خارجی

چین: مک کارتی سفر پلوسی به تایوان را تکرار نکند

پکن از کوین مک کارتی، رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا خواست تا همچون نانسی پلوسی رئیس قبلی این مجلس به تایوان سفر نکند.

به گزارش رویداد برتر، به نقل از شبکه بلومبرگ، مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز دوشنبه در یک نشست خبری عادی با اشاره با گزارشهای اخیر درباره تمایل کوین مک‌ کارتی رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا برای تکرار سفر نانسی پلوسی به تایوان گفت: “ما از افراد خاصی در آمریکا می‌خواهیم با جدیت به اصل چین واحد پایبند بمانند.”

مائو نینگ گفت: آنها همچنین باید “از انجام هر کاری که هنجارهای اساسی در روابط بین الملل را نقض می‌کند، دست بر دارند.”

اگرچه مائو مستقیما در این اظهارنظرش از مک کارتی اسم نبرد، اما صحبتش را در پاسخ به سؤالی درباره یک گزارش در هفته گذشته مبنی بر اینکه این نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا قصد سفر به تایوان را دارد، مطرح کرد. او همچنین مشخص نکرد چین در واکنش به یک چنین سفری چه کاری انجام خواهد داد.

ارتش آزادیبخش خلق چین ماه اوت گذشته در واکنش به سفر نانسی پلوسی به تایوان، مانورهای نظامی بی سابقه‌ای را در اطراف این جزیره برگزار و موشک هایی را بر فراز تایپه شلیک کرد. مک کارتی در آن زمان در واکنش به این سفر پلوسی متعهد شد که در صورت پیروزی حزب جمهوریخواه در کسب کنترل مجلس نمایندگان در انتخابات میاندوره‌ای ماه نوامبر ۲۰۲۲ کنگره، به تایوان سفر کند.

روابط بین واشنگتن و پکن از زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اولین دیدار رو در روی خود را با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در ماه نوامبر برگزار کرد بهبود پیدا کرده اما پکن مکررا اعلام کرده هیچ امکانی برای سازش بر سر استقلال تایوان ندارد. واشنگتن بیش از چهار دهه پیش روابط رسمی با تایپه را در راستای توافقی برای عادی سازی روابط با پکنی که مدعی تایوان به عنوان بخشی از خاکش است قطع کرد.

در همین حال ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از پاسخ به یک سؤال درباره یک یادداشت یک ژنرال نیروی هوایی آمریکا با موضوع لزوم آماده شدن کشورش برای جنگ با چین در سال ۲۰۲۵ طفره رفت.

ژنرال مایک مینیهان ، رئیس فرماندهی تحرک هوایی در نیروی هوایی آمریکا، در یک یادداشت داخلی که اخیرا در رسانه‌های این کشور بازتاب یافت گفت، احساسش این است که جنگ آمریکا با تایوان دو سال دیگر اتفاق می‌افتد.

مائو نینگ مجدداً تاکید کرد که چین “هرگز قول نخواهد داد از استفاده از زور برای متحد کردن دو طرف صرف نظر کند، اما تاکید کرد پکن امیدوار اختلافات بر سر مناقشه این جزیره با صلح و آرامش حل شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا