خارجی

اردوغان خطاب به یونان: حمایت آمریکا و اروپا شما را نجات نمی‌دهد

رئیس جمهور ترکیه از کشورهای اروپایی حامی سازمان های تروریستی مانند پ ک ک و فتو به شدت انتقاد کرد.

به گزارش رویداد برتر، به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشستی در آنکارا، پایتخت این کشور، گفت: اعضای سازمان های تروریستی با انهدام لانه های تروریستی آشکارا در برخی کشورها برای خود کمپ ایجاد کرده اند. قاتلینی که خون شهروندان ما را ریختند تقریباً در همه کشورهای اروپایی به ویژه در اردوگاه لاوریون در یونان در آغوش گرفته اند. آنها می توانند آزادانه با دستان خود راه بروند.

اظهارات اردوغان یک روز پس از حمله تروریستی به ایستگاه پلیس در استان مرسین در جنوب ترکیه که منجر به کشته شدن یک پلیس و زخمی شدن یک پلیس دیگر شد، بیان شد.

اردوغان هشدار داد که تروریست ها صلح و امنیت کشورهای غربی میزبان گروه های تروریستی را تهدید می کنند و از همه کشورها به ویژه همسایگان ترکیه انتظار دارد اقدامات لازم را علیه سازمان های تروریستی انجام دهند.

وی گفت: حمایت روزافزون کشورهای غربی از تروریست ها بیش از هر چیز صلح و امنیت آنها را تهدید می کند. به یاد داشته باشید که مار در نهایت دستی را که به سمت او دراز شده گاز می گیرد. جای تروریست ها در خیابان ها نیست، بلکه در دادگاه هاست. زندان هایی که هزینه خون آنها پرداخت خواهد شد.

اردوغان در خصوص افزایش قدرت نظامی در یونان بار دیگر تاکید کرد که آنکارا به خوبی از اهداف تحریک کنندگان آتن آگاه است. تسلیحات انباشته شده در تراکی غربی و جزایر برای ما معنایی ندارند، زیرا قدرت ما بسیار بیشتر از آنهاست. یادآوری می کنیم که این یک شغل پنهان است.

پیش از این پهپادهای ارتش ترکیه تصاویری را ضبط کرده بودند که نشان می داد یونان خودروهای زرهی را برخلاف قوانین بین المللی به جزایر میدیلی (لسبوس) و سیسام (ساموس) منتقل می کند. آنکارا روز دوشنبه سفیر یونان را احضار کرد و خواستار پایان دادن به تخلفات انجام شده در جزایر دریای اژه و بازگرداندن وضعیت مدنی آنها شد. همچنین ترکیه در پیامی اعتراضی به آمریکا خواستار احترام به وضعیت جزایر شرقی دریای اژه شد و بر لزوم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از استفاده از سلاح در این جزایر تاکید کرد.

اردوغان گفت: “آیا فکر می کنید حمایت آمریکا و اروپا شما را نجات می دهد؟ نه. شما فقط وقت خود را تلف می کنید نه چیز دیگری.”

وی همچنین به دولت یونان که از کلمه ترکی در نام انجمن ها یا مدارس تراکیه غربی مزاحم شده است هشدار داد و گفت: درست رفتار کنید! اردوغان گفت که ترکیه نمی‌خواهد دریای اژه و مدیترانه به خون انسان، اشک یا خصومت آلوده شود.

وی افزود: ما صلح و آرامش را از صمیم قلب می خواهیم. اردوغان با ابراز تمایل به حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو بر اساس قوانین بین المللی گفت: آنکارا خواهان ثبات و امنیت در منطقه است. ما هرگز از دفاع از منافع ملت خود و برادران ترک قبرس خود دریغ نکرده ایم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا