سلامت و دانشکسب و کار برتر

راهنمای خرید کنتاکتور مناسب کولرگازی

کنتاکتور کولر گازی/آموزش جامع تشخیص خرابی کنتاکتور

به نقل از کارشناسان بابا ادیسون کنتاکتور کولر گازی یکی از اجزای مهم کولر گازی می باشد که اگر دارای مشکل شود دستگاه امکان برودت دهی نخواهد داشت. در صورت خرابی این قطعه اگر مهارت کافی را در این زمینه ندارید حتما از یک تعمیرکار کولر گازی یا نصاب کولر گازی کمک بخواهید. کنتاکتور کولر گازی بخشی از سیستم تهویه هوا است که جریان برق را در داخل واحد کنترل می کند. وقتی AC خود را خاموش می کنید، کنتاکتور بالا می رود و قدرت را مسدود می کند. هر بار که کولر گازی را روشن می کنید، کنتاکتور پایین می آید و به برق اجازه می دهد تا وارد سیستم شود. هنگامی که خانه شما به دمای تنظیم شده روی ترموستات رسید، مجدداً کنتاکتور بالا می رود.

با گذشت زمان، کنتاکتورها سایش و پارگی را تجربه می کنند. این می تواند منجر به گرمای بیش از حد شود. در نتیجه، کولر گازی شما روشن نمی شود. از آنجایی که نمی خواهید کولر گازی یا اسپیلت در گرم ترین ماه های سال از کار بیفتد، به این علامت ها توجه کنید که زمان تعویض کنتاکتور است: واحد کندانسور هرگز خاموش نمی شود. کولر گازی صدا می دهد و روشن نمی شود. کولر گازی صدای زیادی می دهد. قبل از جدا کردن کنتاکتور، برق را از سیستم تهویه مطبوع قطع کنید. کنتاکتورها به اشکال مختلف با ظرفیت ها و ویژگی های مختلفی ارائه می شوند. بر خلاف قطع کننده مدار ، یک کنتاکتور قصد قطع جریان اتصال کوتاه را ندارد. اندازه فیزیکی کنتاکتورها از یک وسیله کوچک به اندازه برداشتن با یک دست گرفته، تا دستگاه های بزرگ متغیر است.

کنتاکتورها برای کنترل موتورهای برقی، روشنایی، گرمایش، بانک های خازن، اواپراتورهای حرارتی و سایر بارهای الکتریکی استفاده می شوند. یکی از رایج ترین نشانه هایی که نشان می دهد کنتاکتور خراب شده است، سر و صدای بلندی است که از واحد کندانسور خارجی شما بیرون می آید. اگر سر و صدا نداشته باشد، بهترین راه برای تشخیص خازن خراب کولر گازی استفاده از دستگاه مولتی متر است که جریان برق را اندازه گیری می کند. همچنین، ممکن است متوجه شوید که برخی از کنتاکتورهای موجود در کنتاکتور ممکن است دچار فرسودگی شوند که به طور طبیعی با گذشت زمان این اتفاق می افتد.

علائم خرابی کنتاکتور کولر گازی |علت سوختن کنتاکتور کولر اسپلیت

کنتاکتور در کجا قرار دارد؟

محل قرار گیری کنتاکتور کولر گازی در داخل یونیت خارجی (کندانسور)می باشد.

کنتاکتور کولر گازی چگونه عمل می کند؟

کنتاکتور در اصل یک کلید مغناطیس میباشد.

یک قسمت ورودی فرمان دارد که از طرف برد الکترونیک دستگاه فرمان پذیر می باشد,یک قسمت ورودی برق اصلی داردکه برق مستقیما از کنتور و یا تابلو مینیاتوری به آن متصل می شود و یک خروجی که به کمپرسور کولر گازی وصل می گردد.در بعضی از برندها برق فن کولر گازی نیز از خروجی ترمینال کنتاکتور تامین میشود.

بین قسمت برق اصلی و خروجی تیغه هایی قرار دارد که به محض تحریک ولتاژی از طرف برد به قسمت فرمان کنتاکتور توسط بوبین مغناطیسی بسمت پایین کشیده میشوند و همانند پل ارتباطی , ترمینال های ورودی و خروجی را به همدیگر متصل می کنند.

انواع مدل های مختلف کنتاکتور

کنتاکتورها دارای مدل و ظرفیت های مختلفی میباشند. تقریبا تمامی کنتاکتورهای کولر به اندازه ای هستند که داخل مشت جا می شوند. کنتاکتورها از لحاظ مقدار آمپر نامی نیز با یکدیگر متفاوت می باشند,مثلا یک کنتاکتور کولر 18هزار دارای کنتاکتوری با حداکثر جریان خروجی 16 آمپر می باشد اما یک کولر 30هزار نیازمند کنتاکتوری با تحمل جریان خروجی 32 آمپر می باشد.

 دلایل مختلف خرابی کنتاکتور کولر گازی

اولین دلیل خراب شدن کنتاکتور کولر گازی عمر مفید آنها میباشد,معمولا کنتاکتورهای امروزی دارای عمر مفید 3تا5سال می باشند اما در مدل های قدیمی به دلیل کیفیت ساخت تولیدکنندگان طول عمری با میانگین 10 سال داشتند.

تاثیر انتخاب اشتباه ظرفیت کولر گازی در خراب شدن کنتاکتور

یکی دیگر از دلایل خرابی کنتاکتور عدم مشورت با یک نصاب کولر گازی برای انتخاب ظرفیت دستگاه میباشد. فرض میگیریم شما می خواهید برای یک فضای 50 متری کولر گازی نصب کنید اما بدون مشورت با یک نصاب کولر گازی دستگاهی با ظرفیت 30 هزار تهیه می کنید.خب مسلما ظرفیت 30 هزار برای فضایی با متراژ 50 متر بسیار زیاد می باشد و دستگاه در زمان بسیار کمی فضا را سرد میکند و توسط برد الکترونیک اتومات می شود و دوباره پس از گرم شدن محیط دستگاه دوباره روشن میشود.

به دلیل اینکه ظرفیت این دستگاه برای محیط زیاد می باشد این عملیات در مدت زمان کم و در طول روز به دفعات غیر معقول اتفاق می افتد. این قطع و وصل های اضافی باعث کم شدن طول عمر کنتاکتور و دیگر قطعات مانند کمپرسور می گردد.

تاثیر کیفیت ساخت کشور سازنده

یکی دیگر از دلایل خرابی کنتاکتور برند آن میباشد. در دنیای امروزی کشورهای مختلفی در حال ساخت قطعاتی همچون کنتاکتور می باشند. در خرید کنتاکتور می بایست دقت فراوان داشت که کشور سازنده و برند آن معتبر باشد و همچنین مورد تایید نصاب کولر گازی قرار بگیرد.

سرویس نکردن بموقع کولر گازی

در صورتی که دستگاه توسط تعمیرکار کولر گازی سرویس و سالیانه نشود کمپرسور کولر گازی در فشار کار کرده و در نتیجه برای ادامه کارکرد خود آمپر بیشتری از کنتاکتور کولر عبور می دهد که این عبور جریان اضافی باعث خراب شدن کنتاکتور میگردد همچنین هزینه برق بیشتری نیز در این مدت شامل شما میشود.

روش تست کنتاکتور

ساختار کنتاکتور خیلی پیچیده نمی باشد به همین دلیل تست آن بدون شکافتن اجزای داخلی آن امکان پذیر می باشد.
اما تست آن بدلیل وجود ولتاژ بالا دارای خطر میباشد,به همین دلیل برای انجام اینکار از یک تعمیرکار کولر گازی کمک بخواهید.

قدم اول درب کندانسور را باز کرده و دسترسی به کنتاکتور پیدا می کنید.

قدم دوم کولر گازی را روشن کرده و با استفاده از یک ولت متر ترمینال های کنتاکتور را چک میکنید,اگر ولتاژ به قسمت فرمان صادر شد اما کنتاکتور عمل نکرد کنتاکتور کولر شما خراب می باشد اما اگر فرمان از طرف برد صادر نشد دستگاه شما دارای مشکل دیگری میباشد که باید با تعمیرکار کولر گازی بگیرید.

همچنین می توانید همینجا در قسمت اعلام خرابی کنید تا تعمیرکار کولر گازی ماهر برای تعمیر دستگاه شما اعزام شود.
لازم به ذکر است تمامی خدمات مجموعه دارای 90 روز گارانتی می باشد.

تعمیر کنتاکتور کولرگازی

کنتاکتورهای معمولا به دلیل طراحی ساخت امکان تعمیر ندارند و در صورت خراب شدن می بایست توسط تعمیرکار کولر گازی تعویض شوند.

تعمیر کولر گازی

تعمیر کولر گازی یک صنعت بسیار تخصصی میباشد که نیازمند سال ها تجربه عملی می باشد,ازین رو برای تعمیر کولر گازی خود به هیچ عنوان بصورت شخصی اقدام نکنید و حتما از یک متخصص بخواهید تا این کار را برای شکا انجام دهد.

آیا برای کولر گازی فاقد کنتاکتور میشود کنتاکتور نصب کرد؟

در ظرفیت های پایین کولر گازی بجای استفاده از کنتاکتور یک عدد رله شیشه ای در داخل برد الکترونیک پنل تعبیه شده است که این امر در بعضی از شرایط فنی نصب به مشکل میخورد. به همین دلیل در چنین شرایطی نصاب کولر گازی تشخیص می دهد که طراحی برق کولر گازی را تغییر داده و از یک کنتاکتور برای قطع و وصل برق کمپرسور استفاده نماید.

قیمت کنتاکتور کولر گازی

قیمت این قطعه با توجه به تحمل جریان و برند آن تایین می شود,برای مثال یک کنتاکتور با تحمل جریان 16 آمپر با یک کنتاکتور با تحمل جریان 32 آمپر قیمت متفاوتی خواهد داشت. برند آن نیز بسیار روی قیمتش تاثیر میگذارد,برندهای آلمانی و ژاپنی قیمت های بسیار بالاتری نسبت به برندهای چینی دارند.

اجرت تعویض کنتاکتور

زمانی که این قطعه کار خود را بدرستی انجام ندهد می بایست توسط تعمیرکار کولر گازی تعویض گردد.
سرویسکاران مجموعه با مهارت کافی ابتدا کنتاکتور را تست و در صورت مطمئن شدن از خرابی آن با استفاده از قطعات اورجینال کار تعویض کنتاکتور را انجام می دهند.قیمت تعویض آن نیز به شرایط مختلفی همچون محل قرار گیری کندانسور (روی ارتفاع و یا روی زمین) بستگی دارد.

دکمه بازگشت به بالا