خبرهای کلی

موج کُره‌ای ما را می‌خورد؟

ما مدتهاست به “سامسونگ” و “ال جی” عادت کرده ایم. ما ماشین های «هیوندای» را دوست داریم و کم کم داریم به این نتیجه می رسیم که «سوشی» دوست داریم و بد نیست تلویزیون «جومونگ» را برای پنجاهمین بار نمایش دهد و برای بچه های ما کاملا طبیعی است. از صبح تا شب روی هندزفری “BT Play S”!

رویداد برتر پلاس: از تعریف ها که بگذریم، باید اعتراف کنیم که ما ایرانی ها عاشق کره ای ها و به طور کلی فرهنگ کره ای هستیم. حتی اکثر فیلم‌های کره‌ای که از رادیو و تلویزیون پخش می‌شوند، در ایران نسبت به کره جنوبی رتبه بالاتری دارند. مثلا پرمخاطب ترین قسمت های جومونگ بیش از 90 درصد مخاطب ایرانی را به خود جذب کرد در حالی که تنها 40 درصد در بین کره ای ها محبوبیت داشت و شخصیت اصلی آن «سونگ ایل گوک» در ایران سوپراستار شد!

«موج کره ای» یک موج بلند از شرق آسیا است

موج کره ای اصطلاح جدیدی است که به افزایش محبوبیت فرهنگ کره ای در سراسر جهان از دهه 1990 اشاره دارد. اولین موج کره ای یا هالیو با گسترش صنعت موسیقی و سریال های کره ای در کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی آغاز شد و با ظهور اینترنت و رسانه های اجتماعی، به ویژه قرار دادن موزیک ویدیوهای پاپ کره ای در این زمینه، به مفهومی جهانی تبدیل شد. یوتیوب. .

اصطلاح “Hallyu” برای اولین بار در سال 1999 توسط وزارت فرهنگ و گردشگری کره جنوبی استفاده شد، زمانی که یک CD موسیقی به زبان چینی با عنوان “Hallyu – A Song of Korea” برای توصیف موفقیت این رویداد در رسانه های چینی منتشر کرد. مردم کره در چین از آن استفاده می کنند.

با آغاز قرن بیست و یکم، نام کره جنوبی به تدریج به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرهنگ عامه محبوب شده و گردشگران را به خود جذب می کند. محبوبیت روزافزون فرهنگ عامه کره در میان بسیاری از ملل در سراسر جهان، دولت کره جنوبی را بر آن داشته است که قدرت نرم خود را با حمایت و تامین مالی شرکت های سرگرمی نوپا گسترش دهد. هدف دولت کره رقابت با فرهنگ عامه ژاپن و بریتانیا بود. منطقه ای که حدود نیم قرن است تحت تسلط آمریکایی ها بوده است.

موج کره ای به ابزاری قدرتمند برای معرفی خود به دنیا نیاز داشت و چه چیزی بهتر از شبکه های اجتماعی و چه بهتر از درام های کره ای و «کی پاپ» یا موسیقی پاپ کره ای!

آیا موج کره ای ما را خواهد خورد؟

ستاره های کره ای اهل کجا هستند؟

اینکه یک فرد چه نوع موسیقی گوش می دهد کاملاً به سلیقه شخصی او بستگی دارد. همه ما موسیقی می شنویم که با آن ارتباط عاطفی بهتری پیدا می کنیم. بنابراین ما نمی گوییم که موسیقی پاپ کره ای خوب یا بد است. زیرا موسیقی پاپ در سراسر جهان طرفداران قابل توجهی دارد. در مورد جذابیت «کی پاپ» برای نوجوانان ایرانی که حتی نمی توانند این موسیقی را در کنار خواننده زمزمه کنند، چه می توان پیشنهاد داد؟

اصطلاح پاپ بت کره ای برای توصیف یک خواننده کره جنوبی استفاده می شود. در کره جنوبی، استعدادهای خوانندگی معمولاً توسط آژانس ها از طریق آزمون های آزمایشی یا آزادانه برای کارآموزی جذب می شوند. کسانی که در این آزمون موفق می شوند قراردادهای بلندمدت با شرکت ها می گیرند.

روند کارآموزی می تواند از چند ماه تا چند سال به طول بینجامد و معمولاً شامل آموزش آواز، رقص و زبان با سایر کارآموزان است. گاهی اوقات تجربه کاری افراد با تحصیلات آنها گره خورده است. با این حال، برخی از کارآموزان مدرسه یا کالج را ترک می کنند تا تبدیل به بت شوند. در سال 2012 روزنامه «وال استریت» نوشت که هزینه آموزش یکی از اعضای گروه «نسل دختران» حدود سه میلیون دلار بوده است.

در نتیجه موج کره ای، بت های کره ای بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. جنبه های دیگر فرهنگ کره ای نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است، مانند فیلم ها و سریال های کره ای.

در مورد “کی پاپ” … رنگ، نور، رقص

ما به همه موسیقی های محبوب «پاپ» می گوییم و کره ای ها به موسیقی محبوب کشورشان «کی پاپ» می گویند. این ژانر تحت تأثیر سبک ها و ژانرهای مختلف از سراسر جهان قرار گرفته است. از جمله آنها تجربی، راک، جاز، گاسپل، هیپ هاپ، آر.

اصطلاح K-pop در دهه 2000 رایج شد، اما در سال 2018 رشد قابل توجهی پیدا کرد و به یک صنعت تبدیل شد.

با توجه به “گزارش جهانی موسیقی 2019” انجمن بین المللی صنعت فونوگرافیک، کی-پاپ در رده ششم 10 بازار برتر موسیقی جهان قرار گرفت و “BTS” و “Blackpink” به عنوان رهبران رشد در رتبه ششم قرار گرفتند. صنعت. کی پاپ در سال 2020 با رشد 44.8 درصدی برای سریع ترین رشد سال در میان بازارهای بزرگ جهانی رکورد زد.

کی پاپ به سرعت طرفداران خود را در ایران پیدا کرد. وقتی والدین از نمایش های کره ای لذت می بردند، فرزندانشان نیز به کی پاپ عادت کردند. «کی پاپ» شاید برای نسلی که دوست دارد موسیقی پخش کند چندان جذاب نباشد، اما به سرعت برای نوجوانان قابل شنیدن شد. چرا؟ “کی پاپ” فقط موسیقی نیست. همچنین رنگ، نور، رقص و مد است.

اکثر گروه های “کی پاپ” رپرهایی دارند که اشعار انگلیسی را با اشعار کره ای همراهی می کنند و اجرای آهنگ های جذاب را رهبری می کنند. نوازندگان موسیقی نیز رقصندگان خوبی هستند که رقص های خود را متناسب با هر قطعه برنامه ریزی می کنند. همه اینها در کنار اجرای زیبای مجریان جوان، چیزی است که مورد توجه نوجوانان ایرانی قرار گرفته است.

انقلاب “بی تی اس”

شاید “کی پاپ” در ایران، “بی تی اس” به خوبی می داند که یک گروه هفت نفره است، بی تی اس در ابتدا به عنوان یک گروه هیپ هاپ شروع به کار کرد، اما به مرور سبک های بسیاری را پوشش داده است. اشعار آن اغلب به این موضوع می پردازد. مسائل فردی و اجتماعی، بهداشت روانی، مدرسه مشکلات، فقدان، عشق به خود و فردگرایی را پوشش می دهد. آثار این گروه برگرفته از مفاهیم ادبی و روانشناختی و حاوی داستانی مرتبط با دنیایی متناوب است.

BT S به عنوان پیشگام موج کره ای در سال 2017 وارد بازار موسیقی جهانی شد و رکوردهای فروش بسیاری را شکست و اولین گروه کره ای بود که برای تک آهنگ خود “Mike Drop” گواهینامه PMA را دریافت کرد و اولین هنرمند کره ای شد. با آلبوم استودیویی “Love Yourself” در صدر جدول بیلبورد قرار گرفت. بی تی اس اولین گروه پس از گروه بیتلز بود که در کمتر از دو سال چهار آلبوم شماره یک داشت.

آیا موج کره ای ما را خواهد خورد؟

BT 2020، S اولین گروه کره ای شد که با تک آهنگ “Dynamite” و ریمیکس “Wild Love” در صدر جدول های بیلبورد Hot 100 و World 200 قرار گرفت و با “Life Goes On” به اولین گروه در تاریخ تبدیل شد که در صدر جدول قرار گرفت. “. دو تا از تک‌آهنگ‌های او بلافاصله پس از انتشار به صدر 100 آهنگ برتر رسیدند.

آیا موج کره ای تمام شده است؟

این روزها درباره موج کره ای مطالب زیادی نوشته می شود و همه از تاثیر کی پاپ بر روان نوجوانان صحبت می کنند. موجی که در واقع می خواهد همیشه زیبا، ظریف و نازک باشد. موجی که حتی کی پاپ های جوان کره ای را مجبور به خودکشی کرد اما واقعیت این است که این موج طولانی فقط به نفع کره ای هاست و هر بار با آپدیت جدید تصویر زیباتری از خود نشان می دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا