اقتصادی

آنچه در مورد زعفران نمی‌دانید

زعفران یا طلای سرخ مانند سایر محصولات دارای ترکیباتی است که رنگ، عطر و طعم آن را تعیین می کند. از جمله این ترکیبات می توان به کروسین، پیکروکروسین و سافرانال اشاره کرد که افزایش یا کاهش آن می تواند بر کیفیت زعفران تاثیر بگذارد، اما کروسین و سافرانال دقیقا چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟

به گزارش رویداد برتر، رنگ زعفران به دلیل ماده ای به نام کروسین، بو و عطر آن به دلیل زعفران و تلخی زعفران به دلیل وجود ماده ای به نام پیکروکروسین است که باعث افزایش میزان کروسین می شود. سافرانال و پیروکروسین در فواصل زمانی مشخص و هر چه استاندارد بالاتر باشد کیفیت زعفران بهتر است.

علی حسینی، عضو هیئت مدیره شورای ملی زعفران در گفت وگو با رویداد برتر، با بیان اینکه ایزو (سازمان بین المللی استاندارد) شاخص هایی را برای ادویه ها و چاشنی ها تعریف کرده است که بر اساس آن کیفیت تعیین می شود، گفت: زعفران با شاخص هایی مانند مانند کروسین (رنگ)، سافرانال (عطر)، پیکروکروسین (تلخ)، رطوبت و غیره.

وی ادامه داد: شاخص کروسین بین 190 تا 300 است و می تواند از این هم بالاتر باشد. هر چه میزان کروسین بیشتر باشد، رنگ و کیفیت زعفران بهتر است و هر چه این عدد کمتر باشد، کیفیت پایین‌تری دارد. این بدان معناست که چنین محصولی ارزشمند است.بسیار بالاتر و البته تقاضای بیشتری دارد. همچنین این نکته حائز اهمیت است که در صورت فراگیر شدن آموزش های مناسب در بخش تولید، دستیابی به این ویژگی زعفران ایرانی برای تولید بیشتر و ارزش بالاتر دور از انتظار نیست.

این فعال حوزه کشاورزی افزود: شاخص دیگر با سفران است. استاندارد سافرانال بین 20 تا 50 واحد است که البته هر چه به 50 نزدیکتر باشد عطر و کیفیت زعفران بهتر است. زعفران زعفران ایران بین 30 تا 40 است و عموماً زعفران جدید در ابتدای برداشت بین 30 تا 37 است.

وی همچنین افزود: رطوبت یکی دیگر از شاخص های تعیین کیفیت زعفران است. رطوبت زعفران سرگل باید بین ۷ تا ۸ درصد باشد.

حسینی تصریح کرد: پیروکروسین موجود در زعفران نیز باید با شاخص استاندارد مطابقت داشته باشد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به کیفیت زعفران و خریدهای حمایتی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد ما با توجه به شرایط خریداران زعفران در دنیا این است که زعفران بر اساس شاخص های خاصی مانند کروسین، سافرانال و یا … قرار دادن

عضو شورای ملی زعفران در پایان گفت: زعفران در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی در دنیا مصارف فراوانی دارد و البته مشتریان به دنبال محصولات با کیفیت بهتر هستند، بنابراین اگر بخواهیم بازارهای صادراتی را توسعه دهیم و پیشرفت کنیم. ما باید محصولات استاندارد را به دست مصرف کنندگان و مشتریان برسانیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا