اقتصادی

سایه رکود بر بازار برنج

به گفته یکی از فعالان حوزه کشاورزی، چند ماه از رکود بازار برنج با ورود محصولات جدید می گذرد و اکنون به اندازه کافی برنج ایرانی و خارجی وجود دارد.

محمد مختاریانی در گفت وگو با رویداد برتر، آخرین وضعیت بازار برنج در ایران و خارج از کشور را تشریح کرد و گفت: بازار برنج در رکود است و قیمت ها در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد. از آنجایی که امسال برنج ایرانی را در سطح خوبی کشت کردیم، برداشت خوب بود و کیفیت هم خوب بود.

وی ادامه داد: سال گذشته با کمبود 30 تا 40 درصدی برنج و همچنین ممنوعیت واردات برنج خارجی مواجه بودیم که همه اینها باعث افزایش قیمت در ابتدای فصل شد. اما اکنون یک سال است و با تورم دستمزد و هزینه کشاورزان، افزایش نیافتن قیمت ها و کاهش قیمت ها نسبت به سال گذشته نشان می دهد که قیمت ها افزایش نمی یابد.

این فعال برنج در پاسخ به این سوال که آیا رکود بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم برای خرید برنج نیست؟ وی گفت: این اتفاق هم می تواند بیفتد اما قدرت خرید به دوره خاصی گره نخورده است در حالی که بازار برنج چند ماهی است که رکود دارد که دلیل آن ورود کالاهای جدید است. . در واقع بار زیاد شده و دومین محصول برنج به زودی وارد می شود.

مختاریانی همچنین گفت: قیمت برنج ایرانی درجه یک در سطح عرضه باید کیلویی 125 هزار تومان باشد. قیمت برنج درجه یک خارجی در سطح عرضه به 40 هزار تومان نمی رسد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قیمت برنج خارجی نیز به دلیل برداشت خوب در دنیا کاهش یافته است، گفت: امسال التهاب در بازار برنج نخواهیم داشت. احتمال کاهش مجدد قیمت برنج خارجی وجود دارد و قیمت برنج ایران افزایش نخواهد یافت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا