اقتصادی

معرفی ۳۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان به ۶ بانک‌ عامل برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه

در راستای اجرای بند ب تبصره 16 قانون بودجه 1401 در رابطه با تامین فرصت های اعتباری شرکت های دانش بنیان، ثبت نام برای این شرکت ها آغاز شده و به گفته رئیس صندوق نوآوری و رفاه، 3500 مورد شرکت هایی برای دریافت این فرصت ها برای ششمین بانک عامل معرفی می شوند.

به گزارش رویداد برتر اگرچه عبارت «مردم دانش بنیان موتور محرکه توسعه کشور هستند و تحقق اقتصاد دانش بنیان در گرو توسعه این حوزه است» اما گفتمان امروز به وظیفه تبدیل شده است، اما باید زیرساخت ها و ابزارهای لازم را فراهم کرد. برای اجرای این شعار

به همین دلیل در قانون بودجه سال 1401 پیش بینی هایی برای حمایت مالی از این شرکت ها انجام شد و ماجراجویی های دانش بنیان امسال با تکلیف بانک مرکزی آغاز می شود; از آن زمان این بانک موظف شد 50 هزار میلیارد ریال اعتبار را به موسسات دانش بنیان اختصاص دهد.

از این مبلغ تا سقف 3500 میلیارد تومان به تمامی دانش بنیان ها و 1500 میلیارد تومان به صندوق های پژوهش و فناوری اختصاص می یابد که به شرکت های خلاق و استارت آپ ها تعلق می گیرد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل مانده سپرده های قرض الحسنه و 50 درصد سپرده های جاری بانک از طریق بانک های دولتی، خصوصی و موسسات اعتباری غیربانکی، طرح های قرض الحسنه را پرداخت کند. شبکه پس از کسر نسخه الزامی برای موارد مندرج در قوانین مصوب شورای اسلامی از جمله قانون برنامه ششم توسعه است.

بر اساس تبصره 16 بند ب بند 1 قانون بودجه 1401 کل کشور که به منظور اشتغال زایی به تسهیلات قرض الحسنه اختصاص یافته است، اعلام شد:

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران – با توجه به اشتغال صنایع دانش بنیان و خلاق در سراسر کشور و استان‌های مشمول مناطق محروم – موظف است مبلغ 50 هزار میلیارد ریال از طریق بانک‌های عامل تأمین کند. از منابع سپرده های پس انداز و وام های جاری نظام بانکی با معرفی صندوق نوآوری و رونق شرکت های دانش بنیان و خلاق را به همراه دارد.

شرایط و حدود تسهیلات پرداخت مندرج در این بند توسط صندوق و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می شود.

در آیین نامه اجرایی این قانون تاکید شده است:

در راستای توسعه اشتغال دانش بنیان و صنایع خلاق، قانون چارچوب اعتباری قرض‌الحسنه دوم. موضوع تبصره 16 قسمت 1 قسمت ب پرداخت شده توسط مؤسسات اعتباری و همچنین نوآوری یا صندوق شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت‌بندی مناطق ماهروح به شرح زیر است:

الف- به منظور ایجاد و تثبیت اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق با توسعه محصولات نوآورانه و عرضه آن به بازار، مبلغ 35 هزار میلیارد ریال از محل منابع مندرج در بند 1 جزء دوم جزء 1. براساس تبصره 16 قانون به شرکت های دانش بنیان و خلاق با سقف حداکثر مصوب وزارت اقتصاد و دارایی و صندوق نوآوری و شکوفایی و با بازپرداخت حداکثر 36 ماه اعتبار می دهند.

ب- به منظور توسعه اشتغال بنگاه های نوآور (استارت آپ)، فناور، دانش بنیان و خلاق با ایجاد منابع اختصاصی برای تامین مالی نوآوری به مبلغ 15 هزار میلیارد ریال از محل منابع درج شده در بودجه. قانون ارائه خط اعتباری برای صندوق های پژوهشی و فناوری با سقف حداکثر مصوب وزارت اقتصاد و صندوق نوآوری و مدت بازپرداخت آن 60 ماه می باشد.

ج- صندوق نوآوری و شکوفایی پس از بررسی نیازهای عمرانی متقاضیان و تعیین میزان بودجه مصوب و همچنین تعیین جزئیات مربوط به امکانات هر متقاضی، موسسات اعتباری را معرفی می کند.

ت- مسئولیت بررسی و تایید سلامت مالی، اقتصادی و مالی طرح ها بر عهده موسسه اعتباری می باشد.

تخصیص فرصت های دانش بنیان به بانک ها

دکتر علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و رفاه در گفت و گو با رویداد برتر. وی با اشاره به اقدامات این صندوق برای اجرای این بند از قانون بودجه 1401 در حوزه شرکت های دانش بنیان گفت: بر اساس این قانون 5 هزار میلیارد تومان برای حمایت از شرکت های دانش بنیان اختصاص یافت که از این میزان 3 هزار و 500 مورد. هزار میلیارد تومان به شرکت ها داده شد و 1500 هزار میلیارد تومان نیز به صندوق های پژوهش و فناوری اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه به همین منظور ثبت شرکت های شرکت کننده در طرح را آغاز کرده ایم، اظهار داشت: به هر یک از شرکت های دانش بنیان تا سقف یک میلیارد تومان ردیف اعتباری اختصاص می یابد و برای این منظور 3500 شرکت به ثبت رسیده است. در سیستم فعلی صندوق نوآوری و رفاه.

وحدت یادآور شد: یک میلیون و 500 هزار میلیارد تومان که برای صندوق های پژوهش و فناوری در نظر گرفته شده است برای حمایت از بنگاه های نوپا و خلاق استفاده می شود.

رئیس صندوق نوآوری و رفاه تاکید کرد: از جمله بانک‌های عامل، بانک‌های ملت، قرض‌الحسنه رسالت، صادرات ایران، توسعه صادرات، صنعت و معدن و بانک‌های ملی هستند که بانک مرکزی سهمیه هر بانک عامل را اعلام کرد. بانک:

بانک عامل مبلغ تسهیلات (میلیارد ریال)
ملت 15000
قرض الحسنه رسالت 10000
صادرات ایران 10000
توسعه صادرات 5000
صنعت و معدن 3000
ملی 7000

سقف پرداخت تسهیلات اعتباری صندوق ها

به گزارش رویداد برتر، تاکنون 54 صندوق پژوهش و فناوری برای دریافت این ردیف اعتباری ثبت نام کرده اند.

طبق مقررات، تسهیلات حداکثر ظرف مدت 3 ماه از تاریخ اخذ تسهیلات توسط صندوق های پژوهش و فناوری به متقاضیان پرداخت می شود و برای هر شرکت تنها یک چارچوب سود برای اخذ تسهیلات وجود دارد. مورد

امکان بازپرداخت قاب از محل وجوه قسط بازپرداخت طرح دریافتی وجود دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا