اقتصادی

یک لحظه خودمان را جای روستاییان بگذاریم

تاخیر در پرداخت وام 200 میلیونی مسکن روستاها باعث از بین رفتن فصل تابستان، توقف ساخت و ساز، افزایش هزینه ها و ایجاد مزاحمت برای مردم شده است. الان هم شنیده می شود که شرایط برخی بانک ها مطرح شده است.

به گزارش رویداد برتر، باورش سخت است اما با گذشت 10 ماه از تصویب افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی از 100 به 200 میلیون تومان، همچنان کسانی که برای دریافت وام به بانک مراجعه می کنند، با حکم روبه رو هستند. بخشنامه را نگرفتیم.»

وام 200 میلیون تومانی ماجرای هزار و یک شب از ماجرای مسکن روستایی شد. هر هفته می گفتند یک هفته دیگر، هفته بعد یک ماه دیگر، ماه بعد یک هفته دیگر. در نهایت حمایت از این وام ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام شد و پرداخت آن موجب افزایش پایه پولی می شود. نیکزاد – به گفته رئیس بنیاد مسکن – اگر وام نمی دادی، صندوق افزایش می یافت. سرانجام در پانزدهم شهریور 1401 بانک مرکزی اعلام کرد که شرایط پرداخت وام مسکن روستایی را به بانک ها و 9 بانک صادرات، ملت، مسکن، بازرگانی، ملی، سپه، رفاه کارگران را به کشاورزی ارسال کرده است. و پست بانک ها بانک موظف به پرداخت این وام است.

معاون بنیاد مسکن وی در این باره به رویداد برتر گفت که “بانک های عامل باید سهمیه ای را به واحدهای استانی خود اعلام کنند که احتمالاً یکی دو روز طول می کشد”. 10 روز از آن زمان می گذرد اما سیستم بانکی آسیبی ندیده است!

روز گذشته محمد مخبر – معاون اول رئیس جمهور تسریع در پرداخت وام مسکن روستایی او تاکید کرد. البته طبق ضوابط پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، یارانه سود از محل صندوق ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی پرداخت می شود اما خالی یا پر بودن این صندوق اعلام نشد.

البته پرداخت وام از همه جهات شروع نشده است، صدای سنگ اندازی برخی بانک ها را می شنوید. به گفته عبدالجلال ایری – سخنگوی کمیسیون ساخت و ساز مجلس، یکی از شروط اخذ وام، ارائه سند مسکن است در حالی که اکثر واحدهای روستایی فاقد سند رسمی هستند. اما حتی اگر وام هم بیاید، بازگرداندن فصل تابستان، دوری از تورم مصالح ساختمانی 10 ماه گذشته و جبران مشکلات اقتصادی برخی روستاییان امکان پذیر نیست.

اظهار نظر درباره تورم زا بودن وام 40 هزار میلیارد تومانی 200 میلیون تومانی یارانه ای ساخت مسکن روستایی کار سختی نیست. اما شاید هیچکس بیشتر از روستایی که خانه اش را به امید گرفتن آن وام با چک و قرض ساخت و اکنون سررسید چکش است، این امید را پس نداده باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا