خبرهای کلیکسب و کار برترهنر و فرهنگ

بهترین غذاهای خیابانی در سراسر دنیا

۳۷ تا از معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا

اگر اهل سفر و گشت و گذار باشید، حتما می‌دانید که خوردن غذاهای خیابانی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر است. غذاهای خیابانی در سراسر جهان معمولا ارزان‌تر از غذاهایی هستند که در رستوران‌ها سرو می‌شوند و در فضای باز و کنار خیابان، پارک‌ها یا غرفه‌ها به فروش می‌رسند. در این مقاله به معرفی بهترین و معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا که در کشورهای مختلف جهان می‌توانید تست کنید، پرداخته‌ایم.

غذاهای خیابانی اصفهان، استان اصفهان |غذاهای خیابانی ایتالیا

۱- انواع تاکو (Taco) / مکزیک

تاکو غذای ملی مکزیک است که قدمت آن به معادن نقره مکزیک در قرن هجدهم می‌رسد. در طرز تهیه این غذای خیابانی مشهور، تورتیلاهای نازک و مسطح روی کباب پز پخته می‌شوند و با مواد مختلفی پر می‌شود. این غذا در ظرف سرو نمی‌شود و کاملا فینگرفود است. تاکو را اساسا با هر چیز خوردنی درست می‌کنند و تنوع بی نهایتی از آن‌ها وجود دارد. در سونورا، شمال مکزیک، تاکوها را با گوشت ورقه‌ای نازک که روی زغال سنگ کبابی شده و روی آن سالسا، پیاز، گواکاموله و یک قاچ لیمو قرار می‌گیرد، درست می‌کنند که خاص‌ترین نوع تاکو است.

۲- سمبوسه (sambusa)/ از بهترین غذاهای خیابانی ایرانی و هندی

سمبوسه یکی از غذاهای محبوب خیابانی در سراسر جهان است و فقط مختص ایران نیست. این غذای خیابانی در کشورهای عربی، هند و حتی قاره آفریقا هم پرطرفدار است. همان طور که احتمالا می‌دانید، در طرز تهیه سمبوسه از مواد متنوعی استفاده می‌شود اما متداول‌ترین آنها، سیب زمینی آبپز پوره شده با سبزی‌های معطر تازه خرد شده است.

۳- چیزبرگر (Cheeseburger)/ ایالات متحده آمریکا

چیزبرگر نمونه تکامل یافته همبرگر است. تنها تفاوت بین این دو این است که چیزبرگر دارای یک تکه پنیر است که به گوشت اضافه شده است. این پنیر‌ها هم انواع مختلفی دارند. تاریخچه چیزبرگر هم تا حدودی پیچیده است. افزودن پنیر به ساندویچ همبرگر تا اواسط دهه ۱۹۲۰ رایج نشد و ادعاهای متعددی مبنی بر اختراع اولین چیزبرگر وجود دارد. معروف‌ترین نظریه تاکنون می‌گوید که چیز برگر توسط یک آشپز ۱۶ ساله به نام «لیونل کلارک استرنبرگر» در رستورانی به نام The Rite Spot در پاسادنا، کالیفرنیا اختراع شد؛ زمانی که او یک تکه پنیر آمریکایی را به یک تکه گوشت تند اضافه کرد.

۴- ساندویچ هات داگ (Hot Dog)

یکی از مشهورترین و خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی دنیا هات داگ است که در هر جای دنیا باشید می‌توانید آن‌ را پیدا کنید. هات داگ چیلی هم به عنوان نسخه تند و تیز هات داگ یکی از پرطرفدارترین ساندویچ‌ها در کشورهای مختلف دنیاست. در طرز تهیه هات داگ می‌توانید از سوسیس‌های هات داگ با طعم‌های مختلف استفاده و با سس‌ها و چاشنی‌های مختلف آن را مزه دار کنید.

۵- روتی (Roti)/ از معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا در هند

روتی یک نان مسطح و بدون خمیرمایه است که با آرد سبوس‌دار درست می‌شود. این غذا به طور سنتی روی یک توری آهنی به نام تاوا یا همان تاوه پخته می‌شود که یک ظرف مهم برای تهیه غذاهای هندی است. در غذاهای هندی، روتی به اندازه برنج ضروری است. در مورد منشا آن نظریه‌های مختلفی وجود دارد. برخی می‌گویند این غذا در ایران اختراع شد، زمانی که با مایدا درست می‌شد و از روتی امروزی بسیار ضخیم‌تر بود. نظریه دیگری می‌گوید که دستور این غذا از شرق آفریقا به هند رسیده کرده است، جایی که نان فطیر غذای اصلی بوده و گندم فراوانی تولید می‌شده است.

۶- کبه یا کپه غذای خیابانی کشورهای عرب‌ زبان‌

کیبه، کبه یا کپه یک غذای اصالتا لبنانی است که در شهرهای مرزی غربی ایران مثل کرمانشاه، خوزستان و حتی بوشهر هم تهیه می‌شود. در طرز تهیه کبه از بلغور گندم یا برنج استفاده می‌شود. این غذای خیابانی عربی به شکل یک توپ کروی کوچک و کشیده درست می‌شود.

۷- سیب زمینی سرخ شده (pommes frites) / از غذاهای خیابانی بلژیک و فرانسه

کمتر غذایی در جهان وجود دارد که به محبوبیت سیب زمینی سرخ کرده باشد. این غذای ساده ابتدا در بلژیک اختراع شد. این غذای معروف و محبوب خیابانی از سیب زمینی‌هایی درست می‌شود که به صورت نوارهای طولی بریده شده و در روغن داغ سرخ می‌شوند. اگرچه بین فرانسه و بلژیک در مورد منشأ دقیق سیب‌زمینی‌ها رقابت وجود دارد، اما واقعیت این است که هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که این غذا را بیشتر از بلژیکی‌ها دوست بدارد و از آن لذت ببرد.

