«شیوه» می تواند تندتر از این ها باشد

مجری برنامه «شیوه» که این روزها به دلیل حضور مهمانانی از طیف های مختلف و اجراهای مختلف سر و صدای زیادی به پا کرده است، در گفت وگو با رویداد برتر به سوالات زیر پاسخ داد:

رویکرد برنامه «شیوه» تا چه اندازه به سیاست هایی که می خواهند صدا و سیما را متحول کنند و چقدر به فرد و برنامه سازان بستگی دارد؟ آیا مناظره های اخیر شبکه چهار را رویکردی همیشگی و همیشگی به صدا و سیما بدانیم یا این «روش» مدتی روی آنتن می ماند و مانند برنامه های گاه و بیگاه این سال ها و بار دیگر رادیو و تلویزیون تمام می شود. رویه همیشگی خود را در این سال ها دنبال می کند، چون برخی از آن انتقاد کردند، آیا برمی گردد؟

در این زمینه بخوانید:

آیا این «روش» در صدا و سیما قابل استمرار است؟

عطاءالله بیگدلی – مجری برنامه شیوه – وی در گفت وگو با رویداد برتر، در پاسخ به سوالی درباره نحوه اجرای این برنامه، معتقد است که سعی کرده بین موافقان و مخالفان انصاف داشته باشد، اما یکی از دلایل دوست داشتن مردم نیز همین است. . راه انجام آن به شرح زیر است: مشکل من بی طرفی یا طرفداری از جناح خاصی نیست. مقبولیت این برنامه این است که دور هم جمع شدن و صحبت کردن خیلی راحت است. بنابراین بی طرفی مطرح نیست و اگر نگران رعایت نکردن بی طرفی باشیم، برنامه را نابود می کنیم. نکته اینجاست که این سه کارشناس به صورت عادی و راحت گفتگو را دنبال می کنند، بنابراین اتفاق خوبی در برنامه در حال رخ دادن است. اگر نکته ای در قالب ابهام یا سوال وجود دارد سعی می کنیم به آن پاسخ دهیم.

شانس «جاده» چه بود؟

مجری برنامه «شیوه» سپس در پاسخ به این سوال که اگر یکی از برنامه های صداو سیما به یکباره از نظر تولید و بیننده در وضعیت متفاوتی قرار بگیرد، چه می شود و آیا این مشکل از جسارت برنامه سازان است یا آزادی برنامه. اقدامی که صداو سیما در بخشی برنامه داد یا تغییر دائمی در رسانه ملی تصور شد؟ وی بیان کرد: اول تغییر سیاست و اصلاح سیاست و دوم اینکه به موقع بودن این تغییرات می تواند در موفقیت یک برنامه بسیار موثر باشد. به نظر من «راه» این شانس را داشت که این دو ویژگی را در کنار هم ارائه کند. به عبارت دیگر مصادف شد با تغییر نگرش و سیاستی که در صدا و سیما رخ داد، بنابراین فضای صدا و سیما از نظر فکری کمی بازتر شد; دعوت از مخالفان و منتقدان، حضور اندیشمندان طیف های مختلف به معنای تحول سیاسی بود، از سوی دیگر زمان این تحولات با شرایط اجتماعی و میدانی مصادف شد و این دو عامل باعث نمایان شدن «روش» شد.

شاید اگر «روش» با آخرین مسائل کشور همخوانی نداشت، موفق نمی شد.

بیگدلی در ادامه پاسخ داد که آیا قرار بود «راه» از ابتدا با همین فرم و ساختار روی آنتن برود؟ وی توضیح داد: بله، باید می شد. البته اگر مصادف با آخرین اکران های کشور نبود، احتمالاً موفقیت چندانی نداشت و مانند دیگر برنامه های معمولی شبکه بود. اما حوادث، شورش های میدانی و اعتراضات همزمان باعث شد تا آن را به شدت نمایان کند. برنامه «شیوه» در ابتدا قرار بود یک برنامه قانونی باشد، اما با این اتفاقات اخیر مواجه شد و در نتیجه طبیعتا به سمت و سوی دیگری رفت. بنابراین برنامه ریزی خاصی در این زمینه صورت نگرفت و البته خوب است که برنامه ها به همین شکل طبیعی پیش می رود.

بسیار خوب است، اما دیر تغییر سیاست

این مجری تلویزیون سپس با این موضوع مواجه شد که صداوسیما همواره به دلیل برخورد با قشر خاصی از روشنفکران مورد انتقاد بوده است، اما به نظر می رسد در برنامه «شیوه» این نگاه متفاوت است و از طیفی متفاوت برای گفت وگو استفاده می کنند. . که بیگدالی پاسخ داد: این تغییر سیاست در صدا و سیما خیلی خوب است اما دیر شده است. به نظر من صداوسیما باید خیلی زودتر سیاست درهای باز را انتخاب می کرد، به خصوص در موضوعات فکری و فکری. برنامه را تقریباً بدون هیچ چهارچوبی راه اندازی کردیم، با توجه به این که به کسی توهین نکنیم و در مورد مسلمانان و شرع مردم صحبت نکنیم و چه خوب بود که صداوسیما با گذاشتن این چارچوب ها خیلی زودتر این صحبت ها را شروع می کرد. به نظر من هنوز سطح دیالوگ پایین است.

THE

ما نمی خواستیم «روش» به یک برنامه سیاسی تبدیل شود

بیگدلی در پاسخ به سوال دیگر رویداد برتر درباره رویکرد برنامه «شیوه» که در قسمت های ابتدایی با هیجان بیشتری شروع شد و سپس تا حدودی از چالش ها کاسته شد، توضیح داد. با توجه به اینکه اغتشاشات کمی فروکش کرد، طبق برنامه سرعت کمتری داشت. به هر حال ریتم با فضا و وضعیت خیابان ها ارتباط داشت. نکته دیگر اینکه ما کمی نگران بودیم که این برنامه به عنوان شبکه چهار وزن خود را از دست بدهد و تبدیل به یک برنامه سیاسی شود. ما نمی خواستیم این اتفاق بیفتد. با این حال، شبکه هایی مانند سه، افق و دیگران پوشش بهتری از بحث های سیاسی دارند. به همین دلیل ما به بحث های دقیق تری رفتیم و به همین دلیل برنامه کمی رقیق تر و آرام تر شد. در عین حال به نظر من دو سه بحث آرام اما بسیار داغ از جمله آقای تفرشی و عمویی و زیدآبادی و کوشکی مطرح شد که خیلی مهم بود. و شدید اما به هر حال ریتم برنامه کمی گرفته شد. اما «روش» در قسمت اول حواشی زیادی داشت و برای همه جای سوال بود و عجیب بود و هیچکس از صدا و سیما و حتی از دو برنامه اول انتظارش را نداشت. سر و صدای زیادی در شب بود

فضای مجازی برای دیده شدن «روش» مؤثر بود.

وی در پاسخ به مجری برنامه، موفقیت «شیوه» را تا چه اندازه مدیون ویدیوهای پخش شده در فضای مجازی هستید؟ گفت: دوستان روابط عمومی ما برآوردی دارند. تخمینی از میزان تأثیرگذاری آن ندارم، اما فکر می‌کنم قطعات کوتاهی که در سایت‌های عمومی بیشتری منتشر شد و بیشتر دیده شد، عموماً در جذب مخاطبان بیشتر برای دنبال کردن برنامه مؤثر بود.

این “روش” چقدر طول می کشد؟

بیگدلی در پاسخ به اینکه آیا این برنامه ادامه خواهد داشت؟ وی توضیح داد: امیدوارم و فکر می کنم باید ادامه دهیم. پایان برنامه «شیوه» می خواهد از دریچه فکر و اندیشه و نه به معنای دیگر، به پرسش روز و حوزه تخصصی بپردازد. فکر می کنم این برنامه ادامه خواهد داشت. الان برای چند قسمت دیگر برنامه ای نداریم و برنامه ای هم نداشتیم. باید جلو برویم و ببینیم شرایط پیست، شبکه 4 و همه عوامل برای ادامه برنامه دست به دست هم می دهند یا نه؟

پیمان جبلی تاکید کرد که این برنامه باید ادامه یابد

مجری در پایان با اشاره به حمایت رئیس صدا و سیما از این برنامه خاطرنشان کرد: البته چنین برنامه پرمخاطبی از داخل و خارج سازمان صدا و سیما موافقان و مخالفانی دارد. اما آقای جبلی به طور کامل از این برنامه حمایت کرد و ادامه یافت زیرا آقای جبلی اصرار داشت که برنامه ادامه یابد و بیشتر شود. به همین دلیل تیم مدیریت ارشد صداوسیما از این نوع برنامه ها استقبال می کند و به نظر من می توان برنامه های سریعتر و بازتری ساخت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا