خارجی

واکنش امریکا به اعدام محسن شکاری

مرکز رسانه های دادگاه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، آشوبگر که در 12 آنلاین ماه 1401 خیابان ستارخان را مسدود کرده و با قمه یکی از نیروهای امنیتی را مجروح کرده بود، صبح روز پنجشنبه 26 آذرماه اعدام شد.

به وقت محلی، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در واکنش به اجرای اولین حکم اعدام صادر شده در رابطه با ناآرامی های اخیر در ایران، اعدام شده را معترض خواند و اعدام وی را «اقدامی وحشتناک تشدیدکننده» خواند. ” و مدعی شد که دولت ایران پاسخگو خواهد بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که اعدام محسن شکاری نشان دهنده تشدید وحشتناک تلاش های دولت ایران برای سرکوب مخالفان و اعتراضات است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اجرای این مجازات را «ناعادلانه و ظالمانه» در ادامه مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران خواند و مدعی شد: این اقدامی منفی برای ارعاب مردم شجاع است. کشور. ایران.

یک مقام دولت بایدن مدعی شد: ما دولت ایران را به خاطر خشونت وحشیانه علیه مردمش پاسخگو خواهیم دانست.

دولت بایدن به همراه متحدان غربی خود از ابتدای حوادث داخلی ایران، حمایت از اغتشاشات و حمایت از اخلال گران نظم عمومی را در دستور کار خود قرار داده و با برگزاری جلساتی با مخالفان، اقدامات ضد ایرانی خود را تشدید کرده است. وی به بهانه نقض حقوق بشر به فهرست تحریم ها علیه ایران اضافه کرد.

دولت بایدن می‌گوید از تغییر رژیم در ایران حمایت نمی‌کند، اما از زمان شروع حوادث در ایران، خود را با مخالفان جمهوری اسلامی ایران همسو می‌کند و به صراحت نشان می‌دهد که به جای تمرکز بر گفتگوهای احیای مجدد. برجام بر وقایع داخلی ایران متمرکز بود، اما نقش او در این اغتشاشات را رد می‌کند.

غرب به رهبری آمریکا روز 12 آذر در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوئیس قطعنامه ای را به بهانه ناآرامی های ایران با عنوان «وضعیت حقوق بشر در ایران» به تصویب رساند.

این مصوبه با 25 رای موافق، 6 رای مخالف و 15 رای ممتنع به تصویب رسید. چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان 6 کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامیبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات متحده عربی و ازبکستان از این قطعنامه ممتنع کردند.

به گزارش مرکز رسانه های قضایی ایرنا، چندی پیش حکم مقدماتی برای یکی از اغتشاش گران صادر شد. بر اساس کیفرخواست صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، محسن شکاری به نزاع برای قتل با اسلحه و ایجاد رعب و وحشت، سلب آزادی و امنیت مردم و مجروح کردن عمدی یک افسر باشی با سلاح سرد متهم شده است. در انجام وظیفه و بستن خیابان ستارخان تهران و برهم زدن نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شد.

بر اساس این گزارش، محسن شکاری فرزند مسعود 12 مهرماه بازداشت و اولین جلسه دادگاه وی 19 آبان ماه برگزار شد. این فرد در روز 12 مهرماه در حالی که در خیابان ستارخان تهران مسدود کرده بود، با در دست داشتن یک قمه، مردم را تهدید به پیوستن به وی و پیوستن به وی کرد.

این گزارش حاکی است: وی در ادامه جنایت خود با قمه به یکی از نیروهای امنیتی حمله کرد و ضربه ای به کتف چپ این نیروی انتظامی زد که باعث ایجاد بخیه در منطقه شد و 13 جراحت برجای گذاشت. .

بر اساس این گزارش، متهم پس از مشت مامور امنیتی قصد فرار از محل را داشت که در نهایت توسط نیروهای امنیتی و انتظامی دستگیر شد.
پس از پایان جلسات دادگاه هشتم آبان ماه این متهم، با توجه به ادله پرونده و شهادت شهود حاضر در صحنه، رای بدوی در این پرونده صادر می شود که به موجب آن محسن شکاری فرزند مسعود محکوم شد. به اتهام محاربه به قتل رسید.

بر اساس شواهد موجود، دادگاه انقلاب تهران او را عامل جنگ معرفی کرد که با کشیدن اسلحه برای کشتن و ایجاد رعب و وحشت، آزادی و امنیت مردم را سلب کرد و یک افسر امنیتی را عمداً با سلاح سرد مجروح کرد. در حین انجام وظیفه خیابان ستارخان تهران را مسدود و از اخلال در نظم و امنیت جامعه خبر داد.

در این مرحله پس از تجدیدنظرخواهی متهم پرونده برای رسیدگی بیشتر به دیوان عالی کشور ارسال شد.

سرانجام پس از بررسی در دیوان عالی کشور، این حکم صبح امروز ۲۶ آذرماه تایید و اجرا شد.

دیوان عالی کشور در پاسخ به تجدیدنظرخواهی وکیل متهم از رأی بدوی، گفت: تجدیدنظرخواهی وکیل محکوم علیه موجه و مستند نیست. زیرا از مصادیق آن می توان به اقدامات مرتکب، یعنی قرار گرفتن در میان انبوه اغتشاشگران و تلاش برای بستن خیابان و تهدید مردم با سلاح سرد و تماس با برخی از نیروهای امنیتی و مجروح کردن آنها با سلاح سرد (مثلاً شهرالاصلاح لخافة الناس) اشاره کرد. ) که به معنای جنایت جنگی است. لذا با استناد به بند الف ماده 469 قانون آیین دادرسی کیفری تصویب و تصویب می شود.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به توئیت های مداخله جویانه برخی کشورها و مقامات اروپایی از این کشورها خواست از میزبانی، حمایت و تشویق تروریست ها دست بردارند.

در صفحه توئیتر وزارت خارجه آمریکا آمده است: «ایران نهایت خویشتنداری را در مدیریت ناآرامی ها به کار گرفته است و برخلاف بسیاری از رژیم های غربی که به طور وحشیانه و خشونت آمیز معترضان مسالمت آمیز را سرکوب می کنند، از واکنش مناسب و استاندارد ضد شورش استفاده کرده است. در مورد روند قضایی نیز همین‌طور است. اما امنیت عمومی خط قرمز است. یک حمله مسلحانه و مخرب را نمی‌توان حتی آن رژیم‌های غربی که فرصتی پیدا کرده‌اند تا ایران را به شیوه‌ای ریاکارانه مورد خطاب قرار دهند، تحمل کنند. غرب باید با استقبال، حمایت و تشویق تروریست ها به جای نشان دادن بی صداقتی خود متوقف شود.»

310310

دکمه بازگشت به بالا