خبرهای کلیکسب و کار برتر

همه چیز درباره درخت صنوبر و نحوه کاشت و نگهداری آن

درخت صنوبر یکی از انواع درختان سریع الرشد می باشد که در خانواده درختان بید قرار می گیرد. این درخت یکی از درختان قدیمی و بومی آمریکای شمالی می باشد. این درخت به صورت درختچه و درخت دیده می شود. نهال صنوبر دارای بیش از 80 گونه مختلف می باشد اما در کشور ما چند گونه تبریز، کبوده، پده، سفید بیشتر کشت می شوند.

 تاریخچه کاشت این درخت در کشور ما به سالهای بسیار دور باز میگردد. در زمان های گذشته از چوب این درخت برای پوشاندن سقف های خانه، ستون خانه ها و یا در ساختن پل ها بسیار استفاده می شده است.

نهال صنوبر به دلیل مقاومت بالا و رشد بسیار سریعی که دارد بسیار مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است. یکی از مهم ترین مزیت های خرید نهال صنوبر قیمت پایین آن می باشد. قیمت پایین این نهال در مقابل سود اقتصادی بالای آن بسیار ناچیز می باشد.

با کاشت نهال صنوبر می توانید چوب های آنرا در سال ششم برداشت کنید. درختان صنوبر در هر هکتار می توانند حدود 50 متر مکعب چوب به شما بدهند. چوب این درخت به دلیل نرم بودن و قابلیت چکش خواری بالایی که دارد، بازار فروش بسیار خوبی در کشور دارد.

از چوب صنوبر در صنایع ساخت مبلمان، پالت سازی، ساخت ذغال، کابینت سازی و … استفاده می شود.

مشخصات درخت صنوبر

درخت صنوبر را می توان در بیشتر اقلیم ها کاشت. این درخت به دلیل سازگاری و مقاومت بالا در اکثر اقلیم ها می تواند دوام آورد.

پوست تنه این درخت به رنگ های سبز، زرد مایل به سفید، خاکستری مایل به سیاه می باشد که با افزایش سن شیارهایی روی پوست آن ایجاد می شود.

ریشه های صنوبر بسیار قوی و قابل نفوذ می باشد، به همین دلیل از این درخت به عنوان بادشکن بسیار استفاده می شود. توجه داشته باشید به  دلیل حجم ریشه ها و قدرت رشد آنها، بهتر است که این درخت را در نزدیکی ساختمان ها و یا حتی لوله ها کاشته نشود.

درختان صنوبر دارای برگ هایی به رنگ سبز روشن و براق هستند. برگ های این درخت بسیار سبک هستند و با وزش باد تکان می خورند. طول برگ های درخت صنوبر بین 5 الی 9 سانتیمتر و پهنای آن نیز بین 2 تا 8 سانتیمتر می باشد.

شکل ظاهری برگ ها در گونه های مختلف این درخت ممکن است کمی متفاوت باشد. به طور مثال در گونه تبریزی برگ ها به شکل مثلثی و در کبوده ها به شکل قلبی هستند. لبه های برگ ها نیز در برخی از گونه ها دندانه دار و در برخی دیگر ممکن است به صورت ساده باشد.

درختان صنوبر را می توان از راه های قلمه زدن، کاشت بذر، پاجوش و خرید نهال تکثیر کرد. امروزه بسیاری از فروشندگان اقدام به تبلیغ در مورد فروش نهال صنوبر اصلاح شده سریع رشد اسرائیلی میکنند که همان نهال صنوبر معمولی میباشد.

کاشت درخت صنوبر از طریق قلمه

بهترین زمان برای کاشت قلمه صنوبر اسفند ماه و فروردین ماه می باشد. برای کاشت قلمه باید ابتدا قلمه هایی به طول حدود 25 الی 30 سانتی متر را تهیه کنید، توجه داشته باشید که قلمه ها باید دارای 3 الی 4 بند از گیاه مادر باشند. سپس قلمه ها طوری در خاک قرار دهید که نصف و یا دو سوم آنها در داخل خاک باشند.

بعد از کاشت قلمه ها باید آبیاری آنها را انجام دهید. توجه کنید در ابتدای کار بهتر است که فواصل زمان آبیاری کمتر باشد و بعد از اینکه قلمه ها ریشه دار شدن می توانید آنها را در فواصل بیشتری آبیاری کنید.

کاشت نهال صنوبر

یکی از بهترین انتخاب ها برای کاشت درخت صنوبر، استفاده از نهال صنوبر می باشد. شما می توانید با خرید یک نهال سالم و باکیفیت در زمان کوتاه تری به سود اقتصادی برسید. بهترین زمان کاشت نهال صنوبر پاییز و اسفند ماه می باشد، زیرا در این زمان درخت در خواب زمستانی می باشد. با گرم شدن هوا فعالیت های زیستی درخت نیز شروع می شود و این زمان مناسبی برای کاشت نهال نمی باشد.

برای کاشت نهال صنوبر باید ابتدا گودالی حداقل تا 2 ال 3 برابر عمق و عرض ریشه حفر کنید. سپس نهال را طوری در چاله قرار دهید که قسمت لبه بالایی ریشه برابر با سطح زمین قرار گیرد. سپس نهال را با دست نگه دارید و چاله را با خاک پر کنید. سپس نهال خود را آبیاری کنید. برای اینکار می توانید از محلول محرک ریشه نیز استفاده کنید تا باعث رشد و تحریک رشه نهال شود.

خاک مناسب نهال صنوبر

خاک نقش مهم و کلیدی در رشد نهال شما دارد. برای نهال صنوبر بهتر است خاک سبک، دارای بافت یکنواخت و نفوذ پذیر باشد. درخت صنوبر در خاک های قلیای رشد مطلوبی ندارند، از طرفی خاک های آهکی نیز باعث نابودی نهال و درخت خواهند شد. بهترین خاک برای صنوبر خاکی است که میزان رس آن پایین تر از 30 درصد و بقیه آن سیلت باشد.

آبیاری نهال صنوبر

این درخت نسبت به خشکی مقاوم هستند اما باید بطور مرتب و در فواصل زمانی معین آبیاری شوند. میزان آبیاری این درخت نسبت به شرایط منطقه کاشت متفاوت می باشد. اما بطور کلی باید هفته ای یکبار آنها را آبیاری کرد. توجه داشته باشید آبیاری بیش از حد باعث رشد ناکافی درخت و ریزش برگ های صنوبر خواهد شد. بهترین آب برای درختان صنوبر آبهای جاری می باشد، زیرا اکسیژن کافی در آنها وجود دارد.

ارتفاع درخت صنوبر

درختان صنوبر دارای رشد سریعی می باشند. ارتفاع این درختان بین 10 الی 50 متر می باشد. قطر تنه درختان صنوبر نیز نسبت به ارتفاع آنها متغیر می باشد، معمولا قطر تنه این درختان با افزایش سن بین 1 الی 2.5 تخمین زده می شود.

کوددهی درخت صنوبر

از عوامل مهمی که باید به آن توجه داشت، کوددهی درخت می باشد. با انجام کوددهی می توانیم نیازهایی درخت را برطرف کنیم. برای کوددهی درخت صنوبر باید نسبت به سن درخت و وضعیت خاک از کودهای مناسب استفاده کرد. کودهای شیمیایی که دارای ترکیبات فسفر،پتاس و ازت هستند مناسب برای این درخت میباشند. کوددهی درخت صنوبر بهتر است در فصل بهار و یا پاییز انجام شود.

منبع:

https://akinnahal.com/خرید-نهال/

دکمه بازگشت به بالا