خبرهای کلی

این جملات اضطراب آور را به مادران شاغل نگویید!

«تو تمام این سال ها کار کردی. حالا بچه ات اولویتت باشه!»؛ – عروس خانه فلان دارد؛ ماشاالله خانه اش مثل دسته گل می شود!»؛ “مادران شاغل نسبت به فرزندان خود محبت ندارند!”; “واقعا چطوری میخوای همچین بچه کوچیکی رو بفرستی مهدکودک؟” و…

رویداد برتر پلاس: اینها جملاتی است که یک مادر شاغل بارها از اطرافیانش شنیده است. به نظر می رسد که او با بی تفاوتی از کنار این جملات می گذرد و با لبخند به همدردی اطرافیانش پاسخ می دهد، اما اغلب باعث نگرانی و ناراحتی مادر شاغل می شود که برای فرزندش مادر خوبی نیست یا اینکه او اینطور نیست. مادر مناسب !

اگر به حرف های مادران شاغل گوش کنید، دلشان به درد می آید و خیلی ها از فشار روحی و نگرانی اطرافیانشان می گویند.

از زمان حال بیاموز!

سمیرا مادری 35 ساله و شاغل است و پسرش فقط کلاس اول است: «من مادر شاغلی هستم که به دلیل نیاز مالی و به دلیل اینکه در خانه ماندن بسیار دلگیر است، ترجیح می دهم کار کنم. فکر می‌کنم وقتی موقعیت اجتماعی دارم، روحیه بهتری دارم و می‌توانم مادر شادتری برای پسرم باشم. البته فشار مضاعفی روی من وجود دارد. بعد از 8 ساعت کار، کار دومم شروع می شود، خانه داری، از طرفی باید به درس پسرم رسیدگی کنم. اما به هر حال با این وضعیت کنار می آیم. با این حال اطرافیانم گاهی با نظرات نامناسب حالم را بد می کنند.

خیلی وقت ها مادر همسرم به مراقبت از پسرم کمک می کند که می دانم کار سختی است. با این حال، هر بار که برای تحویل پسرم می روم، او چیز ناخوشایندی به من می گوید که واقعاً آزارم می دهد. مثلاً: «ماشاالله همه کارهایت را خواهی کرد!» خانه شما مثل گله است! بچه هایش را خوب تربیت می کند!» من از این جملات به شدت رنج می برم؛ چون زندگی خوبی دارم و با تمام توانم برای این زندگی می جنگم…»

همیشه در حال دویدن!

ملیحه مادر 40 ساله و معلم دانشگاه است که علاوه بر دانش آموزانش دو فرزند خردسال نیز دارد که باید از آنها نگهداری کند: «معلم خوب بودن در کار و همسر و مادر کامل بودن به اندازه کافی استرس زا است. محیط کار به نفع مادر نیست و این برخلاف تبلیغات تبلیغ بچه دار شدن است.وقتی از سر کار برمیگردم علاوه بر کارهای خانه زیاد باید با بچه هایم هم سر و کار داشته باشم.سرکار میروم ساعت 5 صبح و اگر بعد از ظهر به خانه بیایم تا ساعت 1 بامداد کارهای خانه را انجام می دهم و به درس های کودک رسیدگی می کنم، اما اطرافیان به من این احساس را می دهند که مادر خوبی نیستم؛ زیرا من کار کن!”

این جملات نگران کننده را به مادران شاغل نگویید!

چرا باید علایقم را فراموش کنم؟

سحر 37 ساله نیز مادر شاغلی است که این روزها مشغول تربیت دختر 4 ساله خود است: «مادرهای شاغل همیشه جملات ناخوشایند و البته تکراری اطرافیان خود را می شنوند. مثلا این همه سال برای دلت کار کردی ولی الان باید برای بچه ات زندگی کنی! یا اینکه بچه هایی که مادران شاغل دارند محبت ندارند! آیا برخی از مردم اغلب می گویند که می خواهید با یک کودک کوچک بروید؟ چرا بعضی ها فکر می کنند که یک مادر شاغل باید خودش و همه علایقش را فراموش کند؟ اگر بتوانید بین زندگی خود و تربیت فرزندتان تعادل ایجاد کنید. این سخنان را در حالی می شنوم که مادرم از فرزندم مراقبت می کند و فکر می کنم مادرانی که باید بچه هایشان را به مهد کودک ببرند حرف های بدتری می شنوند.»

یک زن خانه دار هم شغل تمام وقت دارد

طیبه مادری 30 ساله است که وقتی فرزندش کلاس اول بود تصمیم گرفت بیرون از خانه کار نکند و تازه خانه دار شود: «من از 19 سالگی کار می کردم و همیشه درآمد داشتم. تا 6 سالگی پسرم به کار ادامه داد و فشار زیادی روی من بود اما از یک طرف قسمت مورد علاقه من صرف تمام وقتم برای خانواده و خانه دار بودن بود. نظافت نیز یک کار کامل است. کار وقت است و حتی ممکن است روزی نیم ساعت هم وقت نخوابم، خانه داری شغلی است که نه آزادی دارد و نه دستمزد و مزیت کار بیرون همان حق و حقوقی است که زن می گیرد. درست است که من الان خانه را ترجیح می دهم، اما فکر می کنم یک زن کاملاً توانایی انجام کارهای خانه و کارهای بیرون را دارد. «شاید تنها چیزی که از شوهرش و اطرافیانش می خواهد بفهمد و احساسات مادرانه اش را زیر سوال نبرد. “

چگونه یک مادر شاغل دچار فرسایش روانی می شود؟

گهریسنا انزانی (روانشناس) که پیش از این با رویداد برتر گفت و گو کرده بود، معتقد است: برخی تحقیقات نشان می دهد که دختران مادران شاغل از رضایت تحصیلی، اعتماد به نفس، پیشرفت تحصیلی، سازش، تعهد به خود و پیروی از خواسته های خود بالاتر هستند، در حالی که مادران خانه دار از رضایت تحصیلی بالاتری برخوردارند. در مقایسه با دختران موفق است، بنابراین به نظر می رسد اشتغال مادر در خارج از خانه اثرات مطلوبی بر روی فرزندان دختر داشته باشد.البته مطالعات متناقض دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد فرزندان مادران شاغل بیشتر می خوابند، نگران هستند و نافرمانی می کنند، علاوه بر این، شرم، ترس و اضطراب. بیشتر در دختران و اختلالات روانی، اجتماعی و رفتاری در پسران بیشتر رخ می دهد، اما با این وجود هر چه مادر تحصیلات بیشتری داشته باشد و رابطه او با همسرش بهتر باشد، مهارت های زندگی و حضور با کیفیت در خانه را بهتر می داند. می تواند از همه این اختلالات جلوگیری کند.”

این روانشناس با بیان اینکه کار گاهی اوقات باعث ایجاد استرس می شود و والدین می توانند این استرس را به فرزندان خود منتقل کنند، گفت: مادر شاغل مسئولیت زیادی دارد. بنابراین، باید بین کار و خانه تعادل ایجاد کنید. در غیر این صورت دچار فرسایش روانی می شوید و اختلالات رفتاری و اضطراب نیز در فرزندانتان ایجاد می شود. مادر نقش ویژه ای در امنیت و شادی کودک دارد، بنابراین مادری که از طریق کار احساس خوشبختی بهتری را تجربه می کند، می تواند با برنامه ریزی صحیح، احساس آرامش را به همسر و فرزند خود نیز منتقل کند.

انزانی در عین حال می گوید: «مادرها باید در خانه فضای گرمی ایجاد کنند و برای فرزندان خود اهداف کوچکی از جمله تماشای فیلم با هم، بازی و آشپزی با هم و… در خانه دنبال کنند، مادر شاغل هم باید مراقب باشد. اول از همه نیازهای خودش به عنوان یک مادر برای ایجاد رابطه بهینه با همسر و فرزندش است، زیرا یک مادر شاد و هدفمند خانه را با موفقیت بیشتری اداره می کند.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا