ماجرای ورود اولین خودرو به ایران چه بود؟
۱۲۲ سال پیش در چنین روزی مظفرالدین شاه قاجار با دو خودرویی که از شرکت «رنو» خریده بود از جاده فرنگ به ایران بازگشت تا ایرانیان را وارد دوره تاریخی جدیدی کند. حالا ثروتمندان و ثروتمندان به جای کالسکه یک وسیله نقلیه هیجان انگیز داشتند!
رویداد برتر پلاس: شاید اولین ایده مکتوب وسیله نقلیه ای که می تواند بدون نیروی انسانی یا حیوانی حرکت کند را بتوان در کتاب هومر (شاعر یونانی) به نام ایلیاد یافت. در بخشی از رمان «ایلیاد»، هفائستوس (خدای آتش و فلزکاری) یک سه چرخه متحرک می سازد و با آن حرکت می کند. اما در دنیای واقعی، این دستگاه برای اولین بار در سال ۱۶۷۸ توسط پدر «فردیناند فوربیست» مبلغ مسیحی بلژیکی در چین طراحی و ساخته شد و با فشار بخار کار می کرد. خودروی اصلی ۶۵ سانتی متر طول داشت و به عنوان وسیله نقلیه تفریحی برای امپراتور چین ساخته شد.
شاه قاجار چگونه با اتومبیل آشنا شد؟
مظفرالدین شاه در اولین سفر خود به اروپا در سال ۱۲۷۹ به بلژیک رفت و در آنجا با اتومبیل آشنا شد. شاه قاجار می خواست ماشین را با خود به ایران ببرد، به همین دلیل با رئیس شرکت رنو در این مورد صحبت کرد:
پادشاه: دو دستگاه چقدر برای ما مهم هستند؟
مدیر شرکت پس از تعظیم و ادب به پادشاه ایران می گوید:
ماشین اول رایگان، ماشین دوم ۱۶۰۰۰ فرانک، ماشین های زیر هر کدام ۱۵۰۰۰ فرانک.
پادشاه: آیا خودروهای زیر آماده هستند؟
مدیر شرکت: ما حدود ۱۰۰ خودرو را برای صادرات به ایران در نظر گرفته ایم، زیرا به یقین می دانیم که با بازگشت اعلیحضرت به ایران، بسیاری از شاهزادگان و بزرگان، سیاستمداران و آقایان ایرانی تمایل به خرید خودرو خواهند داشت.
پادشاه: ما مجانی از خارجی ها چیزی نمی گیریم، می گویند رشوه گرفتیم!
مدیر شرکت: نه آقا این امکان نداره لطفا ماشین اول را به عنوان هدیه قبول کنید.
بالاخره شرکت رنو ماشینی به او هدیه داد و ماشین دیگری را به قیمت ۱۶۰۰۰ فرانک یا ۴۰۰۰ تومان به شاه فروخت. این خودروها نفت سوزی کردند و به همراه دو راننده و دو تکنسین با قطار به روسیه و سپس با کشتی به ایران منتقل شدند.
جعفر شهری در کتاب «تاریخ ایران» نوشته است که مظفرالدین شاه در سال ۱۲۷۹ دو فروند رنو از فرانسه از طریق زمین و آب به ایران فرستاد. او می گوید که یکی از این خودروها هرگز وارد ایران نشده است زیرا در حمل و نقل آسیب دیده است. در راه. خودروی دیگر نیز در ترور نافرجام محمدعلی شاه در دوسان تپه منفجر و منهدم شد. بنابراین از این دو خودرو در موزه های کشور اثری باقی نمانده و در تاریخ خودروهای ایرانی نیز هیچ سندی از این دو خودرو وجود ندارد. پس از این دو خودروی خریداری شده از اروپا برای احمدشاه سومین خودروی وارداتی به ایران است.
خودروهای دودزا چگونه وارد زندگی مردم شدند؟
با ورود اولین خودرو به ایران تا سال ۱۳۶۸، استفاده از خودروهای شخصی در میان سفرا، تجار، مشاهیر و دولتمردان ایرانی رایج شد. این در حالی است که اولین خودروهای وارد شده به ایران در بین مردم به نام خودروهای دودزا شناخته می شد. پس از ورود خودروهای سواری جدید، کامیونهایی شبیه به وانتهای امروزی و خودروهای موسوم به خودروهای سیم گرد که برای حمل و نقل بار و مسافر استفاده میشوند وارد کشور شدند.
درویش خان؛ اولین قربانی تصادف ایرانی
درویش خان، نوازنده معروف قاجار که یکی از تاثیرگذارترین افراد موسیقی ایران در این دوران به شمار میرود، به عنوان اولین قربانی یک حادثه رانندگی در ایران شناخته میشود. شامگاه چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۰۵ در حالی که از یک جلسه باشگاه موسیقی در خانه یکی از دوستانش به خانه باز می گشت، کالسکه ای دو اسبه کرایه کرد. در آن زمان تعداد ماشین ها به زحمت به پنجاه ماشین می رسید. وقتی درشکه از خیابان امیریه به سمت شمال میپیچد، یک خودروی فورد از جهت مخالف با درشکه و اسبهایش برخورد میکند. اسب های کالسکه در دم کشته شدند و او از کالسکه افتاد و سرش به زمین خورد. درویش خان بر اثر اصابت ضربه به سر به شدت مجروح شد و پنج روز بعد در بیمارستان بر اثر ضربه مغزی در سن ۵۴ سالگی درگذشت.
صنعت خودرو در ایران چگونه آغاز شد؟
اولین شرکت خودروسازی «فیات ایران» در سال ۱۳۳۲ تأسیس شد، اما اولین محصولات این شرکت به نام فیات ۱۱۰۰ در سال ۱۳۳۹ تولید شد و شرکت جیپ ایران (پارس خودرو) در سال ۱۳۳۶ در سال ۱۳۳۸ تأسیس شد. . او خودروی ساخت ایران را ساخت که آفرود شش سیلندر با واگن بود.
در سال ۱۳۳۸ شرکت خودروسازی ایران (مرتب خودرو) تأسیس شد. این شرکت در سال ۱۳۴۲ اولین محصولات خود را تولید کرد که مدل های مختلف «لندرور» بود. در سال ۱۳۴۱ ایران ناسیونال «ایران خودرو» تأسیس شد و در سال ۱۳۴۵ اولین خودروی پرطرفدار داخلی به نام پیکان تولید شد. در سال ۲۰۴۷ بیش از ۱۲۰۰۰ دستگاه پیکان در ایران تولید شد در حالی که گردش مالی سایر خودروها از ۲۰۰۰ دستگاه فراتر نمی رفت. این روند تا سال ۱۳۵۱ ادامه یافت و تقریباً ۱۲۰۰۰۰ پیکان ساخت ایران در خیابان های تهران و سایر شهرها به گردش درآمد. این رقم در سال ۵۷ و قبل از انقلاب اسلامی با افزایش نسبتاً زیادی به بیش از ۴۳۲ هزار دستگاه رسید.
انتهای پیام