بلژیکی‌ها این غذای خیابانی را به صورت روزانه، به عنوان یک غذای جانبی یا میان وعده می‌خورند و مغازه‌های تهیه سیب زمینی سرخ شده به نام «فریتکوت» در سراسر این کشور یافت می‌شوند. سیب زمینی سرخ شده به سبک بلژیکی به صورت کاملا تازه تهیه می‌شود. این سیب زمینی‌ها به شکل نوارهای ضخیم‌تر برش زده و در کنار خیابان سرخ می‌شوند.

۸- شیش کباب یا تاوک شیش، غذای خیابانی محبوب ترکی

ترک‌ها کباب‌های تنوعی دارند که به عنوان غذاهای خیابانی هم تهیه و سرو می‌شوند. به شیش کباب، «شیش طاووق» یا «تاوک شیش» هم گفته می‌شود. شیش کباب در کردستان ایران و عراق و لبنان هم درست می‌شود. در طرز تهیه شیش کباب از مرغ و گوشت استفاده می‌شود. این گوشت‌ها به صورت تکه‌ای سر سیخ زده می‌شوند و بین آن‌‌ها انواع فلفل‌های دلمه‌ای و پیاز هم به سیخ زده و کباب می‌شوند.

۹- چیپس ذرت (nacho)/ از معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا در مکزیک

اولین بشقاب اصلی ناچو متشکل از چیپس تورتیلا، پنیر ذوب شده و هالاپینو برای همسران افسران ارتش در سال ۱۹۴۳ در Piedras Negras، در مکزیک ساخته شد. خانم‌های پایگاه نیروی هوایی ارتش آمریکا به رستورانی در شهر به نام باشگاه پیروزی رفتند. ایگناسیو ناچو آنایا، به‌عنوان صاحبخانه، نتوانست آشپز را پیدا کند، بنابراین ترکیبی از مواد آماده را برای خانم‌ها ترکیب و به شکل چیپس تورتیلا، پنیر و فلفل هالاپینو برای پذیرایی آماده کرد. ناچو از آنجا اختراع و آنایا چند سال بعد سرآشپز رستوران شد.

۱۰- پنکیک زیمنیاچن (Placki ziemniaczane)/ لهستان از معروف‌ترین غذاهای خیابانی دنیا

پلاکی زیمنیاچن یک نوع پنکیک شناخته شده در لهستان است که مواد اصلی آن را سیب زمینی رنده شده و پیاز که با تخم مرغ و گاهی آرد مخلوط شده‌اند، تشکیل می‌دهند. این ترکیب یک غذای پایه‌ای است ولی می‌توان آن را با سیر له شده یا ادویه‌هایی مثل مرزنجوش، جعفری و پیازچه هم ترکیب کرد تا مناسب هر سلیقه ای شود. این پنکیک سیب زمینی، گرد است و اندازه کوچکی دارد. پلاکی زیمنیاچن در اصل شبیه پنکیک آمریکایی است و معمولا در روغن کم سرخ می‌شود.

۱۱- پای گوشت ( meat pie)/ استرالیا

پای گوشت استرالیایی غذایی است که در آن خمیر پای، با سس و گوشت چرخ کرده پر شده است. البته نمونه‌‌های متنوعی از این غذا وجود دارند و می‌توان آن‌ها را با پیاز، مرغ و مارچوبه، قارچ، پنیر، گوشت کروکودیل، سبزیجات یا غذاهای دریایی هم درست کرد. بد نیست بدانید تاریخچه درست کردن انواع پای به دوره نوسنگی برمی گردد. یعنی زمانی که جو، بلغور و غلات را به صورت خمیر در می‌آوردند و با عسل، پر و روی ذغال داغ پخته می‌شدند.

۱۲- فلافل (Felafel)/ غذای خیابانی خاورمیانه‌ای

فلافل هم با ریشه لبنانی و عربی جزو غذاهای خیابانی محبوب ایرانی است که در فهرست معروف‌ ترین غذاهای خیابانی دنیا هم جای خود را باز کرده است. ماده اصلی در طرز تهیه فلافل، نخود خیس خورده و چرخ شده است که به شکل توپک‌ها یا کراکت در روغن سرخ می‌شود. فلافل را معمولا به صورت ساندویچی یا پیچیده در نان پیتا سرو می‌کنند.

۱۳- مرغ کبابی تایلندی کای یانگ (Kai yang)/ شمال شرقی تایلند، جنوب شرقی آسیا

کای یانگ یکی از معروف‌ ترین غذاهای خیابانی دنیا است که از کباب کردن یک مرغ کامل تهیه می‌شود. اگرچه ریشه این غذا به لائوس شمال شرقی تایلند برمی‌کردد، اما به قدری محبوب است که معمولا در سراسر کشور خورده می‌شود. این مرغ معمولا با برنج سفید چسبنده ( یا همان برنج کته)، سس‌های مختلف (سس شیرین در منطقه مرکزی، سس ترش در شمال شرقی) و سالاد سبزیجات به نام «سام تام» سرو می‌شود. در کای یانگ با ماریناد از مواد متعددی مانند سس سویا، زنجبیل، فلفل سفید، سس ماهی، سرکه، سس هویزین و گیاهانی مانند گشنیز، لیموترش و سیر استفاده می‌شود و این سس وجه تمایز آن با سایر مرغ‌های کبابی است.

منابع:

soup dumplings dallas

soup dumplings san diego

best dumplings in philadelphia

دکمه بازگشت به بالا