هنر و فرهنگ

راز محبوبیت یک عروسک در تلویزیون

آزاده معیدفرد، صداپیشه عروسک معروف «چرا» که زمانی برای یکی از عروسک های «کلیله و دمنه» صحبت کرده بود، نبود افراد مجرب در این زمینه را دلیل ضعف نمایش عروسکی می داند.

او می گوید که این خود عروسک پارچه ای نیست که در محبوبیت عروسک مهم است، بلکه ایده پشت آن است.

آزاده معیدفرد عروسک گردان درباره علت عدم حضور عروسک در تلویزیون در سال های اخیر به رویداد برتر گفت: بزرگترین مشکلی که برای نداشتن عروسک های موفق داریم فقط خود عروسک نیست. عروسک یک اثر هنری است که از مفهوم و طراحی به تولید و اجرا می رسد. وقتی از عروسک های موفقی مثل «زی زی گولو» و «پیروسکا» صحبت می کنیم، در مورد شخصیت صحبت می کنیم، نه فقط خود عروسک. شخصیتی با نقشه، فکر و ایده و کارگردانی کارکشته مثل خانم برومند در اوج است. در این حالت نمی توان آسیب شناسی را از انتها به ابتدا منتقل کرد. بله، درست است، در سال های اخیر عروسک های ما اغلب مناسب نیستند زیرا از مد افتاده اند. چون هیچکدام به بچه ها کاری ندارند. دلیل این امر نداشتن طرح و ایده خوب و عدم شناخت مخاطب، کودکان و بزرگسالان است.

معیدفرد که در بیش از 60 عروسک عروسک گردانی و دوبله کرده است که از مهمترین آنها می توان به «بیژن»، «چرا»، «نینی»، «انیمیشن های نیروی انتظامی»، «گل بهار» و «سپیده» اشاره کرد. کرد افزود: اخیراً عروسک های خوبی داشته ایم، به عنوان مثال عروسک های مجموعه «کلیله و دمنه» توزیع شده است. در حال حاضر مشکل اصلی ما قبل از ساخت عروسک است. قبل از طراحی و تولید عروسک. ما با ایده ها مشکل داریم. از نظر فکری دست ما نسبت به کشورهای دیگر بسته است و همیشه در یک خط باریک قدم می زنیم که توانایی مانور روی آن نداریم، بنابراین این مشکل عروسکی سازی نیست.

در این مورد بیشتر بخوانید:

این عروسک ها از بازیگران معروف هستند!

پاسخ این صداپیشه به مهاجرت عروسک گردانان پیشکسوت تلویزیون به شبکه خانگی، چقدر از کیفیت کار کاسته است؟ وی تاکید کرد: بسیار موثر است. من فکر نمی کنم این یک مسئله کودک باشد. مسئله وجود افراد و گروه هایی است که نمایش، تئاتر، سینما و تلویزیون را می شناسند، داستان را می شناسند و مخاطب را می شناسند. از دست دادن هر بزرگتری که تأثیر مناسبی بر مخاطب داشت، بچه ها را تحت تأثیر قرار داد.

این هنرمند نمایش عروسکی درباره تاثیر عروسک ها بر کودکان و برعکس تقلید کودکان از عروسک گفت: عروسک ها می توانند تاثیرات مثبت یا منفی زیادی روی کودکان بگذارند اما مشکل ما این است که تخیل نداریم و نداریم. . او هیچ رویایی ندارد بچه های ما تخیل ندارند، پشت رویا هستند و خواب دیدن برایشان خیلی دور و بعید است. عروسک ها به بچه ها فرصت تصور فانتزی را می دهند، اما ما در این داستان بسیار ضعیف هستیم.

وی با بیان اینکه آخرین فعالیت خود در عرصه نمایش عروسکی همکاری با مجموعه نمایش خانگی «شهرک کلیله و دمانه» به کارگردانی مرضیه برومند است، گفت: مدتی است که در حوزه کودک کار با تلویزیون همکاری می کند. وی دلیل این امر را توضیح داد.پدر: ظرفیت تلویزیون پر است. عزیزانی که برای بچه ها تصمیم می گیرند بچه ها و هنر فانتزی را خیلی خوب نمی شناسند. بعد از «پیم و پم» که برای شبکه کودک کارگردانی کردم و صدای بچه شبرنگ در سریال «شبکه کوچک» در تلویزیون کار نکردم.

راز محبوبیت نوزاد در تلویزیون

مویدی فرد و بچه چرا

مویدی فرد در پایان درباره مجموعه عروسک «کلیله و دمنه» گفت: «کلیله و دمنه» مهم ترین عروسکی است که در زندگی ام ساخته ام. نه تنها به خاطر صداپیشگی ختن، بلکه به این دلیل که دیدم خانم برومند قبل از تولید چگونه کار می کند و ایده و هدف کار آنها این است که تأثیر اجتماعی زیادی روی مردم بگذارند. به نظرم سریال فوق‌العاده‌ای بود، اما شرایط مثل هر کار بزرگی بود که مخاطب کمی دیر متوجه می‌شود که چقدر برای آن زحمت کشیده شده است، چقدر فکر پشت آن بوده است و تماشاگران چقدر به آن احترام گذاشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: پروژه عروسکی «کلیله و دمانه» یک اثر مرجع عروسکی است که در زمینه طراحی، ساخت، نمایش عروسکی، دوبله، کارگردانی و شخصیت پردازی قابل آموزش است. کار با خانم برومند شبیه هیچ کس دیگری نیست. چون بسیار مسلط هستند. ما باید همیشه هوشیار باشیم و بهترین خودمان برای آنها (مرضیه برومند) باشیم. مخاطبانی که این اثر را دیدند واقعاً آن را دوست داشتند، اما بخشی از دیده شدن آثار سینمای خانگی به تفاوت پلتفرم ها و VOD ها برمی گردد. در هر صورت مهم این است که اگر بذر خوب و عمیقی کاشته شود، شاید برگ های آن زیاد ظاهر نشود، اما می گویند درخت قوی تری است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا