خبرهای کلی

داستان های موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه گردآوری می شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، سرپرست حوزه موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی از آغاز مرحله دوم مجموعه داستان های محلی موسیقی عاشیق مدرسه ارومیه با عنوان «ایپک یولو نقیلاری ۲» از ۲۵ آبان ماه خبر داد. امسال در قالب برنامه یک ماهه در حوزه موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی.

داریوش علیزاده در این خصوص گفت: در این طرح که با هدف معرفی اکوسیستم فرهنگی آذربایجان غربی و حفظ بخشی از فرهنگ و فولکلور مردم استان انجام می شود، بخشی از داستان های عاشیق به نمایش گذاشته می شود. موسیقی آموزشگاه ارومیه از زبان هنرمندان عاشیق کشور گردآوری و ضبط شده و تا چند روز آینده منتشر خواهد شد.

وی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده در پروژه فرهنگی 16 داستان از داستان های به جا مانده در ذهن هنرمندان عاشق شهر ارومیه با حضور برترین هنرمندان در یک استودیوی صدابرداری در شهر ارومیه ضبط می شود. . حوزه.

علیزاده افزود: مکتب عاشیق ارومیه یکی از قدیمی ترین و پویاترین آموزشگاه های موسیقی عاشیق در جهان است که بسیاری از اتفاقات و اتفاقات در گذشته های دور در قالب داستانی زیبا و هنری مرتبط با هنر موسیقی در آن رخ داده است. این آثار باید به عنوان میراث فرهنگی ارزشمند حفظ و برای نسل های آینده به یادگار بماند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در این باره اظهار داشت: بسیاری از داستان های مکتب عاشیق ارومیه به دلیل کم توجهی و ثبت نشدن مراجع وقت از بین رفته است و این در حالی است که این داستان ها حاوی مطالب بسیار ارزشمندی از نظر فرهنگی و مذهبی و آداب و رسوم عامیانه شرقی در میدان; از چین تا آفریقا را در بر می گیرد و علاوه بر موسیقی، این داستان ها را می توان در سایر اشکال هنری از جمله فیلم، انیمیشن و تئاتر به مردم جامعه امروزی ارائه داد.

مدرسه عاشیق ارومیه در حال حاضر دارای 40 عنوان می باشد و اولین مرحله جمع آوری داستان های فولکلور در این آموزشگاه در سال های اخیر در واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی آغاز شد و 9 عنوان از این منظر جمع آوری شد. واحد در سال 1400 می باشد. موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی در قالب آلبوم موسیقی «ایپک یولو نقیلاری 1» منتشر شد.

دکمه بازگشت به بالا