چرا بزرگداشت علینقی وزیری لغو شد؟

چرا بزرگداشت علینقی وزیری لغو شد؟

مراسم یادبود علینقی وزیری پدر موسیقی نوین ایران روز پنجشنبه 23 مهرماه ساعت 17 با حضور جمعی از اساتید و هنرمندان به مناسبت تولد 136 سالگی این استاد شهیر موسیقی برگزار شد. به دلیل شورش در شهرش لغو شد.

بهنام مهدان (پندار) تنها خادم قبر علینقی وزیری و برگزارکننده مراسم یادبود این استاد درباره لغو این برنامه گفت: مراسم یادبود علینقی وزیری پدر موسیقی نوین ایران که قرار بود برگزار شود. روز پنجشنبه (۲۳ آنلاین) در محل سالن همایش اندیشه، خیابان شریعتی، فرهنگسرایی، نرسیده به پل سیدخندان، بستان اندیشه برگزار شد، متاسفانه بنا به دستور اداره تأسیسات و روابط عمومی فرهنگسرا لغو و به تاریخ و ساعت دیگری موکول شد. که پس از مشخص شدن مکان و زمان برگزاری اطلاع رسانی خواهد شد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر متاسفانه دامنه اغتشاش و خرابکاری به بهشت ​​زهرا(س) نیز رسیده است و به نظر می رسد روز دوشنبه (20 آنلاین) عده ای که آشکارا با من دشمنی و دشمنی دارند، قصد تخریب سرهنگ وزیری را داشتند. آنها نتوانستند وارد مقبره شوند و آسیب جدی وارد کنند. این حادثه و لغو مراسم به دلیل رفتار نادرست اشرار اجتماعی و برخی اغتشاشگران گمنام بسیار متأسفم.

استاد علینقی وزیری (9 آنلاین 1265 – 18 شهریور 1358)، معروف به کلنل وزیری، نوازنده برجسته و از پیشگامان اجرای ارکسترال موسیقی ایرانی بود. وزیری به دلیل سال‌های خدمت سربازی به کلنل معروف شد و به درجه کلنل رسید، او عاشق موسیقی بود و در نهایت دومی را بین خدمت سربازی و کار موسیقی انتخاب کرد.

علینقی خان وزیری خدمات مهمی به موسیقی ایرانی کرد. از جمله، نت نویسی را در سنت موسیقی شفاهی ایرانی رواج داد. او همچنین دبیرستان موسیقی را تأسیس کرد، سپس مدرسه موسیقی دولتی (مدرسه موسیقی نظام) را مدیریت کرد و سعی کرد موسیقیدانان ایرانی را با مبانی نظری موسیقی، اصول آهنگسازی و ارکستراسیون غربی آشنا کند. روانشاد ابوالحسن خان صبا، روح الله خالقی، موسی معروفی و ​​اسماعیل مهرتاش از مهم ترین شاگردان علینقی خان وزیری بودند.

استاد وزیری در نواختن تار و آهنگسازی نیز مهارت زیادی داشت. «دختر آشفته»، «دو عاشق» و «سمفونی نفت» از مشهورترین آثار این نوازنده هستند.

55245

دکمه بازگشت به بالا