خبرهای کلی

ماجرای ورود اولین خودرو به ایران چه بود؟

122 سال پیش در چنین روزی مظفرالدین شاه قاجار با دو خودرویی که از شرکت «رنو» خریده بود از جاده فرنگ به ایران بازگشت تا ایرانیان را وارد دوره تاریخی جدیدی کند. حالا ثروتمندان و ثروتمندان به جای کالسکه یک وسیله نقلیه هیجان انگیز داشتند!

رویداد برتر پلاس: شاید اولین ایده مکتوب وسیله نقلیه ای که می تواند بدون نیروی انسانی یا حیوانی حرکت کند را بتوان در کتاب هومر (شاعر یونانی) به نام ایلیاد یافت. در بخشی از رمان «ایلیاد»، هفائستوس (خدای آتش و فلزکاری) یک سه چرخه متحرک می سازد و با آن حرکت می کند. اما در دنیای واقعی، این دستگاه برای اولین بار در سال 1678 توسط پدر «فردیناند فوربیست» مبلغ مسیحی بلژیکی در چین طراحی و ساخته شد و با فشار بخار کار می کرد. خودروی اصلی 65 سانتی متر طول داشت و به عنوان وسیله نقلیه تفریحی برای امپراتور چین ساخته شد.

شاه قاجار چگونه با اتومبیل آشنا شد؟

مظفرالدین شاه در اولین سفر خود به اروپا در سال 1279 به بلژیک رفت و در آنجا با اتومبیل آشنا شد. شاه قاجار می خواست ماشین را با خود به ایران ببرد، به همین دلیل با رئیس شرکت رنو در این مورد صحبت کرد:

پادشاه: دو دستگاه چقدر برای ما مهم هستند؟

مدیر شرکت پس از تعظیم و ادب به پادشاه ایران می گوید:

ماشین اول رایگان، ماشین دوم 16000 فرانک، ماشین های زیر هر کدام 15000 فرانک.

پادشاه: آیا خودروهای زیر آماده هستند؟

مدیر شرکت: ما حدود 100 خودرو را برای صادرات به ایران در نظر گرفته ایم، زیرا به یقین می دانیم که با بازگشت اعلیحضرت به ایران، بسیاری از شاهزادگان و بزرگان، سیاستمداران و آقایان ایرانی تمایل به خرید خودرو خواهند داشت.

پادشاه: ما مجانی از خارجی ها چیزی نمی گیریم، می گویند رشوه گرفتیم!

مدیر شرکت: نه آقا این امکان نداره لطفا ماشین اول را به عنوان هدیه قبول کنید.

بالاخره شرکت رنو ماشینی به او هدیه داد و ماشین دیگری را به قیمت 16000 فرانک یا 4000 تومان به شاه فروخت. این خودروها نفت سوزی کردند و به همراه دو راننده و دو تکنسین با قطار به روسیه و سپس با کشتی به ایران منتقل شدند.

جعفر شهری در کتاب «تاریخ ایران» نوشته است که مظفرالدین شاه در سال 1279 دو فروند رنو از فرانسه از طریق زمین و آب به ایران فرستاد. او می گوید که یکی از این خودروها هرگز وارد ایران نشده است زیرا در حمل و نقل آسیب دیده است. در راه. خودروی دیگر نیز در ترور نافرجام محمدعلی شاه در دوسان تپه منفجر و منهدم شد. بنابراین از این دو خودرو در موزه های کشور اثری باقی نمانده و در تاریخ خودروهای ایرانی نیز هیچ سندی از این دو خودرو وجود ندارد. پس از این دو خودروی خریداری شده از اروپا برای احمدشاه سومین خودروی وارداتی به ایران است.

خودروهای دودزا چگونه وارد زندگی مردم شدند؟

با ورود اولین خودرو به ایران تا سال 1368، استفاده از خودروهای شخصی در میان سفرا، تجار، مشاهیر و دولتمردان ایرانی رایج شد. این در حالی است که اولین خودروهای وارد شده به ایران در بین مردم به نام خودروهای دودزا شناخته می شد. پس از ورود خودروهای سواری جدید، کامیون‌هایی شبیه به وانت‌های امروزی و خودروهای موسوم به خودروهای سیم گرد که برای حمل و نقل بار و مسافر استفاده می‌شوند وارد کشور شدند.

ماجرای ورود اولین خودرو به ایران چه بود؟

درویش خان؛ اولین قربانی تصادف ایرانی

درویش خان، نوازنده معروف قاجار که یکی از تاثیرگذارترین افراد موسیقی ایران در این دوران به شمار می‌رود، به عنوان اولین قربانی یک حادثه رانندگی در ایران شناخته می‌شود. شامگاه چهارشنبه 11 دی 1305 در حالی که از یک جلسه باشگاه موسیقی در خانه یکی از دوستانش به خانه باز می گشت، کالسکه ای دو اسبه کرایه کرد. در آن زمان تعداد ماشین ها به زحمت به پنجاه ماشین می رسید. وقتی درشکه از خیابان امیریه به سمت شمال می‌پیچد، یک خودروی فورد از جهت مخالف با درشکه و اسب‌هایش برخورد می‌کند. اسب های کالسکه در دم کشته شدند و او از کالسکه افتاد و سرش به زمین خورد. درویش خان بر اثر اصابت ضربه به سر به شدت مجروح شد و پنج روز بعد در بیمارستان بر اثر ضربه مغزی در سن 54 سالگی درگذشت.

صنعت خودرو در ایران چگونه آغاز شد؟

اولین شرکت خودروسازی «فیات ایران» در سال 1332 تأسیس شد، اما اولین محصولات این شرکت به نام فیات 1100 در سال 1339 تولید شد و شرکت جیپ ایران (پارس خودرو) در سال 1336 در سال 1338 تأسیس شد. . او خودروی ساخت ایران را ساخت که آفرود شش سیلندر با واگن بود.

ماجرای ورود اولین خودرو به ایران چه بود؟

در سال 1338 شرکت خودروسازی ایران (مرتب خودرو) تأسیس شد. این شرکت در سال 1342 اولین محصولات خود را تولید کرد که مدل های مختلف «لندرور» بود. در سال 1341 ایران ناسیونال «ایران خودرو» تأسیس شد و در سال 1345 اولین خودروی پرطرفدار داخلی به نام پیکان تولید شد. در سال 2047 بیش از 12000 دستگاه پیکان در ایران تولید شد در حالی که گردش مالی سایر خودروها از 2000 دستگاه فراتر نمی رفت. این روند تا سال 1351 ادامه یافت و تقریباً 120000 پیکان ساخت ایران در خیابان های تهران و سایر شهرها به گردش درآمد. این رقم در سال 57 و قبل از انقلاب اسلامی با افزایش نسبتاً زیادی به بیش از 432 هزار دستگاه رسید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا