سلامت و دانشکسب و کار برتر

روش های طب سنتی برای افزایش قد

افزایش قد با استفاده از روش‌های طب سنتی (قبل و بعد از نوجوانی)

قد بلند بودن یکی از آرزوهای همه‌ی ما بوده است. همانطور که می‌دانیم که رشد قد تا نوجوانی ادامه می‌یابد و پس از این دوران قد کمترین رشد خود را خواهد داشت. بنابراین چه بهتر است که از دوران کودکی به فکر افزایش قد فرزندان خود باشیم. بسیاری از از عوامل در بلند قد شدن کودکانمان تاثیرگذار هستند. تغذیه‌ی مناسب یکی از عواملی است که در این مورد نقش بسزایی دارد. همچنین وراثت و ژنتیک نیز نقش پررنگی در بلند شدن قد انسان دارد.

بسیاری از خانواده‌ها و بسیاری از افراد به دنبال راه‌های مختلفی برای افزایش قد هستند. ما در این مقاله برای رفع این مشکل به معرفی چندین روش خانگی وطبیعی برای افزایش قد فرزاندان به شما عزیزان معرفی می‌کنیم که امیدواریم مورد رضایت و پسند شما قرار گیرد. پس با ما همراه باشید. همانطور که می‌دانیم رشد استخوان‌ها در دختران و پسران متفاوت است. دختران تا سن ۱۸ سالگی و پسران تا سن ۲۰ سالگی رشد می‌کنند. بنابراین بیشترین میزان رشد تا پایان سن بلوغ است. اما اگر رشد تا این سنین به حد کافی نبود باید به بهترین پزشک طب سنتی در تهران مراجعه نمایید تا علت آن بررسی و درمان را شروع کنید.

ترشح هورمون رشد در غده هیپوفیز مغز باعث رشد استخوان‌ها در دختران و پسران می‌شود. ترشح هورمون رشد تحت عواملی چون خواب مناسب و فعالیت‌های فیزیکی مناسب دارد. عامل دیگری که در ترشح هورمون رشد تاثیر بسزایی دارد، رژیم غذایی مناسب است. هنگامی که هورمون رشد کمتر از میزان طبیعی خود ترشح شود، منجر به کوتاهی قد می‌شود. بنابراین خیلی بهتر است که کودکانمان را قبل از رسیدن به دوران بلوغ آنها به انجام فعالیت‌های فیزیکی مناسب، رژیم غذایی سالم دعوت کنیم.

طبق نظر متخصصان طب سنتی الو پزشک یک رژیم غذایی مناسب که کمک به بلند شدن قد و افزایش ترشح هورمون رشد در بدن می‌شود، شامل لبنیات، پروتئین، کلسیم، منیزیم و فسفر است. شیر، ماست، بادام درختی، بادام زمینی، گردو، ماهی، سبزیجات تازه، اسفناج، گوشت و… غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌باشند. یکی از عوامل دیگری که منجر به کوتاهی قد در کودکان می‌شود، کمبود روی، ویتامین آ، ید، کلسیم و آهن در بدن می‌باشد. مصرف پروتئین و لبنیات نیز نقش بسزایی در بلند شدن قد دارند. بنابراین به توصیه‌ی متخصصان تغذیه، مصرف روزانه دو الی سه لیوان شیر در روز، مصرف روزانه ۱۵۰ گرم گوشت به همراه سبزیجات کمک شایانی به افزایش قد فرزندان در دوران بلوغ می‌شود.

به نقل از سایت دکتر گویا طبق تحقیقات به عمل آمده این مواد غذایی برای افزایش قد کودکان پس از بلوغ بسیار مناسب است. این مواد غذایی شامل: شیر، میوه و سبزیجات تازه، حبوبات شامل لوبیا و عدس، تخم مرغ، گوشت گاو، ماهی، سویا و مرغ سالم و تازه است. بنابراین این مواد غذایی را در رژیم غذایی کودکانتان قرار دهید تا شاهد افزایش قد این عزیزان پس از دوران بلوغ شویم.

در این میان انجام برخی فعالیت‌های ورزشی نیز کمک بسیاری به افزایش قد کودکان خواهد کرد. این ورزش‌ها مانند: ورزش‌هایی که باعث تقویت مچ پا می‌شوند مانند پیاده‌روی سریع، انجام شنای نیمه حرفه‌ای، انجام فعالیت‌های پرشی مانند بسکتبال، والیبالو…، انجام ورزش‌های کششی مانند یوگا و انجام ورزش‌هایی مانند ژیمناستیک.

پس مصرف مواد غذایی مناسب و قرار دادن آنها در رژیم غذایی روزانه‌ی کودکانمان، انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب از عواملی است که به افزایش رشد قد کودکانمان پس از دوران بلوغ کمک قابل ملاحظه‌ای خواهد کرد. اما در مقابل استفاده از این عمامل ذکر شده، استفاده از برخی گیاهان دارویی نیز کمک شایانی به افزایش قد این عزیزان خواهدکرد. از این گیاهان در منزل به راحتی می‌توان به صورت دمنوش و عرقیات مصرف نمود و از فواید بی‌نظیر آنها بهره برد. در ادامه به معرفی این گیاهان و طرز استفاده از آنها میپردازیم

آیا افزایش قد در هر سنی امکان پذیر است؟

  • افزایش قد، روند دائمی و همیشگی درطول زندگی نیست، بلکه تا زمان بسته نشدن صفحات رشد این روند ادامه داشته و بعد از آن افزایش قد به معنای بزرگ شدن استخوان ها وجود ندارد.
  • بنابراین افزایش قد تا قبل از سن بلوغ باید مورد توجه والدین قرار گیرد چرا که پس از آن افزایش قد بسیاری محدود خواهد بود و در زمانی متوقف می‌شود.

منظور از صفحات رشد چیست؟

  • صفحات رشد بافت های در حال رشدی هستند که در دو طرف استخوان های بلند کودکان و نوجوانان قرار دارند.
  • در هر استخوان بلند (مثل استخوان ران یا استخوان ساق پا) حداقل دو صفحات رشد در طرفین آن قرار دارد که طول و شکل استخوان بالغ را در آینده تعیین خواهد کرد.
  • تعیین زمان دقیق بسته شدن صفحات رشد کمی دشوار است، زیرا صفحه های رشد استخوان های مختلف، در زمان های متفاوت رشدشان متوقف می‌شود.
  • اما به طور میانگین، رشد طولی استخوان از دوران جنینی آغاز و در انسان ( تا ۲۱ سالگی ) با استخوانی شدن کامل آن خاتمه می یابد.

رشد قد در پسران و دختران تا چه سنی ادامه دارد؟ 

  • به طور کلی، دختران دو سال پس از بلوغ و در حدود سن ۱۳ تا ۱۵ سالگی رشدشان متوقف می شود،
  • در حالی که پسران در حدود سن ۱۵ تا ۱۷ سال ، صفحه استخوانی شان بسته می شود.
  • با این حال، تعداد کمی از کودکان رشد قدی را تا اواخر نوجوانی (۱۸ سالگی) یا تا سن ۲۰ سالگی ادامه می دهند.

تدابیر افزایش قد قبل از بسته شدن صفحات رشد

  • پرهیز از مصرف مواد خشکی زا مثل فست فودها، غذاهای کنسروی، غذاهای مانده، کاکائو، قهوه، شکلات….
  • مصرف ، ، ،
  • مصرف نان گندم
  • تخم مرغ عسلی
  • مصرف (مخلوط بادام و آب و عسل در مخلوط کن)
  • انواع سوپ های مرغ با سبزیجات و جو
  • آبگوشت با گوشت گوسفندی و نخود
  • استفاده از تنقلاتی مثل بادام، مویز،….
  • مصرف میوه های مناسب مثل سیب، گلابی، انگور، انجیر، انارشیرین، به.

تدابیر افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد

  • بعد از بسته شدن صفحات رشد، نمی توان اندازه استخوان ها را افزایش داد.
  • بلکه با حرکات اصلاحی می‌توان روی فواصل مفاصل کار کرد و افزایش قد، داشت.

راهکارهای کلی طب سنتی برای افزایش قد

توصیه های طب سنتی برای افزایش قد شامل اصلاح مزاج، تغذیه و ورزش مناسب است که می تواند در موارد بسیاری به رشد طبیعی قد شما کمک کند.

اصلاح مزاج

  • گام نخست ابتدا باید مزاج فرد تشخیص داده شود و در صورت نیاز اصلاح مزاج صورت گیرد؛
  • در صورتی که مزاج فرد گرم باشد و گرمی مصرف شود وضعیت فرد از لحاظ قدی تغییری نخواهد کرد و حتی بدتر خواهد شد چرا که این مسئله سبب کاهش اشتها و جذب کمتر و در نهایت قد کوتاه‌تر در فرد می‌شود.
  • افراد دارای مزاج سرد مصرف گرمیجات برای آنها جهت افزایش قد توصیه می‌شود بنابر این در گام نخست تشخیص و اصلاح مزاج حائز اهمیت است.

تغذیه

  • پس از اصلاح مزاج برای رشد استخوانی مصرف پای مرغ، پاچه گوسفند، سنجد، کشک و جو برای افزایش قد توصیه می‌شود.
  • خوردن مقدار زیاد چربی فرد را کوتاه قدتر نشان می دهد.
  • کربوهیدرات های ساده مانند پیتزا، کیک، شیرینی و نوشابه، چیزهایی هستند که باید از آنها دوری نمود.
  • بین کمبود روی در بدن و کاهش قد ارتباط مستقیمی وجود دارد.
  • در پسران استفاده مرتب از روی در سن رشد به افزایش قد ناگهانی در آنها منجر می گردد. منابع خوب روی شامل گندم، دانه کدو و بادام زمینی می باشد.
  • ویتامین D نیزباعث افزایش رشد استخوان و عضلات در کودکان می شود.
  • کمبود آن در دختران نوجوان باعث کاهش رشد و در نتیجه قد کوتاه تر خواهدشد.
  • فقط ۱۵ دقیقه در روز در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرید، تا اطمینان حاصل شود که شما به اندازه کافی ویتامین D دریافت می کنید. یا از مواد غذایی حاوی ویتامین D استفاده کنید.

ورزش مناسب

  • ورزش‌های کششی همچون شنای کششی، والیبال، بسکتبال، و ژیمناستیک نیز در کنار سایر موارد برای افزایش قد توصیه می‌شود.
  • انجام چند حرکت بارفیکسی کمک می‌کند تا قد کامل حفظ شود.
  •  همچنین حرکت‌های بارفیکسی در تقویت قسمت تحتانی کمر و ماهیچه سازی موثر است.
  • همچنین ورزش‌هایی مثل دویدن، بالا و پایین پریدن به محکم‌تر شدن و بلندتر شدن استخوان‌ها منجر می‌شود.
  • ورزش‌هایی که با کشش ستون فقرات همراه هستند در از بین بردن فشار روی قسمت پایین کمر تاثیر دارند و همچنین به افزایش قد کمک می‌کند.
  • پس روزانه ۱۵ دقیقه حرکات کششی انجام دهید.

بهترین دمنوش‌های گیاهی خانگی و طبیعی برای افزایش قد کودکان پس از دوران بلوغ

استفاده از دمنوش گیاه جنسینگ هندی برای افزایش قد

یکی از گیاهانی که به افزایش قد افراد کمک می‌کند و در طب سنتی استفاده از آن بسیار توصیه می‌شود، گیاه جنسینگ هندی است. این گیاه نام‌های دیگری همچون آشواگاندا، گیلاس زمستانی و آشاگان نیز دارد. این گیاه با دارا بودن عناصر مفید در خود به افزایش اسکلت استخوانی کمک بسیاری می‌کند که این امر باعث بلندی قد در افراد می‌شود. این گیاه را به راحتی می‌توانید در عطاری‌ها تهیه و در خانه دمنوش آن را مصرف کنید.

برای استفاده از این روش خانگی و طبیعی به یک الی دو قاشق غذاخوری گیاه جنسینگ هندی نیاز داریم که بایستی آن را در ظرفی که حاوی یک لیوان شیر جوشیده است بریزید و اجازه دهید روی حرارت بسیار ملایم برای مدت زمان پنج الی شش دقیقه قرار گیرد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و مقداری شکر به آن اضافه کنید و نوش جان کنید.

این دمنوش را هر شب قبل از خواب برای مدت حداقل چهل‌و پنج روز مصرف کنید تا شاهد نتایج مطلوب و دلخواه باشید. لازم به تذکر است که مصرف این گیاه برای افرادی که دارای ناراحتی اعصاب و دیابت هستند توصیه نمی‌شود. همچنین شما عزیزان برای گرفتن نتایج مطلوب از این گیاه، ضمن اینکه باید آن را به صورت مرتب و مکرر مصرف کنید، بایستی در زمان استفاده از این گیاه از خوردن فست فودها پرهیز کنید.

استفاده از عرق گیاه بابا آدم برای افزایش قد

یکی از روش‌های طبیعی و خانگی برای افزایش قد افراد، استفاده از عرق گیاه بابا آدم است. برخلاف مصرف عرق گیاه بابا آدم که باعث افزایش قد در افراد می‌شود، مصرف دمنوش ریشه و برگ این گیاه باعث کاهش هورمون رشد و کوتاهی قد می‌شود. بنابراین عرق این گیاه را به راحتی از عطاری‌ها تهیه کنید و روزانه میل کنید و از نتایج عالی آن بهره لازم را ببرید.

استفاده از دمنوش گیاه زعفران برای افزایش قد

از دمنوش‌های طبیعی و خانگی که در طب سنتی استفاده از آن برای افزایش قد افراد بسیار توصیه می‌شود، دمنوش گیاه زعفران است. برای استفاده از این روش درمانی به مقدار اندکی زعفران این گیاه پرخاصیت نیاز داریم که بایستی آن را در یک فنجان بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید.

دربی روی ظرف بگذارید و اجازه دهید برای مدت پنج الی ده دقیقه باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان دمنوش خوش طعم شما آماده است نوش جان کنید. در صورت دلخواه می‌توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید. این دمنوش را به صورت مرتب مصرف کنید تا به نتایج دلخواه و مطلوب دست یابید.

استفاده از دمنوش گیاه دارچین برای افزایش قد

گیاه دیگری که طب سنتی استفاده از آن را برای افزایش قد به شما عزیزان پیشنهاد می‌کند، گیاه دارچین است. از گیاه دارچین در خانه به راحتی دمنوشی تهیه و آن را مصرف کنید. برای استفاده از این روش به چند تکه چوب دارچین نیاز داریم که بایستی آن را در قوری بریزید و به آن یک الی دو لیوان آب جوش اضافه کنید.

قوری را روی حرارت بخار کتری قرار دهید تا برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه باقی بماند و به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت برداشته و در فنجان بریزید و نوش جان کنید. برای طعم گرفتن آن می‌توانید در صورت دلخواه کمی عسل نیز به آن اضافه کنید. از این دمنوش برای مدت چند وقت، روزانه یک فنجان میل کنید تا شاهد نتایج ایده‌آل شوید.

استفاده از دمنوش گیاه پونه برای افزایش قد

استفاده از گیاه پونه نیز گزینه‌ی انتخابی دیگر طب سنتی برای افزایش قد افراد است. برای استفاده از این روش خانگی و طبیعی به یک الی دو قاشق غذاخوری گیاه پونه نیاز داریم. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که پونه را در قوری بریزید و به آن یک الی دو لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت بخار کتری قرار دهید و اجازه دهید برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه به همین صورت باقی بماند تا به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و داخل فنجان بریزید و نوش جان کنید. از این دمنوش برای گرفتن نتایج مطلوب به طور روزانه استفاده کنید.

استفاده از دمنوش گیاه نعناع برای افزایش قد

اگر شما هم جزء آن دسته از خانواده‌هایی هستید که نگران رشد قد فرزند خود هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان استفاده از گیاه نعناع است. از این گیاه به راحتی و با کمترین هزینه در خانه دمنوشی تهیه و آن را مصرف کنید. برای تهیه این دمنوش به یک الی دو قاشق غذاخوری گیاه نعناع خشک شده و یا مقداری نعناع تازه نیاز داریم که آن را در یک ظرف بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید.

دربی روی ظرف بگذارید و اجازه دهید برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه به همین صورت باقی بماند تا به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این دمنوش را روزانه تهیه و یک فنجان از آن را مصرف کنید تا شاهد روند تغییرات در خود و یا عزیزانتان باشید.

استفاده از دمنوش گیاه آویشن برای افزایش قد

دمنوش دیگری که به شما عزیزان معرفی می‌کنیم که به راحتی و با کمترین هزینه در خانه می‌توانید آن را به جهت افزایش قد تهیه و مصرف کنید، دمنوش گیاه آویشن است. استفاده از این گیاه باعث افزایش هورمون رشد می‌شود. برای استفاده از این روش ساده و در عین حال بسیار مفید و کارساز به مقدار یک الی دو قاشق غذاخوری گیاه خشک شده‌ی آویشن نیاز داریم که آن را در قوری بریزید و به آن یک الی دو لیوان آب جوش اضافه کنید.

قوری را روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و در فنجان بریزید و نوش جان کنید. این دمنوش را به طور روزانه مصرف کنید. توصیه می‌شود در دوره‌ای که از این دمنوش استفاده می‌کنید، فعالیت‌های فیزیکی مناسب و رژیم غذایی سالم داشته باشید.

استفاده از دمنوش گیاه بابونه برای افزایش قد

از دیگر گیاهانی که به افزایش هورمون رشد در بدن کمک شایانی می‌کند و استفاده از آن به صورت طبیعی و خانگی به شما عزیزان توصیه می‌شود، گیاه بابونه است. از این گیاه در خانه دمنوشی تهیه و به طور روزانه یک فنجان مصرف کنید تا به نتایج دلخواه دست یابید.

برای استفاده از این روش به یک الی یک قاشق‌ونیم گیاه بابونه نیاز داریم که آن را در قوری بریزید و به آن یک الی دو لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه به همان صورت باقی بماند تا به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید.

استفاده از چای کوهی برای افزایش قد

استفاده از دمنوش چای کوهی نیز از بهترین روش‌های خانگی و طبیعی برای افزایش قد است. برای استفاده از این روش به یک الی دو قاشق غذاخوری چای کوهی نیاز داریم که به راحتی می‌توانید آن را از عطاری‌ها تهیه کنید. مقدار چای کوهی گفته شده را در قوری بریزید و به آن دو الی سه لیوان آب جوش اضافه کنید.

قوری را روی حرارت بخار کتری قرار دهید تا برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و از صافی عبور دهید. چای را در فنجان بریزید و در صورت تمایل و دلخواه کمی به آن عسل اضافه کنید و نوش جان کنید. از چای می‌توانید روزانه دو فنجان صبح و عصر مصرف کنید.

استفاده از گیاه ریواس برای افزایش قد

گیاه ریواس، گیاهی خودرو است که در افزایش هورمون رشد در بدن بسیار کارآمد است. به همین دلیل در طب سنتی برای افزایش قد دارای جایگاه ویژه‌ای است. برای استفاده از این روش خانگی و طبیعی فقط کافیست این گیاه را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی خود قرار دهید و از فواید بسیار آن بهره ببرید.

استفاده از گیاه اسفناج برای افزایش قد

از سبزیجات بسیار مفید که دارای مقادیر زیادی کلسیم، ویتامین، آهن و فیبر است و تاثیر بسزایی در افزایش هورمون رشد در بدن دارد، گیاه اسفناج است. این گیاه بسیار لذیذ را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید تا شاهد نتایج مطلوب و ایده‌آل باشید.

تیتر و عناوین این خبر مخفی کن
دکمه بازگشت به بالا