هنر و فرهنگ

روزنامه تا چه زمانی زنده است؟

رویداد برتر/ خراسان رضوی مدیران و کارشناسان روزنامه های فعال خراسان رضوی به تشریح مشکلات و دغدغه ها پرداختند و آینده روزنامه در ایران را پیش بینی کردند.

در گذشته مطبوعات در روزنامه خلاصه می شد، مردم برای اطلاع از اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه، اخبار مهم روز روزنامه می خواندند، اما امروزه این ابزار مهم اطلاع رسانی تغییر کرده است. به دور از دوران رونق، و برخلاف چند سال گذشته، شهر دارای غرفه های روزنامه فراوان بود، امروزه بسیاری از آنها بازیافت شده اند.

خیلی وقت پیش روزنامه یک روزنامه خبری بود و حالا که اخبار به راحتی در موبایل و فضای مجازی قابل پیگیری است، افراد کمی سراغ خرید روزنامه می روند و روزنامه ها هم مخاطبان خاص خود را دارند. کاهش تعداد بینندگان و تیراژ به روزنامه نگاری لطمه می زند و گرانی چاپ روزنامه نیز بر مشکلات روزنامه افزود.

علی یعقوبی، مدیرمسئول روزنامه قدس در گفت وگو با رویداد برتر، با بیان اینکه تنها دو معیار رایج یعنی الگوی مصرف رسانه ای و اقتصاد رسانه ای امکان تحلیل کامل وضعیت کنونی را فراهم می کند، اظهار کرد: مطبوعات و روزنامه نگاری کافی نیست، باید معیارهای دیگری را در نظر گرفت. با افزایش چند برابری هزینه کاغذ و چاپ، هزینه سرانه روزنامه ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و برخی زمانی که این هزینه ها با هزینه های سرانه مخاطبی که در فضای مجازی زندگی می کند مقایسه شود، روزنامه نگاری را غیر منطقی می دانند.

تأثیر یک تیتر روزنامه گاهی میلیون ها کانال را در بر می گیرد

روزنامه چقدر عمر می کند؟

وی بیان کرد: سنجش میزان تاثیرگذاری یک رسانه با تعداد مخاطبان نادرست است و سپس افزود: در روزنامه ها عمق نفوذ مهمتر از میزان آن است. یک تیتر یا عکس در برخی روزنامه ها می تواند تأثیر بیشتری بر رهبران ارشد کشور داشته باشد تا برخی از کانال های خبری با میلیون ها بازدید. روزنامه ها را معمولا بزرگان نظام می بینند و تصمیم گیری به آنها واگذار می شود.

مدیرکل روزنامه قدس به تغییر کارکرد روزنامه ها اشاره کرد و گفت: حوزه اخبار و اطلاع رسانی تا حد زیادی از دستور کار روزنامه ها خارج شده و به فضای مجازی و مجازی منتقل شده است. امروزه روزنامه ها با تقویت حوزه تحلیل جایگاه خود را پیدا کرده اند. مطبوعات حرفه ای دیگر به دنبال اخبار نیستند، بلکه به دنبال تحلیل، چرایی و چگونگی اخبار هستند. به یک معنا، روزنامه نگاری تحلیلی و تحقیقی در مطبوعات در حال گسترش است و مخاطبان خود را پیدا خواهد کرد.

روزنامه امروزه مورد اعتمادترین رسانه جهان است

یعقوبی با بیان اینکه روزنامه ها همچنان رسمی، معتبرتر و استاندارد هستند، خاطرنشان کرد: تنها رسانه ای که برای مطالعه باید پول پرداخت کرد، مطبوعات است. پرداخت هزینه یک بسته خبری، تحلیلی و آموزشی مهم است و نشان دهنده اعتبار، مشروعیت و اعتبار روزنامه هاست.

همچنان شاهد آن هستیم که مهمترین یادداشت ها، تحلیل ها، سرمقاله ها، گزارش ها و مصاحبه ها، روزنامه نگارانه و کارشناسانه، عمیق و کیفی، همچنان در روزنامه ها منتشر می شود و سرریز آنها به فضای مجازی می رود. حفظ زبان فارسی یکی دیگر از معیارهای مهم در ارزیابی روزنامه هاست. یکی از وظایف مطبوعات پاسداری از زبان و دستور زبان فارسی است و مطبوعات همواره نسبت به این موضوع سختگیر و دغدغه مند بوده اند.

مدیر عامل روزنامه قدس تصریح کرد: یکی دیگر از جنبه های قابل تامل، پدیده خواننده بیشتر در روزنامه ها است. به این معنا که یک روزنامه را معمولاً چند نفر می خوانند. به عنوان مثال طبق یک بررسی معتبر و علمی، ضریب خواننده روزنامه قدس 4.6 است، یعنی یک روزنامه به طور میانگین توسط بیش از 4 نفر خوانده می شود.

روزنامه چقدر عمر می کند؟

روزنامه ها حال و روز خوبی ندارند

یعقوبی افزود: بر این اساس تعداد اسمی کپی ها باید در ضریب چند خواننده ضرب شود تا تعداد مخاطب واقعی محاسبه شود. از طرفی همیشه می گویند صفحه اول روزنامه ها میلیون ها نسخه دارد و درست است. زیرا به طور کلی یکی از مطالب روزانه تمامی کانال ها و رسانه های معتبر در فضای مجازی روزنامه ها، سرمقاله ها و … می باشد. انتشار صفحه اول آن

وی بیان کرد: در تحلیل وضعیت روزنامه ها باید تمام موارد قبلی را در نظر گرفت اما این یک واقعیت است که روزنامه ها خوب کار نمی کنند. در دو سال اخیر افزایش 7 برابری قیمت کاغذ، افزایش قیمت چاپ و مایحتاج ضروری و کمیاب شدن کاغذ روزنامه ضربه بزرگی به مطبوعات و اقتصاد رسانه های مکتوب وارد کرده است.

مدیرعامل روزنامه قدس با اشاره به اینکه روزنامه‌ها امروز در دو جبهه می‌جنگند و تلاش می‌کنند، گفت: روزنامه‌ها امروز برای بقا و رشد خود و دغدغه‌های مردم و پیگیری مشکلات کشور تلاش می‌کنند.

روزنامه چقدر عمر می کند؟

ما روزنامه را حذف نمی کنیم

حسین رفیعی، مدیرمسئول روزنامه صبح امروز در گفت وگو با رویداد برتر، اظهار کرد: کشورهایی که در علم و فناوری از ایران جلوتر هستند، روزنامه های کاغذی را حذف نکرده اند و حتی مجلات و نشریات ویژه در این کشورها چاپ می شود. . اطلاعات مبتنی بر کاغذ ممکن است روزی ناپدید شوند، اما روزنامه به عنوان یک رسانه کاغذی حذف نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از سال 1395 تیراژ روزنامه صبح حورز به یک سوم کاهش یافته است، افزود: کشورهای جهان سوم مانند پاکستان تیراژ روزنامه بسیار بالاتری نسبت به ایران دارند و کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا و کشورهای اروپایی همچنان تیراژ روزنامه را دارند اما مردم ایران علاقه کم به دلیل سرانه پایین خوانندگان است، نه به این دلیل که مردم تمایلی به خواندن اخبار ندارند.

روزنامه فضایی برای تحلیل وقایع است

مدیرمسئول روزنامه صبح مزران با بیان اینکه روزنامه نگاری با روزنامه نگاری تفاوت دارد، گفت: کسانی که برای روزنامه نگاری انتخاب می شوند و با توجه به رشته کاری خود در دفتر روزنامه مشغول به کار می شوند باید دارای مدرک یا سابقه کاری در این زمینه باشند. رشته. تا بتواند سوالات را حل کند. تحلیل خود را در روز جامعه در حوزه فعالیت خود ارائه دهید. همچنین تفاوت روزنامه با فضاهای آنلاین مانند خبرگزاری ها و سایت های خبری این است که رویه روزنامه به جای گزارش اخبار، ارائه تحلیل است.

روزنامه چقدر عمر می کند؟

رفیعی تصریح کرد: روند کار روزنامه ها از 40 سال گذشته بسیار تغییر کرده است. انقلاب اولیه روزنامه ها شامل اخبار، تحلیل ها و غیره بود، اما اکنون روزنامه ها به روزنامه تبدیل شده اند. یعنی هر روز تحلیل و یادداشت می نویسند.

وی گفت: در رتبه بندی روزنامه های تهیه شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یادداشت ها و تحلیل های ویژه از مهمترین بخش های روزنامه است که در نتیجه روزنامه هایی با روزنامه نگار متخصص که تحلیل می نویسند، ارزیابی بهتری دارند. . .

فضای مجازی راهی برای مشاهده محتوای روزنامه است

مدیر روزنامه صبح مزران به تولید محتوا در روزنامه و انتشار در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: روزنامه نگاری سخت است که هزار نسخه از روزنامه خود را چاپ کند در حالی که به راحتی می تواند مخاطبان بیشتری را در فضای مجازی به دست آورد. مطالب روزنامه خود را در صفحات مجازی آن بازنشر کنید.

رفیعی با تاکید بر اینکه سرعت انتشار در فضای مجازی بیشتر است، گفت: در فضای مجازی می توان با سهولت بیشتری مخاطب را درگیر کرد اما در روزنامه مخاطب اعتماد دارد و همان مخاطب را به روزنامه جذب می کند. می توان اعتماد و اعتبار مخاطب را در فضای مجازی سلب کرد و مخاطبان بیشتری را جذب کرد.

وی ادامه داد: روزنامه خصوصی اگر از خارج از بازار روزنامه تامین مالی نشود نمی تواند خود را تامین کند چرا که هزینه ها بسیار زیاد است. در این میان هزینه های رسانه های مکتوب بسیار بیشتر از هزینه های یک خبرگزاری یا پایگاه خبری است.

روزنامه چقدر عمر می کند؟

مردم همچنان به روزنامه های کاغذی علاقه دارند

سید سجاد طلوع هاشمی سردبیر روزنامه شهرآرا با بیان اینکه تیراژ روزنامه شهرآرا مانند سایر روزنامه های استان و کشور کاهش یافته است، گفت: تقریبا هیچ روزنامه ای در دنیا تعطیل نشده و روزنامه های شاخصی وجود دارد. حتی یک روزنامه در ایران به دلیل کاهش خوانندگان تعطیل نشده است. امروزه روزنامه ها در بسترهای اطلاع رسانی دیگری سرمایه گذاری می کنند و شرایط فعلی منجر به تعطیلی روزنامه ها نمی شود.

وی افزود: روزنامه که نوعی رسانه است چند کارکرد دارد. وظیفه این رسانه اطلاع رسانی، پیگیری مشکلات مردم، تدوین مطالبات و فرهنگ سازی است. در گذشته همه این وظایف بر دوش روزنامه مکتوب بود و اکنون بین سایر بخش های اطلاع رسانی تقسیم شده است، اما هنوز به طور کامل از دوش روزنامه برداشته نشده است. امروزه مردم اخبار را از فضای مجازی دنبال می‌کنند و حتی کمتر به خبرگزاری‌ها مراجعه می‌کنند، اما برای قالب‌هایی مانند مصاحبه و گزارش به روزنامه‌ها مراجعه می‌کنند، زیرا مردم هنوز مصاحبه طولانی‌تری را از اینستاگرام نمی‌بینند و روزنامه‌ها برای دنبال کردن این مطالب به صرفه‌تر هستند. همچنین.

سردبیر روزنامه شهرآرا با بیان اینکه عده ای همچنان به روزنامه کاغذی علاقه دارند، ادامه داد: مردم هنوز ذائقه این را دارند که بخواهند چیزی را دست بزنند و در دست بگیرند. در نتیجه روزنامه همچنان کارکرد خود را حفظ کرده است.

توزیع صحیح راه حل مشکل روزنامه است

طلوع هاشمی با اشاره به اینکه امروزه توزیع مناسب روزنامه موضوع مهمی است، گفت: روزنامه در گذشته رقیب دیگری نداشت و همه همین فرصت را داشتند و می خریدند. حتی امروزه نیز روزنامه ها می توانند با مکمل ها و توزیع مناسب به تیراژهای بزرگ دست یابند. به شرط اینکه جامعه هدف را پیدا کنند، بر اساس نیاز خود تولید و در جایی که جامعه هدف حضور دارد، توزیع می کنند. زمانی مردم به دنبال روزنامه بودند و امروز روزنامه باید به دنبال مردم باشد. یعنی روزنامه باید ذائقه مخاطب را درک کند و سپس آن را تهیه و روانه بازار کند.

وی خاطرنشان کرد که خبرنگاران همچنان امیدوارند که وضعیت روزنامه بهتر شود. امید و ترس برای آینده روزنامه نگاری وجود دارد، اما ما به وضوح می توانیم پایان را ببینیم. فقط باید خودمان را به روز کنیم و از هر روشی که مخاطب را جذب می کند استفاده کنیم.

روزنامه چقدر عمر می کند؟

روزنامه و فضای مجازی مکمل یکدیگر هستند

جواد اشکذری روزنامه نگار نیز در این خصوص اظهار داشت: کارکرد روزنامه ها تغییر کرده اما از بین نرفته است. فضای مجازی که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد نیاز به دستیابی به هویت و تعریف مناسب دارد تا بتوان از این دو در کنار هم استفاده کرد. اگر مدیران فرهنگی کشورمان برنامه ریزی درستی انجام دهند، روزنامه ها و فضای مجازی می توانند مکمل یکدیگر باشند.

وی افزود: در کشورهایی که فضای مجازی آنها فعالتر از ایران است و در این زمینه جلوتر هستند، روزنامه ها از بین نرفته اند، زیرا در این کشورها اهداف، تعریف و هویت مطبوعات مشخص است.

این کارشناس رسانه و روزنامه نگاری با بیان اینکه همه به دنبال اخبار به روزنامه مراجعه نمی کنند، گفت: روزنامه ها به دنبال افکار و اندیشه های اجتماعی و اقتصادی هستند. در گذشته صفحات روزنامه ها بیشتر بر روی اخبار متمرکز می شدند، اما امروزه تمرکز آنها بر تحلیل اخبار است. نقش روزنامه تحلیل مسائل روز جامعه و پرداختن به ویژگی ها، پیامدها، پیامدها و مسائل مسائل روز است.

اشکذری با اشاره به اینکه روزنامه ها در حال حاضر سه کارکرد دارند، گفت: در فضای مجازی به اخبار، توضیحات و تحلیل ها در روزنامه ها و همچنین ضمیمه های روزنامه و نشریات بازرگانی می پردازند.

روزنامه چقدر عمر می کند؟

عمر روزنامه هنوز تمام نشده است

وی تصریح کرد: مطبوعات در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و آمریکا کارکرد خاصی دارند. در چنین کشورهایی هیچ چیز ناپدید نمی شود، بلکه رشد می کند. چون برای عموم برنامه ریزی می کنند و صفحات روزنامه به روز می شود. روزنامه هایی در ایران هستند که سال هاست ساختار خود را تغییر نداده اند، بنابراین مخاطب ندارند. روزنامه هایی هم هستند که هر روز بنا به نیاز مردم و مطبوعات جهان ساختار خود را تغییر می دهند و موفق هستند.

این روزنامه نگار تصریح کرد: هنوز زود است که بگوییم عمر کاغذ به پایان رسیده است. کتابی قدیمی‌تر از روزنامه هنوز مخاطب دارد. در واقع دنیای مطبوعات و روزنامه نگاری با ظرفیتی گسترش یافته است و قرار نیست روزنامه کاغذی از بین برود. امروزه بسیاری از نشریات به صورت الکترونیکی منتشر می شوند و این نشان از مازاد ظرفیت گذشته است، نه اینکه بخواهیم کاغذ را حذف کنیم و به دنبال جایگزین باشیم.

اشکذری افزود: مخاطبان روزنامه همه اقشار را شامل می شود و اگر قشر خاصی خود را در روزنامه نبینند قطعا به دنبال روزنامه جایگزین می گردند. درست است که سرانه مطالعه در کشور ما پایین است، اما از زمانی که فضای مجازی جایگزین شده، مطالعه همچنان جای خود را دارد، اما محیط تغییر کرده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا