اقتصادی

راه‌آهن رشت‌-آستارا با تامین‌ مالی روس‌ها تکمیل می‌شود؟

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور، روس‌ها از خط ریلی رشت – آستارا بازدید کرده‌اند و انتظار می‌رود درباره جنبه‌های فنی این پروژه اظهارنظر کرده و نحوه تامین مالی آن را اعلام کنند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روسیه راه آهن رشت – آستارا را چگونه تامین مالی می کند، گفت: نامه ای در مورد نحوه تامین مالی به دکتر افندی زاده داده شد که باید بررسی شود. نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

به گزارش رویداد برتر، راه آهن رشت – آستارا یک پروژه کلیدی و راهبردی است که مکمل شبکه ریلی کشور است و می تواند از طریق ترانزیت برای آینده ایران درآمدزایی زیادی داشته باشد. این خط ریلی 164 کیلومتر طول دارد و حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب است که پس از تکمیل، ایران را به راه آهن آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می کند و تحول بزرگی در حمل و نقل خواهد بود. گردش کالا را در سراسر جهان به ویژه ارتباط خلیج فارس و روسیه، آسیای مرکزی و اروپا ایجاد می کند.

عباس خطیبی – معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور – به رویداد برتر گفت: برآورد می کنیم برای اجرای این پروژه حدود 800 میلیون یورو نیاز است و سه تا چهار سال طول می کشد. ما آن را انجام دادیم

تابستان امسال هیاتی از راه آهن روسیه از خط ریلی رشت – آستارا بازدید کردند و تصمیم گرفتند در مدت دو ماه درباره نحوه ورود به این پروژه نظر بدهند. رستم قاسمی وزیر بازنشسته راه و شهرسازی نیز مذاکرات با هیئت روسی را مناسب، طولانی و مثمر ثمر دانست و اظهار داشت: در خصوص تکمیل راه آهن رشت – آستارا طرف روسی برنامه مالی خود را ارائه کرد. پروژه و ما آن را تایید کردیم. ما نتیجه را بررسی و اعلام کردیم و در مجموع مذاکرات بسیار مناسب بود.

همچنین شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی که هم اکنون به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شده است، مدتی پیش در خصوص راه های توسعه همکاری های حمل و نقل ایران و روسیه، ساخت و ساز پروژه راه آهن رشت – آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال جنوب مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد پروژه های پیشنهادی از جمله آغاز به کار راه آهن رشت – آستانه در اسرع وقت تکمیل شود.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در این خصوص در گفت وگو با رویداد برتر، اظهار کرد: چند ماه پیش روس ها به ایران آمدند و از خط ریلی رشت – آستارا بازدید کردند و نقشه ها و نقشه ها را به آنها نشان دادیم. مستنداتی که در اختیار داشتیم و اقدامات انجام شده و اتفاقات رخ داده را ارائه کردیم و قرار شد به قسمت های فنی توجه شود و نحوه تامین مالی نیز اعلام شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در پاسخ به این سوال که روسیه راه آهن رشت – آستارا را چگونه تامین مالی می کند، گفت: روس ها در مورد نحوه تامین مالی به دکتر افندی زاده نامه داده اند که گفته می شود در حال بررسی است. و نتیجه نهایی اعلام می شود.

در شرایطی که هفته گذشته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کرد و استعفای وی پذیرفته شد و اکنون این وزارتخانه منتظر تعیین وزیر جدید پروژه راه آهن رشت – آستارا است که بر آن تاکید شده است. خیلی، باید دیده شود، بود، کجا خواهد رفت؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا