جامعهکسب و کار برتر

ساختار پیکسلی تلویزیون های شهری

تلویزیون شهری چیست؟

انواع تلویزیون شهری صنعتی دارای یک صفحه نمایش بزرگ و یک نمایشگر بزرگ هستند که در بخش‌های مختلف شهر و در مکان های مختلف نصب می‌شود و از طریق آن تصاویر ویدیویی به شکل زنده و ضبط شده پخش می‌شود. این تلویزیون‌ها نسبت به تلویزیون‌های خانگی تفاوت چشمگیری دارند و حتی سیستم پخش و نمایش آنها متفاوت است. یک تلویزیون خانگی به صورت یک نمایشگر یکپارچه متصل به هم در نظر گرفته شده است که پیکسل‌های آن در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

این در حالی است که تلویزیون شهری از کنار هم قرار گرفتن این ماژول ها در کنار یکدیگر به وجود می‌آید و همه آنها در کنار یکدیگر وظیفه پخش تصاویر و فیلم را برعهده دارند. اما شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که ماژول تلویزیون شهری چیست؟ ماژول به قطعات مربعی و مستطیلی شکل تلویزیون گفته می‌شود که در آن پیکسل‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به هم چسبیدن ماژول‌ها باعث به وجود آمدن یک تلویزیون یا نمایشگر می‌شود.

تلویزیون شهری یا نمایشگر شهری (Urban Tv) نوعی از بیلبوردهای تبلیغاتی است، که از قرارگیری کابینت‌هایی به ابعاد حدودا یک متر در یک متر تشکیل می‌شود. هدف از تولید این محصول، نمایش تبلیغات ویدئویی با کیفیت بالا، در محیط شهری و خیابان‌های پر رفت و آمد، میادین، بوستان‌ها، مراکز خرید و پاساژها است. تلویزیون شهری در دنیای پیشرفته امروزی، یکی از قدرتمندترین ابزارهای تبلیغاتی در حال گسترش، با قالبی زیبا و مدرن است .

کسب و کارهایی می‌توانند در ارائه خدمات و محصولات خود به مشتریان موفق باشند، که توانایی استفاده حداکثری از ابزارهای تبلیغاتی را داشته باشند. به همین دلیل نمایشگر شهری می‌تواند روی موفقیت برندینگ کسب و کار، اثر مثبت بالایی بگذارد. با ما در ای اس آی لایت همراه باشید تا این صفحه‌نمایش غول‌پیکر را بررسی کنیم. بحث ماژول‌ها را هم در ادامه بیشتر معرفی خواهیم کرد، اما قبل از هر چیزی بهتر است که انواع تلویزیون شهری را با توجه به فاکتورهای مختلف تقسیم بندی کنیم.

ساختار پیکسلی انواع تلویزیون شهری

اولین معیاری که تلویزیون‌های شهری را به دسته‌های مختلف تقسیم بندی می‌کند، ساختار پیکسلی است که آنها را به دو دسته RGB و ۲RGB تقسیم بندی می‌کند. حروف RGB به ترتیب به نمایندگی از رنگهای قرمز (Red)، سبز (Green) و آبی (Blue) هستند. در تلویزیون شهری نوع RGB، هر پیکسل از یک LED قرمز، یک LED سبز و یک LED آبی تشکیل شده است.

این در حالی است که در تلویزیون‌های نوع ۲RGB، هر پیکسل از ۲ LED قرمز، یک LED سبز و یک LED آبی تشکیل شده است. قرار گرفتن این پیکسل‌ها در هر ماژول باعث می‌شود که فاصله پیکسلی آنها برای ایجاد رنگهای مختلف مناسب باشد و در نتیجه کیفیت تصاویر افزایش یابد.

محل نصب انواع تلویزیون شهری

اگر توجه کرده باشید، تلویزیون‌های شهری فقط محدود به چهارراه‌های یا در کنار ورزشگاه‌ها نمی‌شوند و امکان استفاده از آنها در محیط‌های بسته و مکان‌های سربسته نیز وجود دارد. لذا با توجه به محلی که از تلویزیون استفاده می‌شود، آن‌ها را می‌توان در دو دسته Indoor (داخلی) و Outdoor (خارجی) قرارداد.

