اقتصادی

رشد قیمت میلگرد و تیرآهن در 5 ماه اول 1401 نسبت به مدت مشابه پارسال

یکی از بهترین راه ها برای بررسی شرایط بازار و پیش بینی قیمت ها، مقایسه با دوره های مشابه در سال های گذشته است. به عنوان مثال با تغییر فصل سال به سال شاهد نوسانات تقاضای آهن در بازار و قیمت فولاد و تیرآهن هستیم. این مقایسه همچنین می‌تواند چشم‌انداز مطلوبی برای شرایط صنایع مرتبط مانند ساختمان‌سازی و خودروسازی و نیز تحول قیمت مسکن مردم و بازار خودرو ایجاد کند. در ادامه می خواهیم به بررسی تغییرات قیمتی فولاد تقویت کننده به عنوان دو بازیگر اصلی صنعت فولاد در 5 ماهه اول سال 1401 و 1400 بپردازیم.

در سال 1401 چه عواملی باعث شد تا قیمت میلگرد و تیرآهن بیشترین نوسان را داشته باشد؟

عوامل زیادی مانند تقاضا و عرضه بازارهای داخلی و خارجی، قیمت ارز، تورم و … یکی از مهم ترین عواملی است که دست به دست هم می دهند. قیمت نهایی مقاطع فولادی برای تعیین در 5 ماهه اول سال 1401 این عوامل به عنوان اهرمی عمل کرده و نسبت به سال گذشته تغییر کرده است. قیمت میلگرد و پرتو تغییر در بازار در ادامه، تاثیر این پارامترها را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم:

تقاضا و عرضه

تولید و ارسال محصولات فولادی در 4 ماهه اول سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش داشته است. طبق آمار دقیق سایت حجم میلگرد و تیرآهن 1401 تولید 3.463 میلیون تن، 416 هزار تن بیش از 1400 تولید بود. این تا حد زیادی موفقیت آمیز بود ثبات قیمت در بازار کمک.

سطح تقاضا را می توان هم در بازار داخلی و هم در بازارهای خارجی بررسی کرد. بازارهای داخلی همیشه تحت تأثیر توان مالی مردم برای بازسازی و ساخت و ساز هستند بودجه سالانه دولت برای سرمایه گذاری های عمرانی کشور قرارداد. از سوی دیگر بازارهای خارجی مانند کره، تایلند، گرجستان، عراق و… تقاضای آن بر سبد صادراتی کشور سنگینی می کند. با این حال فروشنده ارزان روسی برای رهایی از فشار تحریم های آمریکا و اروپا در چند ماه اخیر کاهش حجم صادرات ایران ولت

تورم

نرخ تورم در 5 ماه گذشته نوسان داشته است که در بیشتر گروه های محصولات غذایی، آشامیدنی و دخانیات رخ داده است. بنابراین وضعیت اقتصادی نسبت به سال گذشته بهبودی نداشته است. افزایش تورم همواره توانسته قیمت ها را در بازار سخت افزار افزایش دهد.

نیم دلار

قیمت دلار در 5 ماهه اول سال 1401 به 31 هزار تومان رسید; ما می‌توانیم تأثیر این افزایش نرخ را در بازارهای مختلف، از جمله، مشاهده کنیم بازار فولاد همچنین ببینید. اما این قیمت هیجانی زیاد دوام نیاورد و باز هم به زیر 29 هزار تومان رسید. این نوسانات همچنین می تواند اثر خود را در بازار آهن باقی بگذارد. اما هیچ تغییر قابل توجهی ایجاد نشد.

شرایط سیاسی و اقتصادی کشور

شما هرگز نمی توانید بر عواملی مانند وضعیت اقتصادی کشور، روابط سیاسی و روابط تجاری کشور با سایر کشورهای جهان بی توجهی به قیمت مقاطع فولادی. اینها شامل تحریم صنعت فولاد ایران و کندی پیشرفت برجام است. به همین دلیل هرگونه اخبار مرتبط با برجام و تصمیمات هر یک از طرفین می تواند باعث ایجاد فراز و نشیب در بازار آهن و فولاد شود.

مقایسه تغییرات قیمت میلگرد در 5 ماهه اول سال 1400 و 1401

5 ماه اول سال 1400 شاهد تغییر حکومت و برخی جهت گیری های سیاسی بود. از سوی دیگر با فرا رسیدن ماه های گرم سال تقاضا برای مقاطع فولادی افزایش یافت. این تغییرات امکان پذیر است قیمت میلگرد بناب و برندهای دیگر را تحت تأثیر قرار دهد. بدین ترتیب تا پایان مرداد ماه 1400 افزایش قیمت 43.4 درصدی را تجربه کردیم.

بازار میلگرد در 5 ماه گذشته یک رکود بی سابقه تجربه کاهش صادرات می تواند بخش قابل توجهی از محصولات فولادی را در داخل مرزهای کشور محبوس کرده و در بازارها انباشته شود. به این ترتیب نمودار قیمت به سمت ارزانی حرکت کرد و از افزایش قیمت در ماه های پیک تقاضای بازار جلوگیری کرد. بر اساس آمارها مشاهده می شود که قیمت میلگرد 16 بناب از ابتدای سال 1401 و در 5 ماهه نخست خود روند کاهشی داشته است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این تغییرات قیمتی روند صعودی را نشان می دهد.

بررسی قیمت تیرآهن فولادی در 5 ماهه اول سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال 1401

نوسانات قیمت آهن یکی از مهمترین عوامل تغییر قیمت مسکن است آن گنجانده شده است. بنابراین مشاهده و پیش بینی رفتار این محصول فولادی مورد توجه طیف وسیع تری از جامعه است. بررسی قیمت تیرآهن در نمودار تغییرات نرخ ارز در سایت فایکو نشان می دهد که نوسان ارزش ریالی محصول در 5 ماهه اول سال 1401 نسبت به سال گذشته بسیار ناچیز بوده است. طی دو سال گذشته، تمامی برندهای تیرآهن فولادی به دلیل تغییرات بازار افزایش قیمت داشته اند، اما اگر می خواهید به شیب نمودار نگاه کنید. قیمت تیرآهن فایکو و سایر کارخانه ها در 5 ماهه اول سال های 1400 و 1401 این روند صعودی بوده است.

حرف پایانی

بررسی جامع نمودار قیمت تیرآهن و میلگرد نشان می دهد که در 5 ماهه اول سال 1401 بازار سخت افزار نسبت به سال های گذشته بسیار ضعیف بوده است. این آرامش و ثبات قیمت بر بازارهایی مانند مسکن تاثیر گذاشته و ممکن است باعث رکود شود. بنابراین نظارت بر قیمت این محصولات می تواند به شناخت و پیش بینی رفتار صنایع و بازارهای مرتبط کمک کند. همچنین از طریق وب سایت می توانید به بانک اطلاعاتی بزرگی دسترسی داشته باشید و بهترین قیمت محصولات فولادی مورد نظر ارائه شده توسط فروشندگان مختلف در بازار را مشاهده کنید تا بتوانید تصمیم درستی برای خرید بگیرید.

منبع: gereft.com

دکمه بازگشت به بالا