جامعه

آیا رانندگی با موتورسیکلت‌های برقی و سبک هم به گواهینامه نیاز دارد؟

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا گفت: راندن هر نوع وسیله نقلیه زمینی مستلزم داشتن گواهینامه رانندگی است.

به گزارش رویداد برتر سرهنگ احمد کرمی اسعد گفت: امکان تردد موتورسیکلت های برقی و موتورسیکلت های با حجم کمتر از 50 سانتی متر مکعب بدون گواهینامه وجود دارد، آنها از موتورسیکلت های 50 سانتی متر مکعبی یا برقی استفاده می کنند که خلاف قوانین و مقررات است.

وی تبلیغات فروشندگان برخی موتورسیکلت های برقی یا سبک با حجم کمتر از 50 سی سی مبنی بر عدم نیاز به گواهینامه را اشتباه خواند و گفت: برخی از فروشندگان در حین فروش به خریداران اعلام می کنند که چنین خودروهایی نیاز به پلاک و گواهینامه ندارند. این خلاف قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است. شهروندان بدانند طبق قانون کلیه وسایل نقلیه تردد در معابر عمومی نیاز به پلاک دارند و راننده مربوطه نیز باید گواهینامه صحیح رانندگی داشته باشد.

رئیس مرکز صدور گواهینامه اجرای قانون راهنمایی و رانندگی فراجا در ادامه توضیح داد: بر اساس بند 2 قانون KRESZ و ماده 1 آیین نامه صدور انواع گواهینامه رانندگی مصوب 1389 هیات وزیران، تمامی موتورسیکلت ها باید دارای پلاک باشند. برای رانندگی وسایل نقلیه، و برای رانندگی وسیله نقلیه باید گواهینامه رانندگی داشته باشید.

وی با تاکید بر اینکه موتورسیکلت نیز از این قاعده مستثنی نیست، افزود: رانندگان انواع موتورسیکلت باید دارای گواهینامه رانندگی موتورسیکلت باشند و هیچ تفاوتی بین کاربراتوری، انژکتوری، برقی و … وجود ندارد. بین موتورسیکلت ها از نظر نیاز به گواهینامه رانندگی. او گواهینامه رانندگی ندارد.

کرمی اسد گفت: بر اساس قوانین و مقررات فوق، پلیس راه در سراسر کشور از تردد خودروهای بدون پلاک یا رانندگان فاقد گواهینامه جلوگیری می کند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی خاطرنشان کرد: بر اساس بند 723 (مجازات) قانون مجازات اسلامی، رانندگی هر نوع وسیله نقلیه موتوری بدون گواهینامه جرم محسوب می شود و همکاران من در صورت مشاهده در حین توقف وسیله نقلیه. ، متخلف را به مراجع قضایی معرفی می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا