سلامت و دانش

تولید داروی مسکن بدون عوارض در آمریکا

تولید داروی مسکن بدون عوارض در آمریکا

به گزارش دکتر نیوز، تولید مسکن بدون عوارض در آمریکا هم اکنون امکان پذیر است. اخیراً یک مسکن نویدبخش جدید غیرافیونی با عوارض جانبی بالقوه کمتر نسبت به سایر مسکن‌های قوی کشف شده است. تیمی از محققان به سرپرستی دانشمندان دانشکده علوم زیستی دانشگاه وارویک، ترکیبی به نام BnOCPA (بنزیلوکسی سیکلوپنتیل آدنوزین) را تجزیه و تحلیل کردند که به عنوان یک مسکن قوی و انتخابی درد در سیستم‌های مدل تجربی غیراعتیادآور است. BnOCPA همچنین مکانیسم اثر منحصر به فردی دارد که می تواند مسیر جدیدی را برای توسعه داروهای ضد درد فراهم کند.

این مطالعه که توسط تیم وارویک با همکاری محققان دانشگاه برن، دانشگاه کمبریج، دانشگاه کاونتری، دانشگاه موناش و سازمان‌های صنعتی انجام شد، اخیراً در مجله Nature Communications منتشر شده است.

پروفسور گراهام لادز، محقق ارشد این پروژه از دانشگاه کمبریج، گفت: “این یک داستان جذاب است که به سوگیری آگونیست برای GPCR ها نگاه می کند. BnOCPA نه تنها پتانسیل تبدیل شدن به نوع جدیدی از مسکن قوی را دارد، بلکه راه جدیدی را برای هدف قرار دادن سایر GPCR ها در کشف دارو به ما نشان داده است.

در بریتانیا، نیمی از جمعیت گزارش می دهند که درد مزمنی دارند که یا متوسط ​​یا شدید و ناتوان کننده است. چنین دردی بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذارد و بسیاری از مسکن های قوی که اغلب تجویز می شوند دارای عوارض جانبی هستند. مواد افیونی مانند مورفین و اکسی کدون در صورت مصرف بیش از حد می توانند اعتیادآور و خطرناک باشند. بنابراین، نیاز جدی و فزاینده ای به یک مسکن قوی و جدید بدون خاصیت اعتیادآور وجود دارد.

بسیاری از داروها در سطح سلول با فعال کردن مولکول‌های آداپتور معروف به پروتئین‌های G عمل می‌کنند. فعال شدن پروتئین های G می تواند اثرات سلولی مختلفی ایجاد کند. از آنجایی که تنها یک نوع از پروتئین G توسط BnOCPA فعال می شود، عملکرد آن بسیار انتخابی است و پتانسیل عوارض جانبی منفی ناشی از مصرف این مسکن قدرتمند را به حداقل می رساند.

دکتر مارک وال، از دانشکده علوم زیستی دانشگاه وارویک، که این پروژه تحقیقاتی را رهبری می‌کرد، گفت: «انتخاب‌پذیری و قدرت BnOCPA آن را واقعاً منحصربه‌فرد کرده است و ما امیدواریم که با تحقیقات بیشتر بتوانیم آگونیست قوی تولید کنیم. می تواند به بیماران کمک کند تا با دردهای مزمن کنار بیایند.

پروفسور برونو فرنگولی، محقق اصلی این پروژه، از دانشکده علوم زیستی دانشگاه وارویک، افزود: “این نمونه شگفت انگیزی از خوش بینی در علم است. ما هیچ انتظاری نداشتیم که BnOCPA متفاوت از سایر مولکول های کلاس خود رفتار کند، اما بیشتر با نگاهی به BnOCPA، خواصی را کشف کردیم که قبلاً هرگز دیده نشده بود و ممکن است زمینه های جدیدی از شیمی دارویی را ایجاد کند.

دکمه بازگشت به بالا