اقتصادی

تاکید به توسعه دریامحور در برنامه هفتم توسعه

اگرچه بیش از 5800 کیلومتر سواحل اصلی، جزیره ای و رودخانه ای در ایران داریم، اما شرکت های دریایی سهم بسیار کمی از تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص می دهند. بنابراین در برنامه هفتم توسعه بر اقتصاد دریا محور با توسعه دریا، سواحل، بنادر و آب های مرزی تاکید شده است.

به گزارش رویداد برتر، در شهریورماه سال جاری، مقام معظم رهبری سیاست کلی برنامه هفتم را ابلاغ کردند که در بند 11 اجرای سیاست های کلی توسعه اراضی با توجه به منافع بالفعل و بالقوه و همچنین اجرا ثبت شده است. اقلام برجسته او در دریا، سواحل، بنادر و آب های مرزی مورد توجه ویژه قرار گرفت.

همچنین در تاریخ 15 آذرماه، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بخشنامه سیاست ها و چارچوب کلان برنامه هفتم توسعه را ابلاغ کرد که محورهای اصلی آن رشد اقتصادی عدالت محور با رویکرد ارتقای بهره وری با تاکید بر دریانوردی است. اقتصاد گرا ، زیرا موضوعاتی مانند انرژی و ترانزیت یا اقتصاد دریایی که موتور و مرکز رشد اقتصادی و رشد تولید است.

فرمانده معظم کل قوا همچنین اخیرا نوسازی همه جانبه توان رزمی و تجهیزات دفاعی نیروی دریایی و همچنین پیگیری فعالیت هایی مانند کشتیرانی در آب های دور و بین المللی را ضروری دانستند و اظهار داشتند: استفاده از فرصت و ظرفیت های گسترده دریا. موضوع آموزش عمومی در کشور است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سوابق دریایی گذشته ایرانیان که باعث پیوند فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی به سایر نقاط جهان شد، خاطرنشان کردند: با این وجود، تاریخ و فرهنگ بهره برداری از فرصت های فراهم شده توسط دریا در امتداد سواحل طولانی دریای شمالی به ویژه در جنوب ایران این کشور مورد بی توجهی قرار گرفته و باید به فرهنگ عمومی مردم تبدیل شود.

پیش از این محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور گفته بود: امروز جنگ برای دسترسی به دریا وجود دارد، اما ایران با اینکه دریا دارد از دریا استفاده نمی کند. ما باید از فرصت ها استفاده کنیم. برای شتاب بخشیدن به اقتصاد کشور باید موضوع توسعه دریامحور را در دستور کار قرار دهیم و از کارآفرینان، سرمایه گذاران و همه ایرانیان داخل و خارج از کشور می خواهیم سرمایه و ایده خود را در خصوص سواحل و دریاهای ایران سرمایه گذاری کنند. کار را ببند

همچنین به گفته مسعود پلمه، دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، با وجود اینکه بیش از 5800 کیلومتر سواحل اصلی، جزیره ای و رودخانه ای در ایران داریم، متاسفانه سهم بسیار پایینی از تولید ناخالص داخلی ایران از محل کسب و کارهای دریایی است. در این میان توسعه‌یافته‌ترین شهرها، پیشرفته‌ترین کارخانه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در کنار سواحل شکل می‌گیرند و رشد این کشورها را تعیین می‌کنند و این ناشی از نگاه عمیق اجتماعی و اقتصادی از دریا است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا