جامعه

کاهش کلسترول با داروی جدید

رویداد برتر/ خراسان رضوی یک تیم تحقیقاتی داروی مولکولی کوچکی را نشان داده اند که سطح کلسترول را تا 70 درصد در مدل های حیوانی کاهش می دهد.

طبق گفته ScienceDaily، پس از استاتین ها، دسته بعدی داروهای تنظیم کننده کلسترول، مهارکننده های پروپروتئین سوبتیلیسین/تبدیل کننده کسین نوع 9 (PCSK9) هستند. این عوامل در کمک به بدن برای حذف کلسترول اضافی از خون بسیار موثر هستند، اما بر خلاف استاتین ها که به عنوان داروهای خوراکی در دسترس هستند، مهارکننده های PCSK9 را فقط می توان از طریق تزریق تجویز کرد که مانع استفاده از آنها می شود.

تحقیقات جدید محققان بیمارستان‌های دانشگاهی (UH) و دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو، یک داروی خوراکی با مولکول کوچک را توصیف می‌کند که سطح PCSK9 را کاهش می‌دهد و کلسترول را تا 70 درصد در مدل‌های حیوانی کاهش می‌دهد. این یافته ها نشان دهنده یک استراتژی ناشناخته قبلی برای تنظیم کلسترول است و ممکن است پیامدهایی برای درمان سرطان داشته باشد.

جاناتان اس. استاملر، محقق ارشد و استاد برجسته نوآوری‌های قلبی عروقی و استاد پزشکی و بیوشیمی در دانشکده پزشکی کیس وسترن رزرو می‌گوید: کاهش کلسترول یکی از مهم‌ترین درمان‌هایی است که ما برای افزایش عمر و محافظت از افراد در برابر بیماری‌های قلبی داریم. . . هنوز هم علت اصلی مرگ و میر در جهان غرب است.

استاملر اظهار داشت: تا کنون استاتین ها فقط کلسترول را کاهش می دهند، اما این دسته از داروها هستند که معتقدیم روش جدیدی برای کاهش کلسترول است. یک رویکرد جدید برای هدف قرار دادن PCSK9.

نتایج تحقیق

مرکز تنظیم کلسترول، گیرنده های لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) است که روی سطح سلول های کبد قرار دارند و کلسترول را از خون حذف می کنند و در نتیجه سطح سرمی را کاهش می دهند. PCSK9 تعداد گیرنده های لیپوپروتئین با چگالی کم را در جریان خون با سیگنال دادن به تخریب تنظیم می کند. بنابراین، داروهایی که PCSK9 را مهار می کنند، تعداد گیرنده های لیپوپروتئین با چگالی کم را افزایش داده و کلسترول را حذف می کنند.

اکسید نیتریک مولکولی است که با باز کردن عروق خونی از حملات قلبی جلوگیری می کند. در این مطالعه جدید، استاملر و همکارانش نشان دادند که اکسید نیتریک همچنین می تواند PCSK9 را هدف قرار داده و آن را مهار کند. بنابراین، کلسترول را کاهش می دهد. یک داروی مولکولی کوچک شناسایی شده است که غیرفعال شدن PCSK9 توسط اکسید نیتریک را افزایش می دهد. موش های تحت درمان با این دارو 70 درصد کاهش کلسترول LDL داشتند.

علاوه بر کلسترول به سرطان

علاوه بر تأثیر بر متابولیسم کلسترول، این یافته ها ممکن است پیامدهایی برای بیماران سرطانی نیز داشته باشد، زیرا شواهد در حال ظهور نشان می دهد که هدف قرار دادن PCSK9 ممکن است اثربخشی ایمنی درمان های سرطان را بهبود بخشد.

به گفته استاملر، PCSK9 نه تنها گیرنده های LDL را برای تخریب هدف قرار می دهد، بلکه باعث تجزیه MHC1 (مجموعه سازگاری بافتی اصلی، مولکول های پروتئین روی غشای سلول های مختلف بدن) روی لنفوسیت ها می شود که برای شناسایی سلول های سرطانی استفاده می شود.

PCSK9 به طور موثری از شناسایی سلول های سرطانی توسط لنفوسیت ها جلوگیری می کند. بنابراین اگر PCSK9 را مهار کنید، می توانید دفاع بدن در برابر سرطان را تقویت کنید. شاید روزی بتوان از این داروهای جدید برای این نیاز استفاده کرد.

نتایج این تحقیق در مجله Cell Reports منتشر شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا