سلامت و دانش

سیستم‌عامل جدید گوگل به زودی راه‌اندازی می‌شود

گوگل می‌خواهد یک سیستم عامل جدید برای برنامه‌هایی که الگوریتم‌های یادگیری ماشین (ML) را اجرا می‌کنند، با تمرکز بر امنیت و حریم خصوصی و کار با فناوری‌های منبع باز توسعه دهد.

اگر به پروژه Stadia نگاه کنیم، گوگل همیشه روی فناوری های آزمایشی جدید کار می کند، حتی اگر احتمال شکست آنها به هر دلیلی وجود داشته باشد. آخرین آزمایش این شرکت KataOS است، یک سیستم عامل متن باز و بسیار امن.

KataOS هسته پروژه اسپارو است که یک سیستم عامل جدید و یک پلت فرم سخت افزاری امن را ترکیب می کند تا بستر لازم را برای برنامه های کاربردی در حال اجرا الگوریتم های یادگیری ماشین فراهم کند.

به گفته گوگل، KataOS تقریبا به طور کامل در Rust نوشته شده است. یک زبان برنامه نویسی امنیتی که نقطه شروع قدرتمندی برای افزایش امنیت نرم افزار با حذف کل کلاس های دارای نقص های احتمالی، از جمله سرریز بافر، فراهم می کند.

به گفته TechSpot، گوگل با Antmicro برای استفاده از seL4 به عنوان میکروکرنل KataOS همکاری کرد و همچنین از فناوری sel4-sys برای ایجاد یک هسته و سیستم جدید مبتنی بر Rust استفاده کرد. خود sel4-sys در زبان C توسعه یافته است. پلت فرم سخت افزاری مورد استفاده در نسخه اولیه KataOS مجموعه دستورالعمل Arm64 است، در حالی که پروژه نهایی باید بر اساس طرح سیلیکونی openTitan منبع باز مبتنی بر RISC-V اجرا شود.

KataOS و پروژه Sparrow با هدف توسعه برنامه های کاربردی تعبیه شده در برنامه ها و پلتفرم های دیگر. جایی که امنیت معمولاً به عنوان یک سیستم کاملاً جدید دیده نمی شود، بلکه به عنوان یک ویژگی نرم افزاری است که می تواند به سیستم های موجود اضافه شود. گوگل اعلام کرد که سیستم عامل جدید باید راهی آسان برای ایجاد سیستم های ایمن و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز و مخرب به داده های شخصی به صورت ریاضی فراهم کند.

پلتفرم KataOS به لطف اجزای امن قابل تایید و حفاظت سخت افزاری اولیه، از داده های کاربران محافظت می کند. در واقع قابلیت نفوذ به هسته این سیستم عامل برای برنامه های سطح بالا از نظر منطقی غیرممکن خواهد بود. در حال حاضر، مخزن عمومی رسمی پروژه اسپارو حاوی بیشتر کدهای اصلی KataOS است، اما برنامه های شخص ثالث را که خارج از چارچوب CAmkES seL4 ساخته شده اند، اجازه نمی دهد.

KataOS سرمایه گذاری جدید گوگل در سیستم عامل ها است. Fuchsia همچنین سیستم عاملی است که گوگل به صورت آزمایشی ایجاد کرد و در نهایت در محصولاتی مانند نمایشگر هوشمند Nest Hub از آن استفاده کرد، بنابراین امیدواریم که KataOS بیشتر مورد پذیرش جامعه کاربران قرار گیرد و مانند Stadia در لیست قرار گیرد. پروژه های حذف شده یک شرکت نباشید

برای بررسی کد اولیه KataOS، صفحه GitHub سیستم عامل را بررسی کنید.

227227

دکمه بازگشت به بالا