خبرهای کلی

ارزش گنج توت عنخ آمون چقدر است؟

تخمین هزینه اقلام موجود در مقبره توت عنخ آمون دشوار است زیرا آنها بیش از 3000 سال پیش ساخته شده اند و ارزش آنها در آن زمان بسیار متفاوت بوده است. اما مشخص است که این مقبره دارای اشیای با ارزش و مجلل بسیاری از جمله جواهرات طلا، سنگ های قیمتی، مجسمه ها و سایر اشیاء قبر بوده است. تنها ماسک طلایی مرگ که مومیایی فرعون را پوشانده بود، اکنون میلیون ها دلار ارزش دارد. ارزش کل اشیاء موجود در قبر با استانداردهای امروزی بسیار قابل توجه است.

به گزارش رویداد برتر فاراد شما توت عنخ آمون یک فرعون مصری بود که از 1332 تا 1323 قبل از میلاد سلطنت کرد. او بیشتر به دلیل کشف مقبره های دست نخورده هاوارد کارتر و لرد کارنارون در سال 1922 شناخته می شود؛ کشفی که به محبوبیت مصر باستان در دنیای مدرن کمک کرد.

توت عنخ آمون فرعون قدرتمندی نبود، سلطنت او نسبتاً عادی و بدون جنگ بود. با این حال، اشیاء عجیبی که در مقبره او یافت شده است، از جمله حجاب براقی که مومیایی او را پوشانده است، او را به یکی از شناخته شده ترین چهره های مصر باستان تبدیل کرده است. علت مرگ زودهنگام او هنوز پنهان است و موضوع فرضیه ها و بحث های بسیاری در بین مورخان بوده است.

او فرزند فرعون آخناتون و ملکه نفرتیتی بود و پس از مرگ آسمنخکاره در سن 9 یا 10 سالگی فرعون شد.

حکومت توت عنخ آمون اعمال اجتماعی سختگیرانه و متعارف مصر را پس از تغییرات شدیدی که توسط پدرش آخناتون ایجاد شد، لغو کرد. او پایتخت جدید آخناتون را ترک کرد و آمارنا در تبس را پایتخت خود کرد. علاوه بر این، توت عنخ آمون دین سنتی چند خدایی را احیا کرد و آتنیسم توحیدی پدرش را جایگزین آن کرد.

کشف مقبره توت عنخ آمون

مقبره توت عنخ آمون در سال 1922 توسط باستان شناس انگلیسی هاوارد کارتر و اشراف و مصر شناس آماتور انگلیسی لرد کارنارون در دره پادشاهان کشف شد. قبر تقریباً دست نخورده بود. جالب است بدانید که کشف مقبره توت عنخ آمون و پس از آن بحث های رسانه ای باعث افزایش علاقه جهان به مصر باستان و فرهنگ آن شد.

علت مرگ توت عنخ آمون در جوانی هنوز مشخص نیست. برخی از مورخان بر این باورند که او ممکن است بر اثر جراحات وارده در حین شکار جان خود را از دست داده باشد، در حالی که برخی دیگر حدس می زنند که او ممکن است به قتل رسیده باشد. مطالعه ای در سال 2010 روی مومیایی توت عنخ آمون نشان داد که او ممکن است به دلیل عوارض ناشی از شکستگی پای عفونی مرده باشد. با این حال، نتایج این مطالعه توسط کارشناسان دیگر مورد مناقشه قرار گرفته است.

مقبره توت عنخ آمون حاوی اشیاء زیادی از جمله ماسک طلایی مرگ، جواهرات، مجسمه ها و سلاح ها بود. نقاب طلایی مرگ یکی از معروف ترین اشیای مصر باستان است که در حال حاضر در موزه مصر در قاهره نگهداری می شود.

در مقبره توت عنخ آمون چه بود؟

اتاق دفن توت عنخ آمون حاوی اشیاء مختلفی بود، از جمله:

فرعون مومیایی شده: جسد مومیایی شده توت عنخ آمون در مجموعه ای از تابوت های تودرتو قرار داده شد که درونی ترین تابوت از طلای جامد ساخته شده بود.

ماسک طلایی مرگ: سر فرعون با ماسک طلایی مرگ پوشیده شده بود که با سنگ های قیمتی و طلسم هایی از کتاب مردگان تزئین شده بود.

جواهرات: مقبره توت عنخ آمون حاوی جواهرات زیادی از جمله انگشتر، دستبند، گردنبند و آویزهای ساخته شده از طلا و سنگ های قیمتی بود.

مجسمه ها: مقبره حاوی چندین مجسمه فراعنه و دیگر خدایان بود که از طلا، برنز و مواد دیگر ساخته شده بودند.

سلاح ها: مقبره توتانخ آمون حاوی سلاح های زیادی از جمله کمان، تیر و خنجر و همچنین زره و سایر تجهیزات نظامی بود.

اثاثیه: مقبره دارای انواع اثاثیه از جمله صندلی، تخت و میز چوبی، طلا و موارد دیگر بود.

غذا و سایر لوازم: این مقبره حاوی اقلامی بود که برای برآوردن نیازهای فرعون در زندگی پس از مرگ (باور عجیب مصریان باستان) از جمله غذا، نوشیدنی و سایر لوازم در نظر گرفته شده بود.

مصنوعات مذهبی: این مقبره حاوی تعدادی طلسم و سایر اشیاء با اهمیت مذهبی یا جادویی بود، از جمله یک سوسک اسکراب که اعتقاد بر این است که از فرعون در زندگی پس از مرگ محافظت می کند.

ارزش مقبره توتان آنخ آمون

تخمین هزینه اشیاء یافت شده در مقبره توت عنخ آمون دشوار است زیرا آنها بیش از 3000 سال پیش ساخته شدند و ارزش آنها در آن زمان بسیار متفاوت بود. اما مشخص است که این مقبره دارای اشیاء با ارزش و مجلل بسیاری از جمله جواهرات طلا، سنگ های قیمتی، مجسمه ها و سایر اشیاء قبر بوده است. تنها ماسک طلایی مرگ که مومیایی فرعون را پوشانده بود، اکنون میلیون ها دلار ارزش دارد. ارزش کل اشیاء موجود در قبر با استانداردهای امروزی بسیار قابل توجه است.

اما کارشناسان ICSID معتقدند که ارزش قبر را می توان محدود کرد. گفته می شود تابوت تمام طلای توت عنخ آمون از 110 کیلوگرم طلا به ارزش بیش از 1700000 دلار معادل 69700000000 تومان ساخته شده است. ماسک مرگ به دلیل اهمیت باستانی خود حدود دو میلیون دلار معادل 82 میلیارد تومان ارزش دارد. علاوه بر این، ارزش ارابه ها، تاج و تخت و جواهرات دو میلیون دلار تخمین زده شده است.

البته به نظر می رسد در این محاسبه کارشناسان ICSID ارزش طلای به کار رفته در گنج را مبنا قرار داده و هزینه های انجام شده در این مدت را محاسبه کرده اند. در این میان کارشناسان معتقدند ارزش گنجینه مقبره توت عنخ آمون به دلیل منحصر به فرد بودن آن به صدها میلیون دلار خواهد رسید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا