خبرهای کلی

تاکسی خطی با نرخ دربست!

مسافران می گویند نه اتوبوس است، نه مترو، نه تاکسی! بعد از مردم می خواهند با ماشین شخصی سفر نکنند! افزایش قیمت وجود دارد، اما خدمات نه! این وضعیت در حاشیه شهر تهران نیز قابل مشاهده است.

به گزارش رویداد برتر ایران وی نوشت: «ترافیک تهران امروز در حوزه تاکسی تخلفات بیشتری را در پی داشته است. برخی از رانندگان تاکسی با خودداری از حمل و نقل مسافران به بهانه ترافیک سنگین، به ویژه در ساعات اوج بار، به راه‌های جدیدی برای دور زدن قانون متوسل شده‌اند که منجر به افزایش چند برابری کرایه‌ها شده است. به عنوان مثال کرایه خط که در روزهای عادی و با مصوبه شورای شهر تهران ۱۲ هزار تومان است، برای مسافرانی که ساعت ها در ترمینال مذکور منتظر تاکسی هستند، می تواند تا ۴۰ هزار تومان قیمت داشته باشد. رانندگان تاکسی با تغییر موقعیت خود در جایگاه های تاکسی، عملا مسافران را در شرایطی قرار می دهند که مجبورند تاکسی هایی را بپذیرند که قیمت وحشتناکی دارند. این قیمت ها توسط رانندگان تاکسی خارج از ایستگاه تعیین می شود. به این ترتیب چند متر دورتر از دید راهبر و مسافران عادی در مکانی از پیش تعیین شده در کمین می نشینند و مسافران عادی که این ترفند را بلد هستند در گروه های چهار نفره و با دست وارد تاکسی می شوند. در دست. در این میان مسافرانی که این روش را نمی دانند باید ساعت ها منتظر تاکسی در همان خط باشند و منتظر تاکسی های خیالی باشند که هرگز نمی آیند. البته برخی از آنها باید به تاکسی های خیابانی یا حتی تاکسی های آنلاین بسنده کنند.

خانم ریاحی یکی از مسافرانی است که بارها این صحنه را دیده است. وی با بیان اینکه این اتفاق روز چهارشنبه در ایستگاه سید خندان افتاد، می گوید: روز چهارشنبه حوالی ساعت 15 در مسیر پانک یک صف طولانی بود، نزدیک به یک ساعت و نیم تاخیر داشتم، تاکسی و ون نبود و در نهایت مجبور شدم به صف مسافران ملحق شوم و در این مدت چندین نفر خارج از خط تاکسی کردند.چون راهی برای شکایت و اعتراض مدیر مستقیم وجود نداشت و اگر اصرار داشتیم که تا پیدا شدن صف رانندگان تاکسی بمانیم. به دلیل سردی هوا و ایستادن طولانی مدت، حتی مسافران برخی از آنها نیز بیمار شدند.

او می گوید در این شرایط مسافران کرایه را بین خود تقسیم می کنند، هرچند که مثلا به جای 12 هزار تومان باید 40 هزار تومان بپردازند، اما باز هم به صرفه تر از کرایه 160 هزار تومانی برای هر نفر است!

یکی دیگر از مسافران از خطوط بین «آریاشهر» و «میدان آزادی» گلایه دارد. وی به مشکل تاکسی ها نیز اشاره می کند و می گوید: سابقه تاکسی ها از روزهای بارانی تا روزهای عادی بوده و این کاهش کرایه در مقایسه با هزینه های نجومی تاکسی های اینترنتی مقرون به صرفه تر است زیرا حداقل تاخیری وجود ندارد. ساعت های بیشتر وی البته با انتقاد از مسافران نیز می گوید: این روش را خودمان توسعه دادیم و رانندگان تاکسی به جای اینکه ساعت ها در ترافیک بمانند و خودروهایشان مستهلک شود، این پیشنهاد ناعادلانه را پذیرفتند. چون در نهایت به نفع هر دوی ما خواهد بود!»

خستگی در ترافیک ساعات شلوغی

البته این داستان از سوی بسیاری از رانندگان تاکسی رد می شود. به گفته آنها تاریخ نباید یک طرفه و به نفع مسافران نوشته شود. چرا که ترافیک چند ساعته تهران و گرانی قطعات خودرو به قدری روی آنها تاثیر گذاشته است که در برخی روزها فقط ۲ تا ۳ خط از ساعت ۴ صبح کار می کنند. آقای روزبهانی ترافیک در ساعات اوج بار را به شدت طاقت فرسا عنوان کرد و گفت: برخی از رانندگان از ساعت 4 به دلیل اینکه خطی که می روند برنمی گردد کاملاً گیر می کنند در حالی که راننده حتی 50 هزار تومان هم درآمد نداشته است. همین تاکسی های اینترنتی هر ثانیه یک متر می گذارند و هیچ کس شکایت نمی کند، گزینه عجله را هم برای سود بیشتر معرفی کردند، خیلی از این رانندگان به جای پرداخت کرایه شلوغ جاده ای به شمال شهر می روند و فقط همان را می گیرند. قیمت یک یا دو خیابان.به همین دلیل تاکسی های اینترنتی فراوانی وجود دارد که گاهی برای برخی خیابان ها 70000 تومان می گیرند و کسی گلایه نمی کند!بعضی از مسافران نیز از قیمت تاکسی گلایه دارند و فکر می کنند تاکسی های گشت و گذار برایشان به صرفه تر است.

مسافری می گوید: کاهش تعداد تاکسی ها بی دلیل نبوده است. بسیاری از مردم قبلاً ون خریداری کرده‌اند، اما آنها را برای مقاصد سرمایه‌گذاری در گاراژ خود پارک کرده‌اند.»

یکی دیگر از مسافران با اشاره به مسیر یوسف آباد به ونک می گوید: کرایه از مبدأ تا مقصد 8000 تومان تعیین شده است، اما در این ترافیک ارزشی ندارد که راننده تمام مسیر را طی کند. در پایان مسافر را در میدان کلانتری پیاده می کند و همان 8 هزار تومان را می گیرد.» اگر می خواهید تمام راه را طی کنید یا برعکس، باید آن را بپوشانید. کرایه 32000 تومان برای 4 سرنشین 70000 تومان خواهد بود. به همین دلیل در مقصد و محل حرکت خبری از تاکسی نیست و صف مسافران به دنبال تاکسی های اینترنتی برای مقایسه کرایه ها هستند! برخی از مسافران چندین بار از راهبر شکایت کردند و با 137 تماس گرفتند. نتیجه ای به همراه نداشت، وضعیت همچنان رو به وخامت بود.

برخی می گویند راننده ها با رئیس تبانی می کنند و به آنها پول خفه می دهند! موضوعی که هنوز تایید نشده است. مسیر ونک به شهرها کمتر از این مسیر نیست و وانت های فرسوده با کرایه های نزدیک به تاکسی های معمولی به دام مسافران تبدیل شده است. مسافران می گویند نه اتوبوس است، نه مترو، نه تاکسی! بعد از مردم می خواهند با ماشین شخصی سفر نکنند! افزایش قیمت وجود دارد، اما خدمات نه! این وضعیت در حاشیه شهر تهران نیز قابل مشاهده است. مسافری که از ورامین به تهران سفر می کند به صف های طولانی اشاره می کند که حتی ساعات غیر اوج بار را نیز غیرقابل تحمل می کند. تاکسی هست اما آنقدر محدود است که در ورودی مترو شهرری جوابگوی مسافران نیست. مسیر تقریبا یک ساعت طول می کشد، تقریبا 2-3 ساعت انتظار برای تاکسی لازم است وگرنه قیمت آن به جای 15000 تومان (تعرفه مصوب تاکسی) 150000 تومان است که برای تاکسی اینترنتی غیر ممکن است! اینجا هم اتوبوس، ون و مترو نیست!

ریشه مشکلات در بخش اتوبوسرانی نهفته است

علی اصغر قائمی، یکی از اعضای شورای شهر تهران به «ایران» می گوید که این اتفاق غیرقابل قبول است و شرکت های تاکسیرانی که نام اصلی آنها نظارت و کنترل است باید وظایف نظارتی خود را انجام دهند و در غیر این صورت باید وارد عمل شویم. به این سوال به عنوان توصیه !

وی معتقد است: «در شبکه حمل‌ونقل، تاکسی یک وسیله حمل‌ونقل عمومی نیست، اما به دلیل نبود اتوبوس و مترو به ناچار به آن نقش عمومی داده‌ایم، در حالی که خصوصی است».

قائمی می گوید: ریشه مشکلات در شبکه حمل و نقل عمومی است، زمانی که در تهران باید 9000 اتوبوس وجود داشته باشد اما حدود 2400 اتوبوس داریم و بیش از 6000 اتوبوس مفقود است یا اینکه شبکه مترو باید 2000 خودرو توسعه یابد. بعد این در تاکسی ها منعکس می شود و این ترافیک آزاردهنده و سنگین است. تهران. آگهی. مردم به دلیل در دسترس نبودن ماشین عمومی مجبور به رفتن به ماشین شخصی هستند! من شخصا با این مشکل مواجه شدم که در میرداماد 200 هزار تومان از میدان مادر درخواست کردند. بلوار به بهارستان که ناعادلانه بود!چندین بار با مسئولان حمل و نقل عمومی ملاقات کردیم و شهرداری قول حل این وضعیت را داد که حدود 150 اتوبوس به ناوگان اضافه شده و 180 دستگاه دیگر تا پایان سال اضافه می شود.اگر حمل و نقل عمومی باشد. شبکه هر سه ماه یکبار تقویت می شود، بعد کرایه ها تعدیل می شود، البته رانندگان هم مشکلات خاص خود را دارند، بارها در مورد اینکه می توان از تبلیغات درآمد کسب کرد، صحبت کرده ایم، اما اینطور است. به دلیل عدم هماهنگی زیرمجموعه های ذیربط در شهرداری، تاکنون این اتفاق نیفتاده است.»

با این توصیف، این روایت اشکالی ندارد! سر این طومار گیج کننده به چند نقطه ختم می شود که یکی از آنها «رانندگان تاکسی» است. حتی اگر به تخلفات خود رسیدگی کنند، هیچ تضمینی وجود ندارد که راه های دیگری برای درآمدزایی و فرار از هزینه های سنگین ترافیک تهران پیدا نکنند!»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا