جامعه

روزانه چقدر مایعات بنوشیم؟ – رویداد برتر

نوشیدنی ها بخش مهمی از نیاز روزانه بدن به مایعات برای متابولیسم را تامین می کنند. همانطور که انتخاب یک نوشیدنی مفید و مقوی بر سلامت فرد تاثیر مثبت دارد، بی دقتی در انتخاب نیز می تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

به گزارش رویداد برترنوع نوشیدنی باید با توجه به آب و هوا انتخاب شود. زیرا مصرف این مواد بر تغییر دمای پوست نیز تاثیر می گذارد، به گونه ای که نوشیدنی های گرم باعث افزایش جریان خون در زیر پوست و در نتیجه گرم شدن فرد می شود. وقتی نوشیدنی های سرد می نوشید برعکس این اتفاق می افتد. استفاده از آب میوه و سبزیجات تازه و خنک به روح و جسم نیرو می بخشد.

لازم به ذکر است که در یک نوزاد، کل آب بدن به ۷۵ درصد وزن بدن می رسد، اما این مقدار تا سنین بالا کاهش می یابد. با چاقی، محتوای آب بدن به 45 درصد کاهش می یابد.

با توجه به دفتر توسعه تغذیه جامعه وزارت بهداشت، توصیه های زیر برای مصرف مایعات بر اساس موقعیت مکانی، جنسیت و وضعیت سلامت افراد ارائه شده است:

– برای بزرگسالان نوشیدن هشت لیوان مایع در روز و ترجیحاً آب توصیه می شود.

– نیاز روزانه مردان به مایعات حدود یک لیتر بیشتر از زنان است.

– مادران شیرده برای تامین آب بدن و تولید شیر به حدود 1-0.75 لیتر مایع بیشتر از سایر زنان نیاز دارند.

– مصرف مایعات کافی برای افراد بالای 55 سال تاکید می شود. این گروه سنی به دلایل مختلف از جمله کاهش تشنگی، کاهش عملکرد قلب و کلیه، کاهش فعالیت بدنی و مصرف مواد مخدر بیشتر مستعد عدم تعادل آب و الکترولیت در بدن خود هستند.

– برای زنان باردار بر قطع یا محدود کردن مصرف برخی نوشیدنی ها از جمله قهوه، چای، نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین تاکید می کنند و آب را بهترین نوشیدنی معرفی می کنند. حتی در صورت تهوع صبحگاهی، نوشیدن مایعات بین وعده های غذایی توصیه می شود و نه همراه غذا.

– در صورت بروز یبوست به دلیل کاهش حرکت دستگاه گوارش، نوشیدن مقدار زیادی مایعات مانند آب یا آب میوه طبیعی به همراه غذاهای غنی از فیبر مانند نان هسته دار، حبوبات، غلات توصیه می شود. به تنظیم حرکات روده کمک می کند.

– نوشیدنی های رژیمی نوشیدنی هایی هستند که امروزه در بازارهای سراسر جهان عرضه می شوند و مورد استقبال عموم به ویژه افراد چاق قرار می گیرند. نوشیدنی های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند و می توانند برای مادران باردار، افراد مبتلا به فنیل کتونوری و کسانی که عادت به مصرف مکرر چنین نوشیدنی هایی دارند، خطرناک باشد. به گونه ای که خطر زایمان زودرس را در زنان باردار افزایش می دهد. از طرفی مصرف نوشابه های گازدار نه تنها باعث کاهش وزن می شود، بلکه به دلیل تحریک اشتها باعث افزایش وزن نیز می شود. مردم اغلب به اشتباه نوشیدنی های رژیمی مصرف می کنند تا از رژیم لاغری پیروی کنند، یعنی برای جلوگیری از کاهش وزن یا چاقی به جای نوشابه های معمولی نوشابه های رژیمی می نوشند، در حالی که علت اصلی چاقی نوع نوشابه نیست، بلکه مقدار آن است. و تایپ کنید در مورد رژیم غذایی مردم..

به عبارت دیگر، شما نمی توانید هر نوع یا مقدار غذایی مصرف کنید و ادعا کنید که چون نوشابه رژیمی مصرف می کنند، منجر به چاقی نمی شود. بنابراین باید توجه داشت که جایگزینی نوشابه های رژیمی انتخاب مناسبی برای پیشگیری و درمان چاقی نیست.

– افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند یا در معرض هوای گرم قرار دارند باید مایعات بیشتری بنوشند.

– همچنین برای مصرف مایعات به خصوص برای افراد بالای 55 سال اهمیت دارد. برای سالمندان نوشیدن حداقل شش لیوان مایع در روز برای حفظ آب بدن ضروری است. زیرا با وجود نیاز واقعی به مایعات، این افراد کمتر احساس تشنگی می کنند و در نتیجه بیشتر در معرض کم آبی بدن و یبوست هستند.

– به طور کلی آب بهترین نوشیدنی است و باید اکثریت مایعات ما را تشکیل دهد. نوشابه ها، شربت ها و آب میوه های صنعتی حاوی مقدار زیادی قند و ویتامین ها و مواد معدنی بسیار کمی هستند. به عبارت دیگر، انرژی بالایی دارند اما به ندرت حاوی مواد مغذی هستند. چای و قهوه می توانند مقداری از مایعات بدن را تامین کنند، اما کافئین موجود در آنها اثر ادرارآوری دارد و می تواند باعث کم آبی بدن شود. بنابراین توصیه می شود در صورت کم آبی و مصرف مایعات از آب به عنوان بهترین نوشیدنی استفاده شود.

– یکی از راه های اطمینان از مصرف مایعات کافی در روز، توجه به خصوصیات ادراری است که روزانه دفع می شود. ادرار باید حجیم، شفاف و بدون بو باشد.

– محتوای کالری نوشیدنی ها بسیار متفاوت است. مصرف روزانه برخی از نوشیدنی ها مانند آب میوه های صنعتی و نوشابه های گازدار و کالری دریافتی این نوشیدنی ها بالاست. برخی از نوشیدنی ها مانند شیر کم چرب یا بدون چربی، دوغ یا آب میوه تازه (طبیعی)، حاوی ریزمغذی های ضروری همراه با کالری هستند. آب و سایر نوشیدنی‌های شیرین نشده، مانند چای و قهوه، مقداری از مایعات مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند و کالری اضافی ندارند. علاوه بر این، نوشیدن آب بدون کالری یا کم کالری و سایر نوشیدنی ها به منظور محدود کردن میزان کالری و حفظ وزن متعادل و مناسب توصیه می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا