اقتصادیکسب و کار برتر

انواع برج خنک کننده گالوانیزه

بررسی تفاوت انواع برج خنک کننده

برج خنک کننده مکعبی جریان مخالف ( سری CS ) :

  • سیستم توزیع آب : سیستم توزیع آب در این برج خنک کننده گرد از طریق اسپری آب نازل ها صورت می پذیرد. در داخل دستگاه در فاصله های معین لوله فشار قوی قرار گرفته است، آب با فشار پمپ وارد دستگاه شده و از طریق به روی سطوح پاشیده می شود. انتخاب نازل مناسب بر عهده طراح دستگاه می باشد ، توزیع آب در برج خنک کننده باید به صورت یکنواخت و متناسب صورت پذیرد. این سیستم توزیع آب برای واحد های صنعتی بسیار مناسب است و نگهداری آن آسان و کم هزینه می باشد. به طور کلی کیفیت در بحث تفاوت انواع برج خنک کننده بسیار حائز اهمیت می باشد.
  • بدنه: جنس بدنه از فایبرگلاس ساخته شده است و تنها قسمت ساپورت ها از فلز گالوانیزه ساخته شده که در مقابل رطوبت ، نور خورشید ، ضربه و عوامل دیگر بسیار مقاوم است و عمر طولانی تری نسبت به فلز دارد.
  • پکینگ : در این نوع برج خنک کننده مداربسته در حالت پیشفرض از پکینگ با جنس پی وی سی از نوع جریان مخالف استفاده می شود. مانند هر برج خنک کن دیگر استفاده از امکان پذیر می باشد.

برج خنک کننده سی اس

  • تعمیرات برج خنک کن: فن این نوع برج خنک کننده از نوع محوری است و در بالای برج خنک کن قرار می گیرد. فن هوا را از قسمت پایین برج خنک کننده مکش کرده و به سمت بالا هدایت می کند. پروانه این نوع برج خنک کننده از بلید های ایرفویل با جنس فایبرگلاس و یا آلومینیوم ساخته می شود که با داشتن پره های تو خالی بسیار سبک می باشد و همچنین عمر و دوام بسیار بالایی دارد.
  • قطره گیر : در این برج خنک کننده یک لایه قطره گیر در بالای لوله های نازل ها قرار می گیرد و اجازه عبور آب و پرتاب آن به بیرون از برج خنک کن را نمی دهد.
  • فوندانسیون : سری CS بسیار ساده و کوچک است، سطح مقطح این برج خنک کننده به صورت مربع است بنابراین کمترین فضا را اشغال می کند.
  • چیدمان : چیدمان این نوع برج خنک کننده در تناژ های بالا مشکل ساز است زیر هر دو برج خنک کننده که کنار هم قرار می گیرند باید حداقل به اندازه نصف دستگاه از یکدیگر فاصله داشته باشند.
  • پرتاب آب : پرتاب آب در این برج خنک کننده به دلیل وجود قطره گیر بسیار کم می باشد.

در مجموع در بررسی تفاوت انواع برج خنک کننده باید اشاره نمود که برج خنک کننده مکعبی جریان مخالف سری CS برج خنک کننده برای واحد های صنعتی بسیار مناسب است و بیشترین سهم فروش در بازار برج های خنک کن را در اختیار دارد. این نوع برج خنک کننده قابلیت تطبیق با انواع سیستم ها و تجهیزات را دارد و در عین حال نگهداری و تعمیرات آن آسان و کم هزینه می باشد.

برج خنک کننده مکعبی جریان متقاطع ( سری MX ) :

  • سیستم توزیع آب : توزیع آب در این برج خنک کننده به صورت ثقلی انجام می شود ، در قسمت فوقانی و دو طرف دستگاه تشت توزیع آب وجود دارد که آب به به وسیله پمپ به دورن آن ها منتقل می شود. در زیر این تشت ها که به نام اسپلش باکس شناخته می شود روزنه های بسیاری در فواصل مشخص وجود دارد که آب به وسیله نیروی گرانش به صورت قطره قطره به سمت پایین توزیع می شود. این سیستم توزیع آب در عین سادگی بهترین عملکرد را دارد ، نیاز به فشار پمپ کمی دارد و عمر و دوام آن بسیار طولانی است.
  • بدنه : این برج خنک کننده دارای اسکلت فلزی گالوانیزه می باشد و بدنه اصلی آن از جنس فایبرگلاس می باشد. بدنه در مقابل رطوبت و عوامل جوی بسیار مقاوم بوده و عمر طولانی دارد.
  • پکینگ : پکینگ این برج خنک کننده از نوع جریان متقاطع است ، ورق های پکینگ در فواصل مشخص به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این نوع پکینگ برج خنک کننده در عین حال که راندمان بالایی دارد ولی رسوب کمتری نسبت به انواع دیگر می گیرد. در این برج خنک کننده نیز می توان از انواع دیگر با رعایت توزیع آب و فشار هوا استفاده نمود. برج خنک کننده ام ایکس بیشترین ارتفاع پکینگ را دارد و هنگام ریزش آب دمای آب به خوبی پایین می آید. در حقیقت نوع پکینگ در تفاوت انواع برج خنک کننده تأثیر گذار نیست.

برج خنک کننده ام ایکس

  • پروانه: فن این نوع برج خنک کننده از نوع محوری است و در بالای برج خنک کن قرار می گیرد. فن هوا را از دو طرف برج خنک کننده مکش کرده و به سمت بالا هدایت می کند. پروانه این نوع برج خنک کننده از بلید های ایرفویل با جنس فایبرگلاس و یا آلومینیوم ساخته می شود که با داشتن پره های تو خالی بسیار سبک می باشد و همچنین عمر و دوام بسیار بالایی دارد. در طراحی این نوع برج خنک کننده باید شکل گیری خطوط مسیر هوا مورد توجه قرار گیرد.
  • قطره گیر : پکینگی که در این برج خنک کننده استفاده می شود دارای قطره گیر در انتهای خود است که امکان پرتاب آب را می گیرد.
  • فوندانسیون : فوندانسیون برج خنک کننده سری ام ایکس بسیار ساده است به طوری که تمام پایه های دستگاه بروی کلاف مستطیل فلزی قرار می گیرند.
  • چیدمان : چیدمان این دستگاه در تناژ های بالا به دلیل اینکه از دو طرف مکش هوا دارند بسیار مناسب است و با اشغال فضای اندک در کنار یکدیگر قرار می گیرند و نیازی به فاصله نیست.
  • پرتاب آب : به دلیل طراحی و مکانیزم این نوع برج خنک کننده پرتاب آب به حداقل می رسد و کمترین اتلاف آب را دارد.

در مجموع در بررسی تفاوت انواع برج خنک کننده باید اشاره نمود که برج خنک کننده مکعبی جریان متقاطع سری MX در میان انواع برج های خنک کننده عملکرد بهتری دارد و تعمیرات آن کم هزینه می باشد ولی هزینه اولیه خرید آن به دلیل استفاده از متریال بیشتر نسبت به انواع دیگر برج خنک کننده بالاتر می باشد.

برج خنک کننده مدور جریان مخالف ( سری RF ) :

  • سیستم توزیع آب در این برج خنک کننده به صورت دورانی است ، ابتدا آب با فشار پمپ از طریق لوله عمودی در مرکز به سمت بالای برج حرکت می کند ، سپس به ( آبگردان ) می رسد و به درون لوله های آرم وارد می شود که زیر آن ها پر از سوراخ است ، آب به طوری در شعاع مقطع برج خنک کن توزیع می شود که کلگی در حال دوران می باشد و تمام نقاط را پوشش می دهد. این سیستم توزیع آب به دلیل حرکت دورانی زودتر از انواع سیستم های دیگر دچار مشکل می شود و نیاز به تعمیرات پیدا می کند.
  • بدنه : بدنه برج خنک کننده سری RF به شکل بطری ساخته می شود که کاملا آیرودینامیک است و در مقابل وزش باد مقاومت بالایی دارد و برای مناطقی که وزش باد شدید دارند توصیه می شود. مابقی قطعات ساپورت و نگهدارنده از قطعات گالوانیزه ساخته می شود.
  • پکینگ : پکینگ این برج خنک کن نیز از جنس پی وی سی ساخته می شود و از نوع جریان مخالف است. همانطور که می بینیم تفاوت انواع برج خنک کننده در پکینگ آن ها نیست بلکه استفاده از هر نوع پکینگ دیگر هم در هر برج خنک کن با رعایت اصول طراحی امکانپذیر می باشد.

برج خنک کننده آر اف

  • پروانه : پروانه محوری این برج خنک کن در قسمت فوقانی دستگاه قرار گرفته است و هوا را از قسمت زیرین مکش کرده و با عبور از روی پکینگ ها به سمت بالا منتقل می نماید. معمولا پروانه از جنس فایبرگلاس و یا آلومینیوم ساخته می شود که عمر بالایی دارد.
  • قطره گیر : در این برج خنک کن از قطره گیر های فایبرگلاس استفاده می شود که تنها روی لوله های آرم را پوشش می دهند و از پرتاب آب جلوگیری می کنند.
  • فوندانسیون : ساخت فوندانسیون این برج خنک کن مشکل می باشد زیرا پایه ها بروی یک محیط دایره قرار گرفته اند و نیاز به اندازه گیری های دقیق می باشد.
  • چیدمان : چیدمان برج های خنک کننده گرد در تناژ های بالا بسیار مشکل می باشد زیرا باید از یکدیگر فاصله داشته باشند و فضای بسیار زیادی را اشغال می کنند. بنابراین استفاده از این نوع برج خنک کن در تناژ های بالا و به صورت ماجولار پیشنهاد نمی گردد.
  • پرتاب آب : پرتاب آب در این نوع برج خنک کننده به نسبت انواع دیگر برج خنک کننده بیشتر می باشد ، زیرا قطره گیر های قرار گرفته بروی لوله ها تمام سطح مقطع برج خنک کن را پوشش نمی دهند و فاصله فن با پکینگ ها کمتر از انواع دیگر برج خنک کن می باشد

 

دکمه بازگشت به بالا