خبرهای کلیکسب و کار برتر

حداکثر سرعت کیا سراتو 2000

آشنایی با خودروی سراتو

در سال 2003، کیا موتور یک سدان شهری با نام سراتو را طراحی و به تولید انبوه رساند که ظاهری متفاوت با سایر محصولات این شرکت داشت. این سدان کوچک پس از عرضه به بازارهای جهانی با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد که باعث شد کیا در سال 2008 نسل جدیدی از این خودرو را به بازار معرفی کند.

نسل دوم کیا سراتو در سه کلاس هاچ بک، سدان و کوپه تولید شد و تنها مدل های کوپه و سدان آن وارد بازار داخلی ما شد. این خودرو در ابتدا تنها به صورت وارداتی در بازار داخلی عرضه می شد و در آن زمان رقیب سرسخت مزدا 3 محسوب می شد.

شرکت سایپا مذاکراتی را با شرکت کیا برای مونتاژ نسل دوم کیا سراتو آغاز کرد و موفق شد در سال 93 مونتاژ این خودرو در 4 تیپ مختلف را آغاز کند. اگر نیاز به خرید لوازم یدکی سراتو دارید یکی از سایت های معتبر یدک سراتو میباشد.

ناگفته نماند که این مدل سراتو در حال حاضر تنها در چین و ایران تولید می شود و سایر کارخانه های این شرکت در سراسر جهان نسل جدید (سوم) کیا سراتو را تولید می کنند. در این مقاله سعی داریم تا کیا سراتو 2 لیتری آپشنال مونتژی سایپا را بررسی کنیم و مزایا و معایب آن را به شما بگوییم.

در حال حاضر تولید سراتو سایپا به دلیل شروع مجدد تحریم‌ها و عدم همکاری کیا و سایپا، به پایان خود رسیده و دیگر به احتمال قوی این محصول توسط سایپا تولید نخواهد شد.

مشخصات فنی سراتو

بررسی مشخصات فنی موتور سراتو سایپا

سایپا دو موتور 1.6 لیتری و 2.0 لیتری برای سراتوهای خود در نظر گرفته است که هر دو DOHC MPI و 4 سیلندر 16 سوپاپ هستند. خوشبختانه این موتورهای مونتاژ شده از نظر کشش و کیفیت تفاوت چندانی با نمونه های وارداتی ندارند و باید از شرکت سایپا تشکر کرد که حداقل در این زمینه به خریداران رحم کرده است!

برای هر یک از این موتورها دو نوع گیربکس 6 سرعته اتوماتیک یا دستی وجود دارد که نیروی موتور را به چرخ های جلو منتقل می کند. موتور 1.6 لیتری ضعیف ترین موتور خودرو با 124 اسب بخار قدرت و 156 نیوتن متر گشتاور است و رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون به 11 ثانیه زمان نیاز دارد.

موتور 2 لیتری مورد آزمایش ما قادر به تولید 156 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن متر گشتاور است که به خودرو اجازه می دهد در کمتر از 10 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت اعلام شده برای کیا سراتو آپشنال 190 کیلومتر در ساعت بود.

جدول مشخصات فنی خودرو کیا سراتو 2000 آپشنال
کشور تولید کننده ایران
نام برند کیا
مدل سراتو 2000 آپشنال
سال ساخت 1393-1398
نوع موتور بنزین سوز
حجم موتور 2000 سی سی
تعداد سیلندر 4
تعداد سوپاپ 16
حداکثر توان خروجی 156 اسب بخار در 6200 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی 194.2 نیوتن متر در 4300 دور بر دقیقه
توان خروجی حجمی 78 اسب بخار بر لیتر
کلاس بدنه سدان
کلاس اتومبیل C Segment
وزن حدود 1310 کیلوگرم
تعداد ظرفیت سرنشینان 5
ابعاد خودرو (طول/عرض/ ارتفاع) 4530 *1775*1410

 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

سپر جلو سراتو در بین خودروهای هم رده از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است.

بررسی امکانات و آپشن های سراتو

از جمله امکانات نمونه‌های کیا سراتو آپشنال سایپا می‌توان به مواردی نظیر کیسه هوای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا به همراه رهیاب ماهواره‌ای، سنسورها و دوربین دنده عقب، پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان، روکش‌های چرمی، چراغ‌های اتوماتیک و… اشاره کرد.

البته متاسفانه حتی در این مدل به اصطلاح آپشنال هم از امکانات ایمنی مهمی که روی مدل‌های وارداتی دیده بودیم خبری یافت نمی‌شود.

مقایسه کیا سراتو آپشنال با سراتو وارداتی

در این قسمت قصد داریم سراتو نمونه آپشنال سایپا را به طور خلاصه با نمونه وارداتی مقایسه کنیم تا به شما عزیزان بگوییم در صورت خرید نمونه سایپا چه ویژگی هایی را از دست خواهید داد.

  1. سایز لاستیک خودرو را از 17 به 16 کاهش یافته است.
  2. کاهش کیفیت متریال داخلی
  3. استفاده از ترمزهای کاسه ای در عقب خودرو به جای ترمز دیسکی
  4. حذف سیستم کنترل پایداری (ESP)
  5. حذف سیستم کنترل کشش (TCS)
  6. کم شدن کیسه هوای جلو و جانبی
  7. حذف سیستم گرمایش صندلی
  8. کاهش کیفیت رنگ روی بدنه خودرو

نقد و بررسی طراحی ظاهری سراتو سایپا

در مجموع سراتو سایپا یا سراتو نسل دوم ظاهر قابل قبولی دارد. در واقع اگر این خودرو را در کنار نسل قبلی خود که اتفاقاً در ایران نیز بوده است قرار دهیم، متوجه پیشرفت های باورنکردنی کیا در طراحی خواهیم شد.

می توان گفت مهمترین بخش طراحی این محصول در مناسب بودن و هماهنگی هوشمند بین خطوط آن است. که انتقاد از ظاهر خودرو را سخت می کند، زیرا از هر زاویه ای به کیا سراتو نگاه می کنیم، با شکل و شمایل بی عیب و نقص روبرو می شویم.

شکل برجسته کاپوت، چراغ های جلوی شیک، جلوپنجره اسپرت و سپرهای خوش فرم خودرو بیش از سایر قسمت ها جلب توجه می کند. فرم کلی بدنه ساده و شیک و اسپرت است تا رضایت اکثر سلیقه ها را جلب کند.

در هر صورت با نگاهی به سال طراحی باید گفت که تیم کیا به خوبی عمل کرده و توانسته طراحی مناسب و منطقی را خلق کند که بعد از گذشت چند سال همچنان زیبا به نظر آید.

بررسی طراحی داخل ماشین سراتو آپشنال

در داخل کابین با طراحی شیک و خوش طراحی روبرو هستیم که اگرچه کمی قدیمی است اما به دلیل چیدمان خوب و ارگونومی عالی به راحتی امتیاز قابل قبولی را کسب می کند. تنها مشکل این است که مواد به کار رفته در نمونه های مونتاژ داخلی دچار افت کیفیت زیادی شده است و این امر بیننده را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

در واقع اگر تجربه رانندگی با کیا سراتو وارداتی را داشته باشید و سپس پشت فرمان مدل مشابه سایپا بنشینید، این افت کیفیت کاملا برایتان محسوس خواهد بود. حتی می توان گفت این مشکل روی زیبایی بصری بدنه کیا سراتو آپشنال تاثیر منفی گذاشته است.

اما از نظر فضا، کابین کیا سراتو به خوبی برای چهار بزرگسال و یک کودک جای می گیرد و صندلی های عقب آن ماننده مزدا  کمبود فضا ندارند؛ در مورد صندوق عقب، کیا سراتو همانطور که از یک سدان جمع و جور انتظار می رود فضای کافی را در اختیار شما قرار می دهد.

مزایا و معایب سراتو آپشنال سایپا

معایب سراتو آپشنال سایپا

نظر کاربران در مورد سراتو سایپا آپشنال

یکی از مشکلاتی که بعد از خرید سراتو باید با آن دست و پنجه نرم کنید، خشکی سیستم تعلیق است و وقتی خریداران این خودرو تا این حد برای یک خودرو مونتاژ داخلی هزینه کرده اند، انتظار دارند نرمی خوبی داشته باشد.

به گفته برخی از مالکان خودرو، با تعویض لاستیک های این خودرو با نمونه های داخلی تا حدودی از مشکلات سیستم تعلیق این خودرو کاسته می شود. برخلاف سیستم تعلیق نسبتا خشک این خودرو، فرمان هیدرولیک کیا سراتو عملکرد بسیار خوبی دارد و در پیچ های ناگهانی تمایل به خارج شدن از صفحه و بر هم زدن تعادل را نشان می دهد. این ماشین نمی دهد.

·         کیفیت پایین کابین سراتو سایپا

یکی از معایب سراتو سایپا کاهش کیفیت تجهیزات کابین نسبت به نمونه های وارداتی است. همانطور که گفته شد، با توجه به تجربه چندین ساله کشور در صنعت خودرو، تصور اینکه کیفیت کابین مونتاژ سراتو نسبت به نمونه وارداتی کمتر باشد، چندان سخت به نظر نمی رسید.

سراتو از نظر کیفیت داشبورد یا صندلی در حد نمونه های وارداتی نیست و این مشکل انتقاد برخی از مشتریان و مالکان سراتو سایپا را به دنبال داشته است.

استفاده بیش از حد از پلاستیک خشک و همچنین کاهش تقریبی کیفیت و نرمی صندلی ها نسبت به نمونه های وارداتی، از مهمترین نکات انتقادی کابین مونتاژ سراتو نسبت به نمونه های وارداتی است، بنابراین می توان آن را یکی از نقاط ضعف سراتو سایپا دانست.

·         حذف امکانات و آپشن ها از سراتو در سایپا

یکی دیگر از معایب سراتو سایپا حذف تعدادی آپشن و راحتی این خودروی مونتاژی نسبت به نمونه وارداتی است. نمونه اولیه سراتو سایپا یا به اصطلاح سراتو غیر آپشنال از نظر تجهیزاتی بسیار ضعیف بود و تجهیزات چندانی برای رفاه حال کاربرانش ارائه نمی کرد; این امر به ویژه در مورد 1600 سراتو با گیربکس دستی بیشتر از نمونه های 2000 صادق است.

بر همین اساس، شرکت سایپا تصمیم گرفت تا مدل های اضافی سراتو را با تجهیزات بیشتری در اختیار مشتریان قرار دهد، اما همچنان حتی برخی آپشن ها و تجهیزات مهم سراتو سایپا هنوز نصب نشد. که شامل نبود کیسه هوای جانبی و پرده ای، استفاده از ترمز چرخ های کاسه ای عقب و حذف سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP می شود.

که این موارد ممکن است سطح ایمنی سایپا سراتو را نسبت به مدل های وارداتی با این دو آپشن مهم کاهش دهد و عملکرد ضعیف این خودرو از نظر ایمنی سرنشینان را به همراه داشته باشد.

نقاط قوت سراتو آپشنال

موارد زیر از نقاط قوت سراتو آپشنال می باشند:

  • توانایی‫های حرکتی قابل قبول
  • سطح آپشن عالی با توجه به قیمت
  • کم دردسر بودن
  • توانایی فنی خوب
  • آپشن‫ها و امکانات مناسب
  • ارزش قیمتی مناسب
  • پیشرانه قدرتمند و کشش خوب
  • کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه آمریکایی NHTSA و موسسه استرالیایی NCAP

مشخصات فنی سراتو سایپا چیست؟

همان‌طور که گفته شددر لیست مشخصات فنی سراتو سایپا، نسخه ایرانی کیا سراتو با دو پیشرانه 1.6 لیتری و 2 لیتری بر روی خط تولید قرار گرفت. پیشرانه 1.6 لیتری کیا سراتو سایپا قادر است قدرتی در حدود 124 اسب بخار و گشتاوری برابر 156 نیوتن متر تولید کند. توان تولیدشده به‌وسیله یک گیربکس دستی 6 سرعته و یا اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

این میزان قدرت می‌تواند به این خودروی 1240 کیلویی توانایی رسیدن از صفر تا صد را پس از گذشت 10.3 ثانیه بدهد. عقربه سرعت‌سنج این سدان جمع‌وجور با فشردن پدال گاز می‌تواند تا عدد 182 کیلومتر بر ساعت را نمایش دهد. به‌علاوه اگر حجم باک 52 لیتری این خودرو را بر مصرف سوخت ترکیبی آن که عددی برابر 6.5 لیتر در 100 کیلومتر است، تقسیم کنید متوجه خواهید شد که با یک باک پر می‌توانید تا 700 کیلومتر از یک مسیر ترکیبی را بدون نگرانی از کمبود سوخت طی کنید.

پیشرانه دو لیتری کیا سراتو سایپا از نوع تنفس طبیعی بوده و 4 سیلندر دارد. این پیشرانه برای به حرکت درآوردن این خودروی 1350 کیلوگرمی، نیرویی برابر 154 اسب بخار در 6200 دور بر دقیقه و 195 نیوتن متر گشتاور در 4300 دور بر دقیقه ایجاد می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس 6 دنده خودکار تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو می‌رسد. نکته جالب درباره گیربکس تیپ ترونیک این است که خودروهای مجهز به این نوع گیربکس می‌توانند در دو حالت دستی و اتوماتیک به راننده خدمت‌رسانی کنند.

درواقع شما به‌عنوان راننده هر زمان که اراده کنید می‌توانید با تبدیل گیربکس به حالت دستی کنترل خودرو را در دست بگیرید. نتیجه همکاری میان این گیربکس و پیشرانه، یک شتاب صفر تا صد 10 ثانیه‌ای و بیشینه سرعت 197 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت این پیشرانه نسبت به موتور 1.6 لیتری در سیکل ترکیبی بیشتر و در حدود 8 لیتر در هر صد کیلومتر است. این موضوع نشان می‌دهد که پر کردن باک 52 لیتری این مدل از کیا سراتو سایپا شما را زودتر به پمپ‌بنزین بعدی خواهد رساند.

فاصله محوری 2650 میلی‌متری کیا سراتو سایپا فضای کافی را در داخل اتاق خودرو برای راحتی تمام سرنشینان فراهم کرده است. سیستم تعلیق این خودرو نیز علی‌رغم انتظاری که از آن می‌رود، در مدل‌های صفر کیلومتر بسیار خشک است. هرچند این ایراد با تعویض لاستیک‌ها نسبتا برطرف می‌شود اما این ویژگی برای خودرویی در این کلاس قیمتی یک ایراد اساسی محسوب می‌شود. در جدول زیر خلاصه‌ای از مشخصات فنی سراتو سایپا و این دو پیشرانه ارائه شده است.

مدل خودرو سراتو 1600 سراتو 2000
پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه
حجم موتور 1.6 لیتر 2 لیتر
حداکثر قدرت اسب بخار 124 اسب بخار 154 اسب بخار در 6200 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور نیوتن متر 156 نیوتن متر 195 نیوتن متر در 4300 دور بر دقیقه
جعبه دنده 6 دنده دستی 6 دنده خودکار تیپ ترونیک – مجهز به دسته دنده روی فرمان
مصرف سوخت ترکیبی 6.5 لیتر در 100 کیلومتر 8 لیتر در صد کیلومتر
شتاب 0 تا 100 10.3 ثانیه 10 ثانیه
حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت 182 کیلومتر بر ساعت 197 کیلومتر بر ساعت

کیا سراتو سایپا چه امکاناتی را برای رفاه سرنشینان فراهم می‌کند؟

هرچند که نسخه اصلی کیا سراتو امکانات رفاهی فراوانی را در خود جای داده است، اما می‌توان گفت که سایپا با حذف تعداد زیادی از آن‌ها در کیا سراتو سایپا تا حد زیادی در حق مشتری ایرانی اجحاف کرده است. یکی از امکانات جالبی که در بیشتر خودروهای این کلاس وجود دارد، امکان کنترل سیستم صوتی با استفاده از دکمه‌های موجود بر روی غربیلک فرمان است.

با داشتن این ویژگی دیگر تعویض موسیقی یا موج رادیو کاری نیست که باعث مختل کردن حواس راننده شود. از دیگر امکانات کیا سراتو سایپا می‌توان به شیشه‌های ضداشعه اشاره کرد که به راننده کمک می‌کنند تا در محیط‌های پرنور دید بهتری داشته باشد. همچنین کامپیوتر سفری این خودرو می‌تواند اطلاعات حیاتی مانند کیلومتر پیمایش شده و مصرف سوخت را با راننده به اشتراک بگذارد.

یکی دیگر از امکانات رفاهی جالب کیا سراتو، سیستم کنترل خودکار روشنایی چراغ‌ها مطابق با نور محیط است که علاوه‌بر افزایش میدان دید راننده، مانع از ایجاد آزار برای سایر راننده‌ها می‌شود. تنظیم آینه‌ها به‌صورت برقی، و بالا و پایین کردن تمامی شیشه‌ها با کلیدهای الکترونیکی از دیگر امکاناتی است که شرکت سازنده برای افزایش راحتی سرنشینان در کیا سراتو قرار داده است.

همان‌طور که گفتیم کیا سراتو اصلی و کیا سراتو سایپا هر دو جان‌سوزاند، اما این کجا و آن کجا!. شرکت سایپا به دلیل کاهش هزینه‌های تولید تصمیم گرفت تا بسیاری از امکاناتی را که در کاتالوگ و نمونه‌های وارداتی کیا سراتو بود، حذف کند و حتی برخی از مشخصات فنی سراتو سایپا را تغییر دهد. ازجمله این موارد می‌توان به ‌جایگزینی ترمزهای کاسه‌ای به‌جای ترمزهای دیسکی در قسمت عقب اشاره کرد که تاثیر زیادی بر افت عملکرد ترمزگیری کیا سراتو سایپا دارد.

همچنین کاهش اندازه رینگ‌ها از 17 اینچ به 16 اینچ و کاهش کیفیت مواد استفاده‌شده در ساخت فضای داخلی، از دیگر نمونه‌های تلاش سایپا برای کاهش هزینه‌های مصرفی است. همچنین نظرات کاربران از حذف سیستم‌هایی چون گرم‌کن صندلی‌ها و کاهش کیفیت رنگ بدنه خودرو در کیا سراتو داخلی گله زیادی کرده‌اند.

اگر سراتو شما مشکل نور دارد و نیاز به چراغ جدید دارید بهترین قیمت چراغ جلو سراتو در سایت سراتو یدک عرضه میگردد.

تجهیزات سراتو 1600 سراتو 2000
چراغ چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم نور – دارای مه‌شکن جلو و عقب چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم نور – دارای مه‌شکن جلو و عقب – دارای چراغ‌های اتوماتیک
سیستم‌های مولتی مدیا سیستم صوتی مجهز به رادیو – CD player – قابلیت پخش MP3 – ورودی پورت‌های USB و AUX – مجهز به 6 بلندگو سیستم صوتی مجهز به رادیو – CD player – قابلیت پخش MP3 – ورودی پورت‌های USB و AUX – مجهز به 6 بلندگو
صفحه نمایش
رینگ‌ها 15 اینچی 17 اینچی آلومینیومی
آینه آینه‌های جانبی با کنترل برقی – مجهز به گرم‌کن آینه‌های جانبی با کنترل برقی – مجهز به گرم‌کن
تهویه مطبوع تهویه مطبوع دستی تهویه مطبوع اتوماتیک
صندلی صندلی پارچه‌ای صندلی چرمی
شیشه شیشه بالابر برقی شیشه بالابر برقی – مجهز به سانروف
سیستم‌های هشدار دهنده سنسور پارک دنده عقب سنسور پارک دنده عقب

کیا سراتو سایپا چگونه ایمنی سرنشینان و عابران را فراهم می‌کند؟

اگر نگاهی به لیست امکانات ایمنی در کنار مشخصات فنی سراتو سایپا اصلی بیندازید، احتمالا قند در دلتان آب خواهد شد. اما باید بدانید که فرایند حذف کردن تجهیزات توسط سایپا، در بخش ایمنی هم متوقف نشده است و در کیا سراتو سایپا خبری از این لیست بلندبالا نیست.

با همه این اوصاف، کسب پنج ستاره ایمنی از موسسه بیمه و ایمنی بزرگراه آمریکا توانست نام کیا سراتو را در فهرست امن‌ترین خودروهای اقتصادی سال 2010 قرار دهد. 6 کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای و سیستم‌های ترمز و پایداری ESC، BAS، EBD و ABS از تجهیزات تامین‌کننده ایمنی سرنشینان کیا سراتو و عابران پیاده است.

همچنین سنسور پارک عقب به همراه نمایشگر به شما این امکان را می‌دهد که هنگام پارک کاملا از هر آنچه در فضای عقب خودرو می‌گذرد آگاه شوید. در کنار تمامی این‌ها کروز کنترل اتوماتیک، تثبیت‌کننده خوبی برای سرعت خودروی شما است و می‌تواند به‌خوبی در کنترل ماشین و تسلط بر رانندگی در سفرهای برون شهری به شما کمک کند. علاوه‌بر این‌ها سیستم ورود و استارت بدون کلید و قفل مرکزی، تجهیزاتی برای تامین امنیت خودرو در زمان‌های بدون سرنشین است.

دکمه بازگشت به بالا