدواری کردند.

حمل و نقل اولویت ایران در روابط با کشورهای در حال توسعه است

قاسمی با اعلام اینکه دیپلماسی اقتصادی ایران بر تعمیق روابط با کشورهای در حال توسعه، کشورهای همسایه و توافقات چند جانبه متمرکز است، افزود: در این راستا حمل و نقل یکی از اولویت های ماست.

وی ادامه داد: چندین کریدور حمل و نقل منطقه ای و بین المللی مانند کریدور شمال – جنوب، کریدور آلماتی – بندرعباس، کریدور آلماتی – استانبول، کریدور چین – قزاقستان – ترکمنستان – ایران، کریدور توافق عشق آباد، کریدور اسلام آباد – تهران – کریدور استانبول و در حال حاضر در حال ایجاد است. مانند کریدور خلیج فارس – دریای سیاه، کریدور ازبکستان – ترکمنستان – چابهار و کریدور تاجیکستان – ازبکستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه از مسیرهای ترانزیتی ایران استفاده می کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مسیرهای دریایی ایران در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای خزر هم اکنون نقش مهمی در جابجایی کالا از مبدأ به محصور در خشکی دارند. کشورهای منطقه

رویکرد ایران به کشتیرانی منطقه ای و بین المللی تعاملی است و از رقابت اجتناب می کند

قاسمی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران به مقوله کشتیرانی منطقه ای و بین المللی رویکردی تعاملی و مشارکتی و پرهیز از هر نوع رقابت است، افزود: این رویکرد در راستای چشم انداز و روح برنامه اقدام وین است. کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی

وزیر راه و شهرسازی به مشارکت خوب ایران با کشورهای محصور در خشکی منطقه و اکو در زمینه ترانزیت در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران همکاری موثری با سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) و کشورهای عضو آن در این زمینه دارد. زمینه همکاری های اقتصادی حمل و نقل و این سازمان امکان اجرای ابتکارات موثری در خصوص کشورهای محصور در خشکی منطقه وجود داشت.

قاسمی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: یک چهارم از 32 کشور در حال توسعه محصور در خشکی جهان یعنی 8 کشور افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان دارای روابط ترانزیتی دوجانبه و چندجانبه با ایران هستند. .

وی ادامه داد: این بدان معناست که ایران و سایر کشورهای ترانزیتی منطقه بخشی از تعهد جامعه جهانی برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی، کمک به کاهش هزینه های تجارت و دسترسی آسان تر به بازارهای جهانی را بر عهده گرفته اند. علاوه بر برنامه اقدام وین و گزارش دبیرکل سازمان ملل که به مجمع عمومی ارائه شده است، کشورهای در حال توسعه ترانزیتی نیز با مشکلات زیرساختی، مالی و فناوری مواجه هستند که نیازمند توجه و کمک جامعه جهانی است.

وزیر راه و شهرسازی به نقش مهم شبکه ترانزیتی ایران در دسترسی کشورهای محصور در خشکی منطقه با تکیه بر توانمندی ها و امکانات بومی به آب های آزاد اشاره کرد و تصریح کرد: ایران علاوه بر مشکلات کشورهای در حال توسعه همچنین در نتیجه بحران کرونا به دلیل یکجانبه بودن رنج می برند، یک جانبه نیز به دلیل تحریم ها مشمول سخت ترین محدودیت ها هستند و متاسفانه جامعه جهانی در کاهش فشار بر یکی از مهمترین کشورهای در حال توسعه ترانزیتی موفق نبوده است.

قاسمی در بخش دوم سخنان خود به موضوع محوری کنفرانس یعنی تامین مالی حمل و نقل بهتر پرداخت و بسیج منابع مالی داخلی و بین المللی را برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی از نقطه نظر ضروری دانست. منظره کشورهای محصور در خشکی و ترانزیت. کشورها.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: کنفرانس های تامین مالی سازمان ملل از جمله کنفرانس مونتری و آدیس آبابا به موضوع تامین مالی زیرساخت ها توجه ویژه داشتند اما در مکانیزم تامین مالی بین المللی برای حمل و نقل خلاء وجود دارد. بحران انرژی و امنیت غذایی از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

قاسمی با اشاره به اینکه علیرغم محدودیت های اقتصادی ناشی از تحریم های یکجانبه و شرایط کووید 19، ایران منابع مالی قابل توجهی را صرف پروژه های با تاثیرات منطقه ای می کند، گفت: تجهیز بنادر به تجهیزات لجستیکی و حمل و نقل لازم، تقویت زیرساخت های حمل و نقل دریایی در دریای خزر احداث برخی از راه‌های گمشده جاده‌ای و ریلی و توسعه خدمات لجستیکی و گمرکی در مرزهای زمینی از جمله اقدامات اخیر با محدودیت منابع داخلی است.

وی ادامه داد: بندر اقیانوسی چابهار برای تسهیل حمل و نقل بار به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و بالعکس و همچنین حمل و نقل تک وجهی و چند وجهی در کنار سایر روش های حمل و نقل با برخی از کشورهای منطقه مشارکت مالی دارد. با حمایت جمهوری اسلامی ایران

قاسمی گفت: اگر سازمان ملل و جامعه جهانی می خواهند مشکلات و آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی را کاهش دهند باید به الزامات و نیازهای کشورهای در حال توسعه ترانزیتی نیز توجه ویژه داشته باشند.

ایران آماده تامین نیازهای ترانزیتی 8 کشور محصور در خشکی منطقه است

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه ترانزیتی در کنار سایر کشورهای ترانزیتی منطقه آماده پاسخگویی به نیازهای ترانزیتی 8 کشور محصور در خشکی منطقه است و در مقابل از جامعه بین المللی انتظار دارد که در مسیر خود عمل کند. نقش. .

بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: ممکن است منابع مالی بین المللی برای احداث برخی زیرساخت های موجود در کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی منطقه در نظر گرفته شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: پروژه های مهمی مانند اتصال ریلی چابهار در حاشیه اقیانوس هند با هرات و مزار شریف افغانستان، اتصال مزار شریف با پیشاور پاکستان، بازسازی راه آهن کویته. . در پاکستان احداث خط ریلی مفقود شده به زاهدان در ایران، اتصال ریلی بندرعباس از طریق ازبکستان و ترکمنستان و تجهیز ناوگان ریلی کشورهای ترانزیتی منطقه باید منابع مالی بین المللی را دریافت کند.

وزیر راه و شهرسازی از برنامه ایران برای برگزاری همایشی با کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی منطقه و شرکای خارج از منطقه برای تبیین راهکارهای عملی مشارکت پایدار بین کشورهای ترانزیتی، محصور در خشکی و جامعه بین‌المللی خبر داد و گفت: این همایش هماهنگ است. با سازمان ملل متحد برای کمک به روند منتهی به سومین نشست این سازمان در سال 2024 سازماندهی شد.

دکمه بازگشت به بالا