تلویزیون‌های داخلی به نمایشگرهای گفته می‌شود که معمولاً در فضای داخلی نصب می‌شوند و مقاومت چندانی در برابر آب یا رطوبت ندارند. این تلویزیون‌های ضد آب نیستند و در آنها از آفتابگیر استفاده نشده است. بنابراین بهتر است در فضاهایی مانند سالن‌های کنفرانس، سالن فرودگاه‌ها، سالن‌های ورزشی بزرگ و مکان‌های سربسته عمومی از آنها استفاده شود.

تلویزیون شهری خارجی نسبت به رطوبت و بارش‌های فصلی مقاومت بالایی دارند و حتی در برابر ضربه نیز مقاوم هستند. در این تلویزیون‌ها برای هر کدام از پیکسل‌ها، یک آفتابگیر در نظر گرفته شده است که این مانع از تابش مستقیم نور آفتاب به پیکسل‌ها می‌شود. به همین دلیل نمایش این تلویزیون‌ها در فضای آزاد به راحتی انجام می‌گیرد و مشکلی بابت دیدن آنها وجود ندارد. بیشتر تلویزیون‌های تبلیغاتی و تلویزیونهای نصب شده در چهارراه‌ها و بزرگراه‌ها از نوع تلویزیون‌های خارجی هستند.

نحوه راه اندازی تلویزیون های شهری

یکی دیگر از معیارهایی که در دسته بندی تلویزیون شهری استفاده می‌شود، نحوه راه اندازی تلویزیون و نمایش تصاویر در آن‌هاست. بر طبق این معیار، تلویزیون‌ها در دو دسته آنلاین و آفلاین قرار می‌گیرند. تلویزیون‌های آنلاین برای فعالیت خود به وجود یک سیستم کامپیوتری نیاز دارند و کنترل آنها به طور کامل تحت تأثیر این سیستم کامپیوتری قرار دارد، این در حالی است که تلویزیون‌های آفلاین برای شروع به کار خود نیاز به سیستم کامپیوتری دارند، اما ادامه فعالیت آنها بدون نیاز به این سیستم است و به صورت خودکار می‌توانند فرآیند پخش تلویزیونی را انجام دهند.

ابعاد تلویزیون شهری

در مورد انتخاب ابعاد تلویزیون شهری مطالب زیادی وجود ندارد و به نوعی شرکت‌ها سعی می‌کنند که از استانداردهای خاص خود برای این اندازه‌ها استفاده کنند. نکته‌ای که در مورد سایز این تلویزیون‌ها وجود دارد، آشنایی با معیار  دات پیچ (Dot Pitch) است. دات پیچ به عنوان فاصله بین پیکسل‌ها تعریف می‌شود و این نشان دهنده فاصله مرکز یک پیکسل تا مرکز پیکسل مجاور است. این معیار بر اساس میلی متر اندازه گیری می‌شود و به طور دقیق نشان می‌دهد که اندازه پیکسل‌ها و در نتیجه آن ابعاد تلویزیون شهری به چه شکلی تغییر می‌کند.

استفاده از این معیار در تعیین سایز تلویزیون شهری بسیار مهم است و مشخص می‌کند که ابعاد آن به چه صورتی تغییر می‌کند. بر اساس استاندارد، پنل هایی که پیچ دات آنها ۱،  ۵، ۲ و ۱۰ باشد، در ابعاد ۶۴ در ۶۴ سانتیمتر ساخته می‌شوند و باید نسبت ابعاد آنها به صورت ۹ به ۱۶ باشد. باین تفاسیر، در یک تلویزیون شهری با مساحت حدود ۶ متر مربع، لازم است که ابعاد آن به صورت ۳۲۰ در ۱۹۲ سانتیمتر انتخاب شود. همین وضعیت در مورد سایر پنل ها با فاصله پیچ دات متفاوت نیز وجود دارد.

ساخت تلویزیون شهری

ساخت تلویزیون شهری شامل کنار هم قرار دادن پیکسل‌های LED به صورت مربع و مستطیل است که در نهایت به یک ساختار منسجم برای نمایش تصاویر به وجود می‌آورد. در بند اول اشاره کردیم که این تلویزیون‌ها شامل چندین قسمت در کنار یکدیگر هستند که هر کدام از این قسمت‌ها تحت عنوان ماژول شناخته می‌شود. هر کدام از ماژول‌ها به صورت مجزا از چندین پیکسل در کنار یکدیگر ساخته شده است و قرار گرفتن همه آنها در کنار یکدیگر، یک تلویزیون را به وجود می‌آورد.

فرایند قرار دادن ماژول‌ها در کنار یکدیگر به همین راحتی نیست و در مورد آن قواعد و قوانین خاصی وجود دارد. یک مورد از این قواعد، ابعاد تلویزیون شهری است که در بند قبلی آن را شرح دادیم. در واقع برای کنار هم چیدن ماژول‌ها، باید اصول اولیه رعایت شود تا بتواند یک نمایشگر با کیفیت به وجود بیاورد.

قیمت پنل تلویزیون شهری

یکی از مواردی که در رابطه با تلویزیون‌های شهری  ابهام برانگیز است و ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد، قیمت پنل تلویزیون شهری است. استفاده از این تلویزیون‌ها باید مطابق با قوانین شهری و شهرداری باشد. بنابراین ما به صورت سرخود نمی‌توانیم نسبت به نصب این تلویزیون‌ها اقدام کنیم و باید مجوز لازم را داشته باشیم. به همین دلیل، قیمت تلویزیون‌ها تحت تأثیر این مورد قرار می‌گیرد و ما دو گزینه داریم. مورد اول قیمت خرید تلویزیون شهری است و مورد دوم قیمت اجاره تلویزیون شهری.

اگر بخواهیم مورد اول را در رابطه با تلویزیون‌های شهری بررسی کنیم، فاکتورهای زیادی بر قیمت‌گذاری نهایی تأثیر گذار است. اولین موردی که در قیمت این محصول تأثیر دارد، قیمت ماژول تلویزیون شهری است که تلویزیون‌ها از ماژول‌ها ساخته می‌شود. در واقع هرچه قیمت ماژول بالاتر باشد، قیمت نهایی تلویزیون نیز بالاتر است. در بررسی‌های مختلف مشخص شده است که ما با انواع ماژول های تلویزیون شهری مواجه هستیم که هر کدام از آنها در کیفیت نهایی تصویر نقش دارد. با بررسی این موارد به این نتیجه می‌رسیم که قیمت تلویزیون با قیمت ماژول در ارتباط است.

یکی از مواردی که در رابطه با تلویزیون‌های شهری وجود دارد، بحث نشان دادن تعداد رنگهای مختلف است. معمولاً تلویزیون‌هایی که توانایی نشان دادن ۱۶ میلیون رنگ را دارند، به عنوان تلویزیون‌های تمام رنگی یا فول کالر شناخته می‌شوند. این تلویزیون‌ها از کیفیت تصاویر بسیار بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل بالاترین قیمت به قیمت تلویزیون شهری فول کالر اختصاص می‌یابد.

خرید تلویزیون شهری

احتمالاً بعد از مطالعه مطالب قبلی به این نتیجه رسیده‌اید که با خرید تلویزیون های شهری می‌توانید تبلیغات خود را در حجم وسیع در نقاط مختلف شهر انجام دهید. اولاً به خاطر داشته باشید که خرید این تلویزیون‌ها چندان آسان نیست و قیمت بالایی دارد. حتی اگر توانایی خرید چنین تلویزیون‌هایی را داشته باشید، لازم است بدانید که استفاده از آنها نیاز به مجوزهای دولتی و قانونی دارد.

به عنوان مثال، چون شما از تبلیغات نمایشی استفاده می‌کنید، شهرداری، نیروهای نظامی مانند راهنمایی رانندگی و کلانتری، وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین نهادهای دولتی شهری باید مجوز استفاده از تلویزیون را برای شما صادر کنند. البته در مناطق کم تردد و در فضای داخلی محیط‌های بسته می‌توانید به راحتی از تلویزیون شهری استفاده کنید.

اجاره تلویزیون شهری آخرین موردی است که تیم‌های تبلیغاتی در نهایت به آن می‌رسند. با توجه به اینکه خرید تلویزیون‌های شهری برای تبلیغات بسیار سخت است و نصب آنها در چهارراه یا در کنار بزرگراه‌ها به امتیازات ویژه‌ای نیاز دارد، تیم‌های تبلیغاتی از خرید چنین تلویزیون‌هایی منصرف می‌شوند و ترجیحاً به سراغ گزینه اجاره می‌روند. این افراد، در ازای اجاره تلویزیون با توجه به محل قرارگیری آن و مدت زمان استفاده از آن، مبلغ مشخصی می‌پردازند و تبلیغات خود را با استفاده از آنها انجام می‌دهد.

قابلیت‌های کلیدی تلویزیون شهری

ضعف ابزارهای تبلیغاتی که تکنولوژی غیر قابل ارتقاء دارند و هزینه‌های بالای تعویض در مناسبت‌های گوناگون، یکی از دلایل مهم برتری نسل جدید است. ابزارهای تبلیغاتی مانند تابلوهای بنر، تابلوهای فلکسی، تابلوهای LED ثابت و تابلو نئون همگی یکبار مصرف هستند و قابلیت ساخت و طراحی مجدد را ندارند. در سال‌های اخیر سطح تبیلغات شهری بسیار با گذشته فاصله گرفته است. همچنین تاثیرات بسیار پایین ابزارهای تبلیغاتی قدیمی در نگاه عابران، نسبت به نمایشگرهای شهری از جمله دلایل ضعف آنها بوده است. قابلیت‌های ویژه و قدرتمند نمایشگرهای شهری مدرن را باهم بررسی کنیم:

  •     اجرای تمامی فرمت‌های صوتی و تصویری.
  •     انعطاف پذیری و راه اندازی حتی به صورت منحنی و سه بعدی.
  •     ضد‌ضربه و ضد‌آب، مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار و  شرایط‌ بد جوی.
  •     طول‌عمر بسیار بالای قطعات و لوازم مصرفی.
  •     قابلیت طراحی و راه‌اندازی تبلیغات نرم‌افزاری به‌صورت نامحدود.
  •     خروجی صدای استریو و اضافه‌شدن سیستم‌های صوتی قدرتمند.
  •     زاویه دید و وضوح بسیار بالا از فاصله نزدیک و دور با پرتاب‌نور بسیار‌بالا.
  •     دامنه کنترلی و ارتباطی گسترده بین اپراتور و نمایشگر شهری..
  •     استفاده آسان در شبکه‌های درون سازمانی.
  •     اتصال همراه با امنیت بسیار بالا، از راه‌دور بر بستر شبکه‌های وایرلس و رادیویی.
  •     قابلیت کنترل بین‌شهری و بین‌استانی در هر‌نقطه با سیستم‌های کلود.
  •     ارتباط آفلاین و آنلاین (کارت کنترلر – استفاده از ویدیو پروسسور)

این مزایا در هیچ‌یک از ابزارهای تبلیغاتی که پیش‌تر ذکر شد وجود ندارند. همین امر دلیل خوبی بر قدرت غیر‌قابل مقایسه این محصول با سایر محصولات هم‌رده خود است و موجب کنار‌زدن رقبا شده است.

اهمیت تلویزیون شهری در تبلیغات

نمایشگر شهری معمولا در تقاطع‌های پر رفت و آمد و میادین شهری نصب می‌شود. از آنجایی که معمولا تراکم عبور و مرور در چنین محل‌هایی زیاد است، یک تبلیغ به دفعات زیادی توسط عابران مشاهده می‌شود. به همین دلیل چنین تبلیغاتی ماندگاری بالایی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. کسب و کارهای بزرگ سعی می‌کنند تا به روش‌های گوناگون برند یا محصولات خود را در معرض دید مخاطبان خود بگذارند.

آن‌ها تبلیغات خود را در محیط‌های مختلف از جمله رادیو، تلویزیون، مجلات و نشریات، بیلبوردهای تبلیغاتی، وب سایت و شبکه‌های اجتماعی خود به نمایش می‌گذارند. تلویزیون شهری با امکان نمایش چندین تبلیغ متفاوت می‌تواند هزینه تبلیغات را برای کسب و کارها به شدت کاهش دهد. همچنین در این نوع از تبلیغ امکان ایجاد تغییرات در کلیپ‌های تبلیغاتی به سادگی امکان‌پذیر است. در حالی که این قابلیت در بیلبوردهای تبلیغاتی ثابت وجود ندارد.

منابع: macropix.com

دکمه بازگشت به بالا