هنر و فرهنگ

کارِ تلویزیون سنتی تمام است؟

گاردین با انتشار گزارشی از آینده شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی جهان، پیش‌بینی کرد که در آینده‌ای نه چندان دور، پخش سنتی رادیو و تلویزیون خاموش شود و تمامی کانال‌ها و برنامه‌های آن‌ها در اینترنت در دسترس عموم قرار گیرد. .

به گزارش رویداد برتر، این مطلب ابتدا به روزهای حساس پخش جام جهانی اشاره می کند و یادآور می شود که از یک سو بازی تیم فوتبال انگلیس در جام جهانی از شبکه های تلویزیونی این کشور پخش شد. اولین قسمت از مستند جنجالی «مگان و هری» که اخیراً توسط خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت، از شبکه نتفلیکس پخش شد و مت هنکاک (سیاستمدار بازنشسته انگلیسی) همزمان با این دو برنامه در یک برنامه چالشی حضور یافت.

با این حال، نویسنده گزارش گاردین معتقد است که چرا پخش سنتی شبکه های رادیویی و تلویزیونی در حال مرگ است، دلایل جدی دارد.

همین چند هفته پیش، بی بی سی اعلام کرد که در حال آماده شدن برای تعطیل کردن سیستم پخش تلویزیونی و رادیویی سنتی خود برای تبدیل شدن به یک سرویس آنلاین فقط برای دهه آینده است.

دیوی مدیر کل بی بی سی گفت: «دنیایی را تصور کنید که فقط اینترنت دارد. جایی که پخش سنتی تلویزیون و رادیو متوقف می شود و انتخاب مخاطب بی پایان است. تعطیلی به مرور زمان اتفاق می‌افتد و باید اتفاق بیفتد و ما باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.»

او توضیح داد: «بی‌بی‌سی متعهد به پخش زنده است، اما بریتانیایی‌ها باید آماده شوند تا شاهد بسته شدن بسیاری از کانال‌ها و ایستگاه‌های رادیویی آن تا دهه 2030 باشند. با گذشت زمان، این به معنای خدمات پخش خطی کمتر و فعالیت آنلاین مداوم و گسترده تر است.

با در نظر گرفتن این گونه اظهارات رسمی، به نظر می رسد این طرح – که چند سالی است به عنوان شایعه مطرح می شود – این بار به نتیجه برسد و تا 10 سال آینده تمامی خروجی های شبکه های تلویزیونی در اینترنت قابل دسترسی باشد. در چنین شرایطی، شبکه های سنتی پخش با برنامه های روزانه خود محکوم به شکست هستند.

در حال حاضر برنامه های رادیویی و تلویزیونی با هدفی «برنامه ریزی شده» و از پیش تعیین شده وارد خانه های مردم می شود، اما در روزهای اخیر مدیرکل بی بی سی مؤدبانه از مخاطبان انگلیسی خواسته است «دنیایی را تصور کنند که فقط اینترنت در آن جریان دارد. جایی که برنامه های تلویزیونی و رادیویی سنتی از بین می روند و انتخاب ها بی پایان است.

آنها امیدوارند که چنین تغییر سریعی با سرمایه گذاری ها حمایت شود. به طوری که هیچکس عقب نماند، نه خود بیننده و نه خود صدا و سیما.

در عین حال، گاردین اشاره می‌کند، وعده بی‌بی‌سی برای فریب دادن مخاطبان از خاطرات نوستالژیک زمانی که تماشای آن بسیار محدود بود. روزهایی که در سال 1977 پخش ویژه برنامه کریسمس به طور همزمان بیش از 20 میلیون بیننده داشت.

لورین هگیسی مجری سابق BBC1 معتقد است که چنین لحظات مشترک و پیوندی دیگر هرگز تکرار نخواهد شد. او می‌گوید: «من یاد گرفته‌ام که هرگز آینده را پیش‌بینی نکنم، زیرا آینده هرگز آن‌طور که انتظار دارید پیش نمی‌رود، اما بازتاب جمعی همیشه وجود دارد و خواهد بود. تجربه ای که اهمیت آن اخیرا با ثبت رتبه های بالای مستندی مانند «هری و مگان» در نتفلیکس یا نمایش «من سلبریتی هستم» یا پخش مسابقات ورزشی به اثبات رسیده است.

با این حال، تغییر به سمت پخش آنلاین انتخاب های گیج کننده ای را برای بیننده به همراه خواهد داشت که در نهایت ممکن است منجر به رقابت و رویکرد ارائه محصولات بیشتر از بسترهای صوتی و تصویری شود.

«سالمندان بیشتر به نمایش گرایش دارند[hagyományos csatornákat]هگزی می‌گوید اگر در منطقه‌ای هستید که پهنای باند کند است یا مردم تلویزیون‌های قدیمی دارند، پخش دیجیتال می‌تواند این کار را دشوار کند.

با این حال، او خاطرنشان می کند: “همه این دشواری ها به مرور زمان ساده می شوند.”

در همین حال، او به بی بی سی توصیه می کند که یک کانال پخش خطی داشته باشد. نه تنها برای بینندگان مسن، بلکه برای معرفی تولیدات شبکه به کسانی که به دنبال کیفیت خوب و کمی راهنمایی هستند. بی‌بی‌سی همچنان یک راهنمای فوق‌العاده است و بینندگان به آن گوش خواهند داد.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا