خبرهای کلی

چگونه از احساس تنهایی رها شویم؟

تنهایی احساسی است که اکثر مردم آن را تجربه می کنند، اما می توانید با انجام اقدامات بسیار ساده از آن جلوگیری کنید.

به گزارش رویداد برتر اخبار آنلاین او نوشت: «حتی قبل از اینکه احساس تنهایی و مشکلات روانی به طور قابل توجهی در طول همه‌گیری کووید-19 افزایش یابد، تحقیقات نشان داد که درصد زیادی از مردم احساس تنهایی می‌کنند. تنهایی طولانی مدت از نظر عاطفی تخلیه می شود. تا جایی که زندگی را تاریک و بی معنا می بیند. این وضعیت در نهایت باعث بروز مشکلات جسمی مانند بدن درد، اختلالات خواب و ضعف سیستم ایمنی بدن می شود.

البته نباید این تنهایی را با تنهایی اجتماعی اشتباه گرفت. ممکن است از دیگران و جامعه دور باشید اما احساس تنهایی نکنید و برعکس ممکن است با دیگران باشید اما احساس تنهایی کنید. در واقع، تنهایی زمانی رخ می دهد که از تنهایی غمگین و خسته باشید، اما تنهایی اجتماعی فقط حالتی است که در آن هیچ تعامل منظمی با سایر افراد جامعه وجود ندارد.

اگر احساس می کنید نمی توانید از غم و تنهایی فرار کنید، روش های زیر را امتحان کنید:

1. تعریف مجدد تنهایی

وقتی نیاز خود را برای تعامل اجتماعی و ارتباط با دیگران برآورده نمی کنید، احساس تنهایی می کنید. افراد مختلف نیازهای متفاوتی برای تعامل دارند و وقتی این نیاز برآورده نشود، احساس تنهایی می کنند. مثلا:

* اگر عادت دارید بیشتر شب های هفته را با دوستان و عزیزان خود بگذرانید، شب هایی که در کنار آنها نیستید احساس تنهایی می کنید. اما اگر به تنهایی اجتماعی عادت کرده اید، گذراندن یک شب در هفته با دوستانتان نیاز شما به تعامل را برطرف می کند.

* اگر با همسر یا اعضای خانواده خود رابطه خوبی ندارید، حتی زمانی که با هم هستید احساس تنهایی می کنید.

بیشتر مردم برای شاد بودن به روابط نزدیک و دوستی نیاز دارند. اما محققان می گویند کمی خلوت و انزوا نیز مهم است. زیرا انسان فرصت کشف خود، تفکر خلاق و شناخت خود را پیدا می کند که در نهایت از اضطراب و افسردگی او می کاهد.

2. قدر آنچه دارید را بدانید

وقتی احساس تنهایی می‌کنید، تمرکز روی چیزهای مثبت زندگی‌تان می‌تواند سخت باشد، اما هر روز زمانی را برای قدردانی برای همه چیزهایی که در حال حاضر دارید اختصاص دهید، باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید. یک تکه کاغذ بردارید و هر چیزی که شما را خوشحال می کند را یادداشت کنید. محققان می گویند قدردانی روزانه برای چیزهای مثبت زندگی می تواند احساس تنهایی را به ویژه در افراد مسن کاهش دهد.

3. شکستن سکوت خانه

اگرچه موسیقی یا صداهای دیگر احساس تنهایی را کاهش نمی دهد، اما کمی شما را آرام و آرام می کند. صدا در پرکردن فضای زندگی و افکار شما نقش دارد و از احساس تنهایی شدید جلوگیری می کند.

* طبق مطالعات انجام شده، موسیقی وضعیت روانی فرد را بهبود می بخشد و کتاب های صوتی به طور موقت افکار مزاحم را منحرف می کنند.

* گوش دادن به برنامه پرمخاطب رادیویی یا تماشای سریال مورد علاقه نه تنها سکوت خانه را می شکند، بلکه حس خوبی را در شما ایجاد می کند.

4. تماس با دوستان

حتی اگر به طور منظم با خانواده یا دوستان خود معاشرت نمی کنید، همچنان می توانید با آنها در تماس باشید. مطالعات نشان داده است که تعاملات مجازی، مانند تماس های تلفنی یا اینترنتی، به اندازه رفت و آمد و تعامل نزدیک با دیگران، احساس تنهایی را کاهش می دهد. حتی یک مکالمه تلفنی 10 دقیقه ای با اقوام و دوستانتان تاثیر زیادی در رهایی از تنهایی دارد.

5. افزایش کیفیت تعامل

مطالعات نشان داده اند که صرفا بودن با گروه بزرگی از افراد احساس تنهایی را از بین نمی برد و حتی قرار گرفتن در محیط های بسیار شلوغ احساس تنهایی را افزایش می دهد. در واقع کیفیت تعاملات شما مهمتر از کمیت آنهاست. برای مثال، ممکن است در یک گروه بزرگ احساس تنهایی کنید، اما زمانی که با بهترین دوست خود هستید، احساس آرامش کنید. بنابراین باید بیشتر به کیفیت تعاملات خود توجه کنید تا کمیت.

6. زمانی را در خارج از خانه بگذرانید

تغییر محیط، درد تنهایی را از بین می برد. بیرون آمدن از خانه افراد دیگری را ملاقات می کند و به شما یادآوری می کند که در این دنیا تنها نیستید. علاوه بر این، زمان صرف شده در طبیعت باعث آرامش و بهبود خلق و خو می شود.

7. ابراز احساسات

اگر احساسات واقعی خود را نپذیرید و نپذیرید، آنها شدیدتر و غیرقابل کنترل می شوند. پس این احساسات را بیان کنید تا قدرت کمتری داشته باشند. به عنوان مثال، گفتن به بهترین دوست خود که احساس تنهایی می کنید می تواند به شما کمک کند حمایت عاطفی بیشتری دریافت کنید و به شما کمک کند کمتر احساس تنهایی کنید.

8. به جنبه خلاقانه خود توجه کنید

فعالیت های خلاقانه مانند هنر، موسیقی یا نوشتن سلامت روان را بهبود می بخشد. اگر انجام هر یک از این کارها به شما احساس خوبی می دهد، پس این هنر خلاقانه را دنبال کنید تا از تنهایی خود بکاهید. این نوع فعالیت ها باعث ایجاد حس رضایت می شود و البته چالش خلق یک اثر هنری، احساس تنهایی و غم ناشی از آن را از بین می برد.

9. با حیوانات وقت بگذرانید

حیوانات ممکن است نتوانند صحبت کنند، اما همراهان بزرگی هستند. حضور موجود دیگری در خانه آرامش می بخشد و اضطراب و کسالت را از بین می برد. مطالعات نشان داده است افرادی که حیوانات خانگی دارند هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی احساس خوبی دارند.

10. محدودیت شبکه های اجتماعی

اگرچه شبکه‌های اجتماعی روشی دلپذیر برای ارتباط با دوستان و عزیزان هستند، اما این شبکه‌ها اغلب باعث می‌شوند شما احساس تنهایی کنید. تنها ماندن در خانه و دیدن افراد دیگر در شبکه های اجتماعی که با همسر یا سایر اعضای خانواده وقت می گذرانند، می تواند باعث شود که احساس تنهایی کنید. مردم معمولا تصویر کاملی از زندگی خود منتشر نمی کنند و تنها لحظات شاد خود را با دیگران به اشتراک می گذارند و این به احساس تنهایی می افزاید. بنابراین گشت و گذار خود را در این شبکه ها محدود کنید.

11. توجه به فعالیت های مورد علاقه

گاهی اوقات احساس تنهایی آنقدر ذهن شما را درگیر می کند که نمی توانید به چیز دیگری فکر کنید، حتی به چیزهایی که شما را خوشحال می کند. اطمینان حاصل کنید که سرگرمی ها و فعالیت هایی که سرگرم کننده و لذت بخش هستند را فراموش نکنید. این سرگرمی می تواند شامل ورزش کردن، تماشای برنامه های مورد علاقه تان، بیرون رفتن در طبیعت یا یادگیری مهارتی باشد که همیشه می خواستید یاد بگیرید.

12. آرامش دادن به خود

هر زمان که به شدت احساس تنهایی کردید، بلافاصله به خود یادآوری کنید که این احساس موقتی است و قرار نیست برای همیشه غمگین باشید. در عین حال به خود بگویید که دیگران می توانند احساس تنهایی کنند و تنها شما نیستید که در این موقعیت قرار دارید. شما می توانید با این گفتگوی درونی خود را آرام کنید.

13. به مشاور مراجعه کنید

احساس تنهایی مداوم باعث یأس و درماندگی در فرد می شود. اگر نمی توانید این احساس مخرب را کنترل کنید، حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

منبع: Healthline»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا