خبرهای کلی

پرسپولیس یحیی خوب است یا معمولی؟

چرا پرسپولیس با وجود داشتن چنین مهره های ارزشمندی و پیروزی ناپلئون در بیشتر بازی هایش خوب بازی نمی کند؟

به گزارش رویداد برتر شرق وی نوشت: پرسپولیس روزهای خاصی را در فوتبال ایران سپری می کند. این تیم که با عدم کسب عنوان قهرمانی فصل گذشته، پوست خود را در این فصل از دست داده و می خواهد قهرمانی را در فوتبال ایران تکرار کند، ستاره های زیادی را به خدمت گرفته است. کیفیت بازیکنان جدید پرسپولیس به حدی است که از خیلی ها به عنوان بازیکن ملی پوش نام برده می شود. پرسپولیس بازیکنان ارزشمندی را از خط دروازه تا خط حمله به خدمت گرفته است و امروز با پنج نماینده در تیم ملی ایران جزو معدود تیم های ایرانی است که نمایندگان زیادی در تیم ملی دارد. البته بازیکنان پرسپولیس همچنان فکر می کنند که باید چند ستاره دیگر از تیمشان به تیم ملی دعوت شوند. دانیال اسماعیلی فر و سعید صادقی دو بازیکن جدید این تیم هستند که سرخ پوشان تهرانی جای آنها را در اردوی تیم ملی خالی می دانند.

پرسپولیس برخلاف فصول گذشته این بار در جذب بازیکنان خارجی خوب عمل کرد و بازیکنان باکیفیتی هم خرید. از گیورگی گلسیانی در دفاع گرفته تا یورگن لوکادیا و شیخ دیاباته در حمله. گلسیانی به ستون فقرات فیکس پرسپولیس در قلب خط دفاعی و لوکادیا تبدیل شده است که بدون شک تاثیرگذارترین چهره تیم یحیی تا اینجای فصل است. با این حال این روزها به یک سوال نگران کننده تبدیل شده است که چرا پرسپولیس با وجود داشتن چنین مهره های ارزشمندی خوب بازی نمی کند و ناپلئون در بیشتر بازی هایش پیروز می شود؟ موردی که یحیی گل محمدی، سرمربی پرسپولیس بارها به آن فکر کرده است، اما اگر به اعتقاد این مربی، ریشه این بد بازی یا بد بازی خارج از زمین فوتبال است، پس از دستگیری وی. پرسپولیسی های حسین ماهینی در آستانه بازی با تراکتورسازی با فشارهای روحی و روانی زیادی مواجه شدند و گویا هفت بازیکن این تیم برای ارائه توضیحات دعوت شدند. پرسپولیس در همین دیدار با نتیجه یک بر صفر مقابل تراکتورسازی شکست خورد و اولین شکست فصل خود را متحمل شد.

با این حال پرسپولیسی ها بعد از بازی خیلی خوب کار نکردند. شاگردان یحیی گل محمدی اگرچه شکست نخوردند اما به دلیل سبک بازی این تیم و برتری با کمترین تفاضل گل مورد ظن قرار گرفتند. منتقدان یحیی گل محمدی می گویند یحیی گل محمدی اتفاقات اخیر را بهانه ای برای پنهان کردن بدخواهی تیمش کرده است اما بازیکنان پرسپولیس هم می گویند اتفاقات اخیر اهمیت فوتبال را کم کرده است. در هر صورت پرسپولیس در حال حاضر تیم برتر لیگ برتر ایران است اما با توجه به هزینه ها و ستاره های خریداری شده، به خصوص در خط حمله چندان چشم نواز نبوده است. پرسپولیس تاکنون تنها 10 بار موفق به گلزنی شده که 6 بار توسط لوکادیا و دو گل توسط سعید صادقی به ثمر رسیده است. تنوع گلزنان پرسپولیس به میزان قابل توجهی کاهش یافته و این تیم در حال حاضر ششمین خط مهاجم برتر لیگ برتر ایران را در اختیار دارد!

از طرفی طبق آمار میانگین موقعیت آفرینی در پرسپولیس به شدت کاهش یافته است که منتقدان دلیل آن را کم خلاقیت هافبک های این تیم می دانند. جایی که به نظر می رسید سنگر پرسپولیس باشد. این تیم در این فصل سروش رفیعی و سعید صادقی دو هافبک خلاق دو فصل اخیر لیگ برتر را به خدمت گرفت. با این حال کیفیت بازی هر سه بازیکن مذکور به ویژه مهدی ترابی در هفته های اخیر به شدت افت کرده است که تاثیرگذاری مهاجمان پرسپولیس را نیز تحت تاثیر قرار داده است. فارغ از این اتفاقات، به نظر می رسد وضعیت پرسپولیس چندان بد نیست. در واقع اگر منطقی به دستاوردهای پرسپولیس در این فصل نگاه کنید، مشخص می شود که این تیم فاکتورهای لازم برای کسب عنوانی دیگر را دارد.

در واقع با نتایج هفته دهم لیگ برتر فوتبال ایران، پرسپولیس نه تنها در صدر جدول باقی ماند، بلکه جایگاه خود را در رده اول تقویت کرد و فاصله این تیم با تیم دوم به دو امتیاز رسید. . علاوه بر این، امتیاز پرسپولیس به 21 رسید و این تیم در هر بازی میانگین بالای 2 امتیاز کسب کرد که به طور سنتی ضامن قهرمانی در لیگ برتر است. مروری بر تاریخ لیگ برتر پرسپولیس نشان می دهد که این تیم هر بار در این مرحله از فصل در این فرم قرار گرفت، توانست تا پایان فصل آن را حفظ کند و در نهایت به قهرمانی برسد. کسب 21 امتیاز در 10 بازی قطعاً دستاورد خاصی در تاریخ لیگ برتر نیست و بیش از 10 تیم تا اینجای فصل نتیجه بهتری کسب کرده اند. پرسپولیس تا پایان هفته دهم موفق شد سه بار حداقل 21 امتیاز کسب کند. پرسپولیس با 24 امتیاز بهترین شروع لیگ برتر را در رده هفتم قرار داده است. پرسپولیس در لیگ های شانزدهم و هفدهم تا هفته دهم 22 و 23 امتیاز کسب کرد. پرسپولیس در لیگ 7 با وجود از دست دادن 6 امتیاز قهرمان شد و چند هفته زودتر در لیگ 16 و 17 قهرمان جام حذفی شد، آماری که پرسپولیس را به پایان خوب این فصل امیدوار می کند.

با این حال پرسپولیس جایگاهش در بالای جدول را بیش از هر چیز مدیون عملکرد عالی دفاعی اش است. این تیم با تنها سه گل خورده و هفت کلین شیت بهترین آمار دفاعی این فصل را دارد. بررسی فصول گذشته نشان می دهد که دفاع مستحکم ممکن است مهمترین عامل در راه قهرمانی باشد. آمار پرسپولیس در این فصل یکی از بهترین آمارهای تاریخ لیگ برتر است و پرسپولیس هرگز در گذشته آمار بهتری نداشته است. پرسپولیس در لیگ شانزدهم تا هفته دهم تنها سه گل دریافت کرده است، رکوردی که این تیم توانسته آن را تکرار کند، بهترین رکورد تاریخ لیگ برتر. پرسپولیس در لیگ 16 و 20 تا هفته دهم مانند فصل جاری 7 کلین شیت داشته و در این دوره ها قهرمان لیگ شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا