سلامت و دانشکسب و کار برتر

عصب کشی دندان چگونه انجام میشود؟

عصب کشی دندان چه زمانی لازم است و چگونه انجام میشود؟

اگر به شما بگویند که به عصب‌کشی دندان نیاز دارید، ممکن است کمی دچار استرس شوید. جای نگرانی نیست – درمان مشکلات روت کانال، یکی از روند‌های معمول دندانپزشکی در بهترین دندانپزشکی در اصفهان است که می‌تواند انواع خاصی از دندان درد را برطرف کرده و ماندگاری دندان‌ها را افزایش دهد. همچنان که درباره این روش درمانی سودمند آگاهی می‌یابید، لزوم انجام آن را درک خواهید کرد – و اینکه ظاهر بسیار خوشایندتری را نسبت به گذشته به شما هدیه می‌دهد. در ادامه به چندین سؤال متداول در این باره پاسخ می‌دهیم.

رعایت بهداشت دهان و دندان اولین و مهمترین گام برای حفظ سلامت دندان و لثه ها است. . استفاده مرتب و صحیح از مسواک و نخ دندان باعث پیشگیری از بروز انواع مشکلات دهان و دندان می شود. دندانپزشکی کودکان اصفهان با بهره گیری از تخصص به روز در زمینه انواع محصولات دندانپزشکی، شما را در حفظ و ارتقای سلامت دهان و دندانتان یاری می‌نماید.

بهترین دندانپزشک ترمیمی اصفهان |دندانپزشک اصفهان با قیمت مناسب

عصب کشی (روت کانال تراپی) چیست؟

دندان از چندین لایه تشکیل شده است. زیر لایه خارجی مینای سفید دندان، که در آینه می‌بینید، یک لایه سخت به نام عاج دندان قرار دارد. عاج دندان حمایت بیشتری از مینا و همچنین ساختار دندان فراهم می‌کند، اما همچنین از بافت نرم درون دندان به نام پالپ دندان محافظت می‌کند. پالپ دندان شامل عصب‌ها، رگ‌های خونی و بافت همبند است که مواد لازم را در طول رشد و پیشرفت ریشه دندان برای آن فراهم می‌کند. به همین دلیل، پالپ دندان در افراد جوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما یک دندان که بطور کامل رشد کرده است، می‌تواند بدون آن هم سالم بماند، و مواد مغذی مورد نیاز خود را از بافت‌های اطراف تهیه کند.

گاهی اوقات این پالپ می‌تواند به دلایلی که در ادامه ذکر می‌شود، آسیب دیده، ملتهب شده یا دچار عفونت شود:

  • آسیب به دندان مانند آسیب ناشی از ضربه به فک
  • انجام چندین روند درمانی روی یک دندان
  • پوسیدگی شدید ناشی از یک درمان نشده
  • شکستگی یا ترک خوردگی روی دندان
  • نقص یا آسیب تاج دندان

هنگامی که پالپ آسیب می‌بیند، فاسد شده یا دچار پوسیدگی می‌شود، و باکتر‌ی‌ها می‌توانند وارد ناحیه درونی دندان شوند و همچنین منجر به عفونت پالپ یا آبسه شود که یک حفره حاوی عفونت است که در بالای ریشه دندان ایجاد می‌شود

اگر عفونت یا درمان نشود، ممکن است منجر به :

  • تحلیل استخوان در اطراف انتهای ریشه دندان
  • ایجاد حفره در کنار دندان که باعث تخلیه ترشحات از ریشه به درون لثه یا گونه می‌شود
  • ورم در دیگر بخش‌های صورت، سر یا گردن
  • عفونتی که به بافت لثه یا استخوان گسترش می‌یابد
  • از بین رفتن دندان

هنگامی که پالپ ملتهب شده یا دچار عفونت می‌شود، تنها راه نجات دندان، انجام عصب‌کشی است. دندانپزشک معاینات لازم و تصویربرداری اشعه ایکس انجام می‌دهد تا لزوم انجام آن را تایید کند.

عصب‌کشی که همچنین درمان ریشه یا اندودونتیک نامیده می‌شود، یک روند درمان دندان است که پالپ‌های عفونی یا ملتهب را از دندان خارج می‌کند تا مشکل دندان را برطرف کرده، درد آن را تسکین دهد و از عفونت مجدد جلوگیری کند. در طول این درمان، درون دندان تمیز و ضدعفونی می‌شود، سپس با یک خمیر با دیگر موارد مصنوعی مانند گوتا پرکا پر می‌شود و با روکش یا مواد پر کردن دندان، بسته می‌شود.

چرا درمان عصب کشی لازم است؟

اگر پالپ دندان به دلیل پوسیدگی یا آسیب به شدت دچار عفونت یا التهاب شده باشد، این بافت باید خارج شود تا از دندان محافظت شده و از گسترش عفونت پیشگیری شود. یک فرد بزرگسال در واقع به پالپ دندان نیازی ندارد – کاربرد اصلی آن کمک به رشد دندان در دوران کودکی است.

چه کسی درمان عصب کشی را انجام می‌دهد؟

عصب‌کشی می‌تواند توسط دندانپزشک یا اندودنتیست انجام شود، که یک متخصص دندان است که در مورد ریشه یا پالپ دندان تخصص دارد. بر اساس پیچیدگی مشکل، بیشتر دندانپزشکان، بیماران را به متخصص عصب کشی ارجاع می‌دهند. متخصص عصب‌کشی دوره‌های آموزشی بیشتری فراتر از دندانپزشکی گذرانده که هرکدام شامل تشخیص درد دندان، کنترل درد، و دیگر درمان‌های لازم جهت حفظ دندان طبیعی است. ارزیابی شرایط بیمار، شامل شدت و مقدار آسیب دندان، تعیین می‌کند که چه کسی برای انجام عصب‌کشی دندان مناسب است.

آیا روش جایگزینی وجود دارد؟

می‌توانید کل دندان را بکشید، اما همیشه روش بهتر این است که دندان را حفظ کنید – بویژه اینکه درمان عصب‌کشی متداول است و درصد موفقیت بالایی دارد (بیش از 90 درصد). حفظ دندان می‌تواند از ایجاد مشکلات دیگر که ممکن است در آینده رخ دهد، پیشگیری کند؛ این مشکلات ممکن است شامل مشکلات بایت یا وضعیت قرار گرفتن دندان‌ها روی هم، مشکلات غذا خوردن و تحلیل حجم ضخامت استخوان فک است.

آیا انجام عصب کشی درد دارد؟

روند درمان بطور کلی مانند پر کردن دندان، درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کند. عصب کشی به ویژگی‌های بد شهرت پیدا کرده اما در واقع اینگونه نیست. در این مورد، بیماری مسئول این شرایط است و نه درمان. به عبارت دیگر، عفونت‌هایی که باعث الزام انجام این درمان می‌شود، دردناک هستند، زیرا بافت، تعداد زیادی عصب را ملتهب کرده و از این رو بسیار حساس می‌شود. درمان عصب‌کشی در واقع این درد را تسکین می‌دهد.

در طول درمان عصب کشی چه کاری انجام می‌شود؟

پس از بی‌حس کردن موضع، یک سوراخ کوچک در تاج دندان ایجاد می‌شود تا به حفره و کانال پالپ دسترسی پیدا کنند. بافت آسیب‌دیده برداشته می‌شود، و حفره پالپ و کانال‌ها تا انتهای مسیر منتهی به انتهای ریشه ضدعفونی می‌شود. دندان‌های ناحیه جلوی دهان، بطور کلی یک ریشه و یک کانال دارند؛ دندان‌های عقب دندان دو یا سه ریشه و بطور کلی سه یا چهار کانال دارد. این کانال‌ها و حفره پالپ با یک ماده خنثی و سازگار با بافت زنده بدن پر شده و با یک چسب محکم بسته می‌شود. سوراخ ورودی با یک ماده مخصوص پر کردن دندان، بسته می‌شود.

پس از درمان چه چیزی را تجربه می‌کنیم؟

دندان تا چندین روز دچار حساسیت خواهد شد، اما می‌توان این حس ناخوشایند را با داروهای مسکن بدون نسخه یا داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن برطرف کرد. دستورالعمل‌هایی جهت خودداری از جویدن غذا با دندان تحت درمان تا زمان پر شدن دایمی آن، ارائه می‌شود، که می‌تواند چند روز پس از آن انجام شود. بسته به میزان آسیب‌دیدگی اولیه دندان، ممکن است به روکش کامل دندان نیاز داشته باشید. درباره این گزینه‌ها پزشک با شما صحبت خواهد کرد.

چگونه می‌توان از لزوم انجام درمان عصب‌کشی در آینده پیشگیری کرد؟

با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان بطور روزانه، از پوسیدگی دندان پیشگیری کنید. رژیم غذایی سالم داشته باشید که حاوی شکر کمی باشد و از خوردن نوشیدنی‌های اسیدی مانند سودا پرهیز کنید. بطور منظم چکاب و جرم‌گیری تخصصی دندان انجام دهید. و اگر فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهید، از گارد دهانی مخصوص خود استفاده کنید تا از آسیب به دندان جلوگیری شود.

عصب کشی اورژانسی چیست؟

عصب کشی اورژانسی لزوماً تفاوت چندانی با عصب‌کشی برنامه‌ریزی شده ندارد؛ هر دوی آنها به دلایل یکسانی انجام می‌شوند – التهاب و عفونت پالپ درون دندان. با این وجود، درمان احتمالاً به دلیل التهاب و عفونتی که در طولانی مدت ادامه یافته و درمان نشده و درد غیرقابل تحمل ، آسیب‌دیدگی شدید دندان یا وجود چرک در اطراف دندان، اورژانسی خواهد بود. در صورتی که هرکدام از علائم عفونت دندان ( ورم، حساس شدن لثه، تغییر رنگ دندان یا لثه، حساسیت شدید دندان یا درد شدید هنگام جویدن) را تجربه می‌کنید، بهترین کاری که می‌توان انجام داد تماس فوری با دندانپزشک است تا از انجام درمان اورژانسی پیشگیری شود.

آیا درمان عصب کشی بی‌خطر است؟

درمان عصب‌کشی کاملاً بی‌خطر و مؤثر است، بخصوص هنگامی که توسط یک متخصص عصب کشی ( متخصص دندانپزشک که در ریشه عصب تخصص دارد) انجام شود. درمان ریشه بیش از 200 سال است که انجام می‌شود، و با پیشرفت تکنولوژی، ابزار، تکنیک‌ها، ضدعفونی کننده‌ها و کنترل درد، درمان را بسیار موفقیت‌آمیز و قابل پیش‌بینی کرده است. عصب‌کشی منحصراً جهت حفظ دندان طبیعی انجام می‌شود و از عفونت مجدد جلوگیری می‌کند و نسبت به درمان‌های جایگزین عفونت دندان – کشیدن دندان – خطر کمتری دارد.

آیا عصب کشی یک روش مؤثر است؟

عصب‌کشی نیز مانند بسیاری از درمان‌های دندان، در طول گذشت دهه‌ها تکامل یافته است، اکنون میزان موفقیت آن 95% است. انجام صحیح عصب‌کشی می‌تواند تضمین کند که دندان تا آخر عمر دوام داشته و به درمان کم یا هیچ درمانی در آینده نیاز نخواهد داشت.

هزینه عصب کشی دندان چقدر است؟

هزینه عصب کشی بر اساس پیچیدگی مشکل دندان و درمان آن متفاوت است. درمان دندان آسیا می‌تواند نسبت به دندان‌های دیگر پیچیده تر باشد، از این رو هزینه بیشتری را دربرمی‌گیرد.

هزینه درمان ریشه دندان بطور معمول کمتر از کشیدن دندان است. هنگامی که دندان را می‌کشید، عمدتاً به شما پیشنهاد می‌شود که با انجام بریج یا ایمپلنت، دندان را جایگزین کنید. درمان اضافی مرتبط با کشیدن می‌تواند بسیار بیشتر از درمان عصب کشی باشد.

سؤالات متداول

آیا دندانم را از دست خواهم داد؟

پاسخ به این سوال به شدت مشکل شما بستگی دارد. اگر دندان دچار پوسیدگی شدیدی نباشد، دندانپزشک بخش‌های پوسیده دندان را جدا کرده و بخش‌های دیگر دندان در دهان شما باقی می‌ماند، سپس آن را با روکش یا مواد پرکردن دندان، می‌پوشانند.

اگر مقدار پوسیدگی دندان شدید است، دندانپزشک به شما توصیه می‌کند که دندان را بکشید و آن را با یک دندان مصنوعی با استفاده از ایمپلنت دندانی جایگزین کنید.

انجام عصب کشی چه مدت طول می‌کشد؟

عصب کشی معمولاً در یک جلسه درمانی انجام می‌شود و بیش از دو ساعت طول نمی‌کشد. اگر مشکل شما جدی است، ممکن است به بیش از دو جلسه جهت تکمیل درمان نیاز داشته باشید.

اگر دندان آسیب ندیده باشد، عصب کشی لازم است؟

اگر دندان دچار پوسیدگی شده و آن را بدون درمان رها کنید، باعث تشدید مشکل می‌شوید، زیرا پوسیدگی به دیگر دندان‌ها گسترش می‌یابد. اگر تا زمانی که درد شما بیش از حد شدید شود، منتظر بمانید، دندانپزشک باید برای بیش از یک دندان عصب‌کشی انجام دهد. اینکار هزینه بیشتری را نسبت به زمان شروع پوسیدگی، به شما تحمیل می‌کند.

آیا کشیدن دندان هزینه کمتری دارد؟

کشیدن دندان دچار عفونت، یک راه جایگزین برای عصب‌کشی است، اما نباید تا زمانی که روش دیگری جهت درمان دندان آسیب‌دیده وجود دارد، از این روش استفاده کرد. کشیدن دندان هزینه کمتری ندارد، زیرا شما هزینه کشیدن دندان را می‌پردازید، و همچنین هزینه ایمپلنت را جهت جایگزین کردن دندان کشیده شده، پرداخت می‌کنید، که هزینه بیشتری نسبت به عصب کشی به شما تحمیل می‌کند.

کشیدن دندان باعث تحلیل ضخامت استخوان فک می‌شود، بخصوص اگر دندان کشیده شده بلافاصله با ایمپلنت جایگزین نشود. تحلیل ضخامت استخوان می‌تواند ساختار صورت را تغییر داده و آن را پیرتر از چیزی که هست نشان دهد.

منبع:

Pediatric Dentist

دکمه بازگشت به بالا