اقتصادی

آخرین وضعیت پروژه فیبرنوری در کشور

فیبرهای شیشه ای و پلاستیکی شفاف یا فیبرهای نوری اکنون بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی جهان هستند. فناوری اصلی که در سال های اخیر کمتر در حوزه ارتباطات سیمی ایران مورد استفاده قرار گرفته است، مورد توجه ویژه دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم قرار گرفته است.

به گزارش رویداد برتر، شبکه زیرساخت کشور با سرمایه گذاری دولتی بیش از 70 هزار کیلومتر فیبر نوری برای اتصال شهرهای مختلف کشور فراهم کرده است، اما در داخل شهرها همچنان شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال در مناطق مسکونی و کشور وجود دارد. ساختمان های تجاری مجهز به تجهیزات قدیمی که به شبکه مسی معروف است. علیرغم توزیع گسترده، این شبکه به سختی می تواند خود را با فناوری های جدید تطبیق دهد و از خدمات پهنای باند استفاده کند.

این در حالی است که شورای عالی فضای مجازی تا سال 1404 باید 80 درصد خانوارها و 100 درصد مشاغل به پهنای باند ثابت با سرعت متوسط ​​25 مگابیت بر ثانیه، 20 میلیون خانوار و پنج میلیون دسترسی داشته باشند. کسب و کارها باید تا سال 1404 به پهنای باند دسترسی داشته باشند. رفع باید روی حامل نوری ایجاد شود.

بر این اساس، از هم اکنون در سال اول بهره برداری، آغاز پروژه راهبردی فیبر نوری منازل و مشاغل از جمله اقدامات راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد. این طرح از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده و هم اکنون در مرحله اجرا قرار دارد و میزان پیشرفت آن 8 درصد از 24 میلیون خانوار تحت پوشش اعلام شده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده، پروژه راهبردی «فیبر نوری برای منازل و مشاغل» باید تا پایان مرداد 1401 نزدیک به دو میلیون خانوار کشور را تحت پوشش قرار می داد. لازم به ذکر است که این تعداد در ابتدای دولت سیزدهم به 500 هزار خانوار نمی رسید.

در همین راستا، طرح‌های توسعه پوشش فیبر نوری FTTX خانگی و تجاری، تهیه و تصویب بسته حمایتی حامی توسعه ارتباطات سیمی، مشارکت ارائه دهندگان خدمات ارتباطی در توسعه فیبر نوری را خواستار شده است. نقش موثری در ارتقای پروژه فیبر نوری خانگی و تجاری دارند که برخی از آنها هنوز در مرحله اجرا هستند.

بر اساس این گزارش، هدف ایجاد 20 میلیون جلد تا پایان دولت سیزدهم است و مردم می توانند پیشرفت پروژه را به صورت آنلاین در سایت Iranfttx.ir مشاهده کنند.

در همین راستا، مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقدند ساخت فیبر نوری یک پروژه 10 ساله است، اما تلاش می‌کنند ظرف سه یا چهار سال این کار را انجام دهند. این کار یک کار بزرگ و ملی است و همه بخش‌های مختلف باید برای انجام این کار تلاش کنند. در لایه بودجه 1401 زیرساخت های این پروژه نیز مورد توجه قرار گرفت، بنابراین باید حرکتی مشابه نهضت گازرسانی در سراسر کشور آغاز شود و همه امکانات برای تکمیل این پروژه ملی فراهم شود.

عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – اخیراً درباره این پروژه گفت: یکی از هفت پروژه بزرگ شبکه ملی اطلاعات، توسعه زیرساخت های ارتباطی و فیبر نوری است. دولت سیزدهم 80 درصد خانوارها و مشاغل به فیبر نوری متصل هستند که سرعت آن نامحدود است. دولت اعتبارات لازم را تامین می کند و 8 درصد از درآمد اپراتورهای تلفن همراه به این منظور اختصاص می یابد. سرمایه لازم تامین می شود، زیرساخت های قانونی تامین می شود.

به گفته وی، هم اکنون اجرای این طرح در 51 شهر و 12 استان آغاز شده و به زودی در سراسر کشور آغاز می شود. بیش از دو میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری هستند و این تعداد تا پایان سال دو برابر خواهد شد. هفت میلیون خانوار در سال آینده و هشت میلیون خانوار تا سال 1403 پیش بینی شد. تا پایان دولت سیزدهم 20 میلیون خانوار و مشاغل تحت پوشش فیبر نوری قرار می گیرند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا