اقتصادی

کدام صنعت ایرانی بیشترین رونق را دارد؟

اتاق بازرگانی تهران در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت صنایع مختلف کشور از ابتدای دهه 90 تا اواسط امسال پرداخت.

به گزارش رویداد برتر، در این گزارش آمده است: برآوردها نشان می دهد که شاخص کل تولید کارگاه های صنعتی کشور با وجود برخی نوسانات از اوایل سال 1392 تا اواسط سال 1393 افزایش یافته است. در سه ماهه سوم سال 2018، سطح شاخص برای اولین بار از 100 (عدد پایه 2018) بالاتر است.

پس از آن در پاییز 1400 شاخص کل صنعت کشور برای اولین بار از مرز 120 عبور می کند و البته تابستان امسال با رسیدن به عدد 124 بیشترین عدد را در این حوزه به نمایش می گذارد. به این ترتیب اگرچه وضعیت صنعت کشور در 10 سال گذشته با تلاطم و رکود مواجه بوده اما با رونق های فراوان، سرانجام تابستان امسال به بالاترین حد خود رسید که نشان از حرکت صعودی در این حوزه دارد.

بررسی فصلی صنعت کشور نشان می دهد که رکودهای طولانی در دوره های مختلف وجود داشته است. طولانی ترین دوره رکود به سال های 2011 و 2012 برمی گردد و شدیدترین رکود بین تابستان 2017 تا تابستان 2018 به ثبت رسیده است.

در نیمه اول سال جاری رشد صنعت کشور در دو فصل بهار و تابستان مثبت بود، آخرین چالش بزرگ در این حوزه به تابستان سال قبل در اثر قطعی برق صنعتی بازمی گردد. .

در نیمه اول سال جاری به استثنای سه بخش، سایر نواحی صنعتی کشور نیز رشد مثبتی داشته اند. سایر صنایع خودروسازی، سایر صنایع تولیدی و خودروسازی به ترتیب با رشد 57، 22 و 21 درصدی بیشترین رشد را داشته اند. صنایع چوب، نوشیدنی و مواد اولیه فلزی نیز بیشترین رشد را دارند.

در این میان، تولید پوشاک رشد تقریباً صفر را نشان می دهد و چرم سازی، دارویی و غذایی سه صنعتی هستند که رشد منفی داشته اند.

علاوه بر این، تمرکز صنعتی ایران در برخی بخش ها بیشتر از سایر بخش ها است. بر این اساس حدود 80 درصد از ارزش افزوده صنعت ایران را محصولات شیمیایی، مواد اولیه فلزی، صنایع خودروسازی، مواد غذایی، محصولات معدنی و صنایع تبدیلی تامین می‌کردند و 20 گروه دیگر در مجموع 20 درصد در این حوزه سهم دارند. وجود دارد

در همین حال، صنایع غذایی برای دو فصل متوالی در بهار و تابستان رشد منفی را به ثبت رساند. این در حالی است که صنعت نوشیدنی بهبود معقولی ایجاد کرده است. مواد معدنی نیز تابستان امسال پس از چهار فصل رشد منفی متوالی از رکود خارج شدند و مواد شیمیایی و پوشاک نیز تجربه مشابهی دارند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا