خارجی

«عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق شد

بر اساس شمارش آرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در پارلمان عراق، عبداللطیف رشید رقیب خود برهم صالح را کنار زد و به ریاست جمهوری عراق رسید.

به گزارش رویداد برتر و به نقل از اسکای نیوز، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری پارلمانی عراق، عبداللطیف رشید از اتحادیه میهنی کردستان عراق 157 رای و برهم صالح 99 رای کسب کردند، اما هیچ کدام نتوانستند. اکثریت لازم را به دست آورد و این ترتیب انتخابات به دور دوم کشیده شد. بر اساس قانون اساسی عراق، یک نامزد باید 220 رای کسب کند تا رئیس جمهور شود. در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده می شود و پس از آن 165 رای ملاک انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

عبداللطیف رشید پس از دو دور رای گیری از سوی پارلمان عراق به عنوان رئیس جمهور عراق انتخاب شد.

در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری عراق 269 نماینده حضور داشتند که عبداللطیف راشد 162 رای و برهم صالح 99 رای کسب کردند. تعداد آرای باطل نیز 8 رای بوده است.

عبداللطیف رشید، وزیر آب 74 ساله عراق در دولت نوری مالکی، قبلاً سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان در لندن بود و فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه منچستر بود. رشید، باجناق جلال طالبانی، رئیس جمهور سابق عراق و از رهبران حزب اتحادیه میهنی.

رئيس جمهور توسط هيئت نمايندگان با اكثريت دو سوم آراء انتخاب مي شود و دوره اختيار او به دو دوره چهار ساله محدود مي شود.

بر اساس اصل 65 قانون اساسی، رئیس جمهور، رئیس کشور، نماد وحدت و حاکمیت ملی کشور است که به رعایت قانون اساسی و حفظ استقلال، حاکمیت، وحدت و سرزمینی عراق توجه جدی دارد. یکپارچگی بر اساس احکام قانون اساسی.

قاضی مشعل الیاور اولین رئیس جمهور نظام سیاسی جدید عراق بود که در سال 2004 به قدرت رسید و در سال 2005 از سمت خود برکنار شد. پس از آن، جلال طالبانی که از سال 2005 تا 2014 رئیس جمهور عراق بود، به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. پس از طالبانی، فواد معصوم از سال 2014 تا 2018 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و سپس جای خود را به برهم صالح داد. صالح از سال 2018 رئیس جمهور عراق است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا