اقتصادی

سیاست ستاد اقتصادی ایجاد ثبات ارز است/بین گلایه‌های مردم و هجمه‌های غیرمنصفانه تمایز قائل شویم

احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت گفت: سیاست مرکز اقتصادی دولت در حوزه ارز تثبیت بازار ارز است.

به گزارش رویداد برتر، خاندوزی در گفت وگوی ویژه خبری گفت: در 6 ماهه نخست دولت سیزدهم، تورم نقطه به نقطه ما بین 25 تا 24 درصد و تورم گزارش شده بانک مرکزی 29.5 درصد کاهش داشته است که نشان می دهد 10 درصد کاهش یافته است. -15 درصد اعلام کردم اگر دولت جدید کاری نکند تورم 10-15 درصد کاهش پیدا می کند.

وی یادآور شد که باید بین شکایت از شرایط اقتصادی و حملات ناعادلانه تفاوت قائل شویم. من به عنوان یک شهروند خرید تنها در بین مردم حضور دارم و در معرض پرسش و پاسخ مردم هستم، افراد زیادی از وضعیت خود صحبت می کنند، شکایت های درست و کاملا منصفانه می کنند. مسکن، ارز و قیمت گوشت برای مردم مهم است و دولت در تلاش است تا به این مسائل رسیدگی کند.

خاندوزی در بخشی دیگر از این گفتگو خاطرنشان کرد: آیا دولتی که برنامه اقتصادی ندارد، می تواند بدون کاغذ یا اول سفر، نزدیک به 200 هزار مجوز کسب و کار برای مردم خود صادر کند؟ اگر دولت برنامه نداشت سرمایه گذاری خارجی از 2.5 میلیارد دلار به 5 میلیارد دلار می رسید؟!

وی افزود: اگر دولت برنامه نداشت آیا نرخ بیکاری در تابستان امسال به 8.9 درصد کاهش می یافت؟ آیا تولید شرکت های بزرگ از عدد منفی تابستان گذشته به مثبت 10.2 درصد در تابستان امسال خواهد رسید؟ اگر دولت برنامه نداشت، آیا این کنترل بر استقراض بانک مرکزی و خلق پول شبکه بانکی محقق می شد؟ در سال 2009 گفتند ترس از تبدیل شدن اقتصاد ایران به ونزوئلا وجود دارد، اما امسال تورم تولیدکننده (تورم) از 83 درصد به 40 درصد کاهش یافته است. البته تاکید می کنم 40 درصد فعلی خوب نیست اما نشان می دهد که وضعیت رو به بهبود است.

خاندوزی درباره کانال های فارکس نیز گفت: این کانال ها در روزهای عادی قیمت ها را افزایش نمی دهند بلکه در روزهای تعطیل که بازار در تمام دنیا تعطیل است در برخی موارد در روزهای تعطیل ساعت هشت و ده افزایش قیمت دارند در حالی که رئیس آن کانال فردی است که در استانبول حضور دارد و به وضوح نشان می دهد که ما در یک جنگ شناختی خاص هستیم، ساعت 10 صبح روز جمعه که اصلاً معلوم نیست خرید و فروش واقعی چقدر است. ، قیمت بالا و پایین می شود. در چنین شرایطی وقتی مردم و فعالان اقتصادی متوجه شدند که چقدر از این رشدهای مورد انتظار و روانی که فقط در این دو سه ماه داغ شد و برخی از آنها به اشتباهات سیاست بازمی گردد. خود، عزم دولت و تعهد بانک مرکزی برای کمک. با این سیاست جدید و اجماع نظری ایجاد شده می توان شاهد ثبات در بازار ارز بود.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: دولت به دنبال تثبیت نرخ ارز بر اساس عدد خاصی نیست، بلکه بازار ارز در اطراف سامانه نیما را دنبال می کند. عمده واردات کشور باید در سامانه نیما و بر اساس نیاز اقتصادی کشور با نرخ ارز تعیین شده در این سامانه انجام شود و هم صادرکننده و هم واردکننده ارزهای خود را وارد سامانه نیما می کنند، بنابراین بیشتر کالاهای کشور وارد می شود. از سامانه نیما و بانک مرکزی با درج نرخ ارزهای مدیریت شده توسط

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا