سلامت و دانشکسب و کار برتر

هر آنچه که باید درباره انواع استون، کاربرد و قیمت آن بدانید

استون چیست؟

استون با فرمول شیمیایی  (CH3COCH3)  است و به  نام های “دی­متیل کتون “، ” دی­متیل کربونیل “، ” بتا- کتوپروپان ” ، ” پروپانون ” ،” ۲- پروپانون” ، ” دی­متیل فرمالدئید” ، “ کتون پروپان ” نیز شناخته می شود. خرید استون به عنوان یک حلال رایج است.

البته فقط حدود 25٪ از فروش استون  تولید شده به عنوان حلال صورت میگیرد و حدود 20٪  آن در ساخت متیل متاکریلات برای ساخت پلاستیک هایی مانند پلاستیک اکریلیک استفاده می شود که می تواند به جای شیشه استفاده شود.20٪ دیگر نیز برای تولید متیل ایزوبوتیل کتون استفاده می شود ، که به عنوان یک حلال در پوشش های سطحی عمل می کند. پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این ماده کاربردی و قیمت استون با ما همراه باشید.

استون به طور طبیعی در گیاهان ، درختان ، آتش سوزی جنگل ها ، اگزوز وسایل نقلیه و به عنوان یک محصول تجزیه کننده متابولیسم چربی حیوانات ظاهر می شود.این عامل ممکن است به طور معمول در مقادیر بسیار کمی در ادرار و خون  نیز وجود داشته باشد. همچنین مناسب بودن قیمت استون ، آن را به حلال انتخابی بسیاری از فرآیندها تبدیل کرده است.

مروری بر ساختار مولکولی و خواص فیزیکی و شیمیایی استون

نام سیستماتیک (IUPAC) برای استون 2-پروپانون است. به آن دی متیل كتون نیز گفته می شود. وزن مولکولی 58.08 است. نقطه جوش آن 133 درجه فارنهایت (56 درجه سانتیگراد) و نقطه ذوب –139.63 درجه فارنهایت (-95.4 درجه سانتیگراد) است. وزن مخصوص 0.7899 است.

استون ساده ترین و مهمترین کتون است. این یک حلال آلی قطبی است و بنابراین انواع مختلفی از مواد را حل می کند و واکنش شیمیایی کمی دارد. هنگام خرید استون توجه به این نکته که این ماده مایعی قابل اشتعال بی رنگ و متحرک است و بوی مطبوعی تا حدی میوه ای دارد ، ضروری است.  این ماده به راحتی در آب ، اتانول ، اتر و … حل می شود و خود به عنوان یک حلال مهم عمل می کند. توجه کنید که استون در دوزهای بالا سمی است.

استون قطبی است یا غیر قطبی؟

استون یک مولکول قطبی است، زیرا پیوند قطبی دارد و ساختار مولکولی باعث لغو دو قطبی نمی شود.

استون اساسی است یا اسیدی؟

استون اسیدی است ، بگذارید توضیح دهم: pKa استون 20 است. هرچه pKa یک اسید کمتر باشد ، اسید قویتر است.

چرا این ماده شیمیایی خیلی سرد است؟

تبخیر یک پدیده گرمازا است ، یعنی برای ادامه کار گرما را جذب می کند. استون یک حلال فرار است (به راحتی تبخیر می شود) بنابراین هنگام تبخیر گرمای زیادی را جذب می کند و به همین دلیل پوست شما سردتر می شود. این همان چیزی است که شما احساس می کنید.

استون چگونه کشف شد؟

استون ، یک حلال رایج است که اولین بار توسط کیمیاگران در قرون وسطی کشف شد ، جایی که به عنوان “روح زحل” شناخته می شد. در سال 1836 ، ساختار شیمیایی آن توسط شیمی دانان ژان باتیست دوما و ژوستوس فون لایبیگ تعیین شد.

استون در دوره های قبل از تقطیر نشاسته تهیه می شد. شاید جالب باشد بدانید ، خرید استون که به عنوان  یکی از اجزای اصلی در تولید مواد منفجره در طول جنگ جهانی اول بود ، در تلاش برای جنگ بسیار مهم و رایج بود به طوری که دولت انگلیس به بچه های مدرسه پول می داد تا شاه بلوط اسب برای تقطیر در استون پیدا کنند. استون معمولاً در دوران مدرن و توسط صنایع پتروشیمی از سوخت های فسیلی حاصل می شود.

فرآیند تولید تجاری استون به چه صورت است؟

برای چندین دهه ، دانشمندان به طور مداوم سعی در جمع آوری اطلاعات در مورد چگونگی تولید استون ساده اما  با اهمیت ، داشته اند. فرآیند هیدروپراکسید کومن فرآیند غالب مورد استفاده در تولید تجاری استون است. استون همچنین با دهیدروژناسیون 2-پروپانول (الکل ایزوپروپیل) تهیه می شود.

البته نکته مهم اینکه در اصل استون از مواد اولیه بنزن و پروپیلن تولید می شود. این مواد ابتدا برای تولید کومن استفاده می شود ، سپس اکسید می شود تا هیدروپراکسید کومن شود ، قبل از اینکه به فنل و محصول مشترک آن ، استون تقسیم شود. همچنین در مواردی که دانشمندان به غلظت بالای استون با خلوص بالا نیاز دارند ، می توانند از دست دادن آب زدایی کاتالیزوری ایزوپروپانول را به عنوان یک روش جایگزین برای تولید استون انتخاب کنند. نکته اینکه قیمت استون و فروش استون متاثر از نحوه تولید استون می باشد.

آیا استون به طور طبیعی در بدن انسان تولید می شود ؟

بله ، همانطور که می دانید بدن شما از قند یا گلوکز برای تأمین انرژی استفاده می کند. بعد از خوردن غذا ، هورمون انسولین گلوکز را از جریان خون خارج کرده و به سلولهای شما منتقل می کند. وقتی بدن انسولین کافی تولید نمی کند یا کربوهیدرات کمی مصرف می کنید ، نمی توانید از گلوکز برای سوخت استفاده کنید. بنابراین بدن شما در عوض چربی می سوزاند.

در واقع کبد شما چربی ذخیره شده را تجزیه می کند و باعث تولید مواد شیمیایی به نام کتون می شود. استون کتون اصلی است.وقتی چربی منبع اصلی سوخت بدن شما باشد ، کتون اضافی تولید می کنید. داشتن بیش از حد کتون، منجر به تولید  کتوز می شود.

همه استون ها یکسان نیستند!

همه استون های “100٪” یکسان ساخته نشده اند. در حقیقت ، توجه به این نکته هنگام خرید استون ضروری است که آنها از نظر خلوص (50/99 تا 99/99 درصد) و محتویات ناخالصی ها (مواردی که 01/0 تا 0/50 درصد دیگر را تشکیل می دهند) متفاوت هستند. در حالی که تمام استون های 99.50٪ تا 99.99٪ را می توان “100٪” دانست .

گریدهای مختلف استون:

محتوای ناخالصی ها استون را به گریدهای مختلف تقسیم میکند:

  • “ USP “ گرید مناسب برای استفاده انسان است (در مواد غذایی ، دارو و پوست).
  • “ACS” و “معرف” مجاز به استفاده از انسان نیستند.
  • گرید “آزمایشگاه” ، “خالص” یا “فنی” که به اندازه کافی برای استفاده انسان خالص نیستند.

 خرید استون خالص

در شیمی ، یک ترکیب شیمیایی خالص یک ماده شیمیایی است که فقط شامل یک ماده و مجموعه خاصی از مولکول ها یا یون ها است. استون خالص فقط حاوی مولکول ها یا یون های استون است. توصیه می شود برای خرید استون خالص و خرید اسید اگزالیک با بهترین کیفیت و نازل ترین قیمت از بزرگترین مرجع فروش استون در ایران با کارشناسان ما در تماس باشید.

قیمت خرید و فروش استون:

داده های بی طرفانه قیمت گذاری ، که توسط گزارشگران محلی جمع آوری شده است ، خریداران استون را قادر می سازد تا تصمیمات آگاهانه بگیرند. از تولید کنندگان و شرکت های خرید استون می توان  به مرک آلمان و سیگما آلدریچ  اشاره کرد که قیمت استون در دنیا متاثر از مقدار فروش استون در این شرکت ها است.

 

نگهداری و بسته بندی استون به چه صورت است؟

شاید جالب باشد بدانید که استون در کانتینرهای مخصوص نگهداری می شوند.  فروش استون در بسته بندی گالن های ۲۰ لیتری، بشکه های ۱۶۰ کیلوگرمی و در مصارف آزمایشگاهی در گالن های 2.5لیتری انجام می شود . معمولا فروش استون در بسته بندی های شیشه ای و پلاستیکی انجام می گیرد و قیمت استون در بسته بندی های با حجم بیشتر معمولا به صرفه تر می باشد. برای جلوگیری از جرقه های ساکن ، کانتینرها باید باند زمین شوند. محل های ذخیره سازی و استفاده باید ایمن باشد و کسی اجازه سیگار کشیدن نداشته باشد.

ترکیبات استون صنعتی

استون پروکسید از دسته مواد منفجره بسیار حساس و قدرتمند است که از ترکیب استون و هیدروژن پروکسید (آب اکسیژنه) به نسبت ۵به۳ و یک کاتالیزگر (اسید سولفوریک یا کلریدریک) به نسبت ۳/۰ استاین ماده بر دو نوع است استون تری اکسید و استون دی اکسید استون تری اکسید پایدارتر از استون دی اکسید است.

این ماده جامد، سفید رنگ و بلوری است با این حال بسیار فرار است وبه دلیل تجمع آن در زیر درب، از حمل آن با ظروف در دار باید پرهیز کرد. این محصول در حالت خشک به شعله و شوک و ضربه حساس است و نگهداری آن بسیار مشکل و خطر ساز است ولی می‌توان آن را در درون آب یا الکل برای مدت زیادی نگهداری کرد.

ترکیب نیترو سلولز آغشته به استون (استون نیترو سلولز را در خود حل می‌کند) با استون پروکسید آن را قوی‌تر و پایدارتر می‌کند. استون پروکسید در حجم‌های مختلف خواص خاصی از خود نشان می‌دهد استون پروکسید در حجم‌های کمتر از ۲ گرم آتش میگرد و در زیر یک ثانیه می‌سوزد ولی در حجم‌های بیش از ۲ گرم بدون نیاز به محفظهٔ بسته، بدون دود و شعله با صدای زیادی منفجر می‌شود و هیچ اثری از خود باقی نمی‌گذارد. از این پروکسید برای ساختن چاشنی‌های الکتریکی بسیار مناسب است و شوک‌های بسیار ضعیف نیز آن را فعال می‌کند.

فروش استون صنعتی برای کاربردهای مختلف

این ماده (Acetone) بعنوان حلال بسیاری از ترکیبات آلی استفاده می‌شود. در تولید پلاستیک، الیاف مصنوعی، دارو و سایر ترکیبات شیمیایی کاربرد دارد. همچنین در تولید صنعتی رنگهای ایندیگو هم مصرف می‌شود. به عنوان حلال در فرمولاسیون پوشش دهنده سطوح و مواد مربوط به شوینده ها و تینرها، همچنین در آکریلیک و الکل هاى نیتروسلولز و رنگ ها، به عنوان حلال در مواد داروئى و آرایشی، حلال چسب، سیمان، جوهر پرینتر، چسب، واکس، رزین، چربى ها، گریس، روغن ها، و مواد رنگى در پروسه هاى عصاره گیرى، در صنایع بى دود کردن پودر، به عنوان حلال پاک کننده در صنایع الکتریکی، و به عنوان حمل کننده استیلن در داخل سیلندرها مورد استفاده است.

از این محصول در صنایع شیمیایی به عنوان ماده میانى در تهیه متیل متاکریلیت، متاکریلیت اسید، متیل استفاده مى شود. اغلب اوقات در تهیه ترکیباتى مثل آنتى اکسیدان ها، A ایزوبوتیل کتن، بیس فنل علف کش ها، کتن هاى سنگین، تغلیظ فرمالدئید و دى فنال آمین، و ویتامین هاى میانى مورد استفاده است.

استن بطور طبیعى در متابولیسم طبیعى بدن و در ارگان هاى طبیعى و عضلات و بافت ها دیده مى شود و خون حاوى مقدارى استن است.

روش تولید استون

دو روش برای تولید وجود دارد

1-روش رایج یا همان فرآیند کیومن(cumene)

در این روش استون به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از پروپیلن تولید می شود.

2-روش های قدیمی تر

یکی از ساده‌ترین روش‌های ساخت این ماده تقطیر استات کلسیم است. در گذشته از تقطیر خشک استات هایی نظیر استات کلسیم به دست می آمد. در طی جنگ جهانی اول فرایند تولید این ماده به وسیله تخمیر باکتریایی توسط Chaim Weizmann توسعه پیدا کرد که محصولات این فرایند استون، بوتانول و اتانول بود. به مرور زمان به علت راندمان ناچیز تولید این ماده در مقایسه با پسماندهای آلی، این فرایند رو به فراموشی سپرده شد.

با کاربردهای استون بیشتر آشنا شوید

همانطور که گفتیم، استون که با نام آیوپاک پروپانون شناخته شده است. مایعی بی رنگ، با بوی و طعم مشخص است. به راحتی در هوا تبخیر می شود. و به خوبی با آب مخلوط می شود. بیشتر استن تولید شده در ساخت مواد شیمیایی پلاستیک، الیاف و داروها مورد استفاده قرار می گیرد. استون، به طور عمده به عنوان یک واسطه ی شیمیایی در تولید مواد شیمیایی و حلال مورد استفاده قرار می گیرد. کاربردهای دی متیل کتون به صورت خلاصه در زیر آورده شده است.

  • ۴۰% از استن موجود در تولید متیل متاکریلات، اسید متاکریلیک و متاکریلات
  • ۲۰% به عنوان حلال (استن حلالی قطبی است به همین دلیل در بسیاری از واکنش های آلی در آزمایشگاه ها به عنوان حلال به کار برده می شود)
  • ۱۳ % از آن در تهیه ی بیسفنول A (از واکنش استون با فنول تولید می شود. و به عنوان ماده اولیه جهت تولید بسیاری از پلی اورتان ها و پلی کربنات ها کاربرد دارد)
  • ۱۰٪ از این ماده در تولید متیل ایزوبوتیل کتون و متیل ایزوبوتیل کاربینول
  • ۶٪، از این ماده در صنعت – پزشکی ،دارویی
  • ۵٪، از این ماده، در مصارف دیگر مورد استفاده قرار می­ گیرد.
  • ۶٪ باقی مانده صادر شده است.

سایر کاربردهای استون عبارتند از :

*در تولید رنگ و جوهر

*به عنوان پاک کننده رزین فایبرگلاس، اپوکسی و حذف کننده لکه

*در حمل و نقل و ذخیره سازی استیلن

*در تهیه مواد منفجره

*در تولید پوشش های حرارتی و پلیمری

*به عنوان خشک کننده

در ادامه به بحث و بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

·         در مواد آرایشی

پروپانون الکل خاصی را دناتوره می کند و به عنوان افزودنی در محصولات آرایشی و کرم های پوستی به کار برده می شود. پروپانون، به عنوان یک ماده ی اصلی در بسیاری از محصولات پاک کننده های ناخن مورد استفاده قرار می گیرد. که قطعا تمامی خانم ها با این کاربرد آشنایی دارند.

همچنین یکی دیگر از کاربردهای استون حلالیت آن است، به این معنی که می تواند موادی مانند رنگ و لاک را تجزیه یا حل کند. و موجب تسهیل پاک کنندگی آن ها شود. پروپانون را به یک پنبه یا پارچه یا پنبه آغشته کنید. پنبه های آغشته شده به این ماده به راحتی لاک ناخن را پاک می کند. این محصول علاوه بر پاک کنندگی ناخن در موارد دیگر همچون حذف کنندگی رنگ، حذف کننده خش های ساعت و به عنوان براق کننده ی کفش و… مورد استفاده قرار می گیرد.

·         نساجی

استن، به طور گسترده در صنعت نساجی به منظور حذف چسب، روغن و سایر مواد اضافی در الیاف ها مورد استفاده قرار می گیرد.

·         در صنعت – پزشکی، دارویی

استون یک حلال آلی است، که در صنعت داروسازی به عنوان پر کننده، جهت تهیه چگالی و داروهای مایع استفاده می شود. استفاده از این ماده جهت اثر بخشی داروها مهم و ضروری است.

منبع مقاله:

echemicals.ir

دکمه بازگشت به بالا