جامعهکسب و کار برتر

این آجیل ها نیاز شما را برای عید نوروز برطرف میکند

مصرف آجیل به‌عنوان یک میان‌وعده سالم و مقوی، و خواص آن

آجیل یکی از خوراکی‌های پرطرفداری است که در ایام عید نوروز در اکثر خانه‌های ایرانی وجود دارد. آجیل چهار مغز یکی از بهترین انواع آجیل و شامل مغز پسته، مغز بادام درختی، مغز بادام هندی و مغز فندق است و به شکل شور و یا خام در بازار یافت می‌شود و شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه طلوع پخش نسبت به خرید آجیل شب عید اقدام نمایید. این مغزهای خوشمزه اگر به اندازه و درست مصرف شوند، دارای خواص فراوانی برای سلامتی هستند. مصرف آجیل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید است. در حقیقت مصرف گردو، بادام و سایر مغزها باعث کاهش کلسترول خون می‌شود و از آنجا که شرایط نگهداری و حمل این مواد به محل‌کار یا مدرسه نیز بسیار راحت است، می‌توان به عنوان میان‌وعده‌ای مغذی از آن‌ها استفاده کرد. آجیل منبع غنی از این مواد غذایی است:

  • اسید چرب امگا ۳
  • چربی تک غیراشباع و چربی چند غیراشباع
  • فیبر غذایی
  • ویتامین A، B و E
  • مواد معدنی (پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آهن)
  • استرول‌های گیاهی
  • آرجنین

آجیل‌ها در واقع فواید مختلفی دارند که می‌توانند به شما در حفظ پوست و مو کمک کنند؛ مصرف چند عدد از هر یک از انواع آجیل‌ها و خشکبار می‌تواند نیاز عمومی بدن ما به مواد معدنی را برطرف کند. شما می‌توانید با خوردن چند حبه بادام و گردو نیاز روزانه‌ی بدنتان به منیزیم، کلسیم و فسفر را تأمین کنید. انواع آجیل مواد معدنی بسیاری را در خود جای داده‌اند؛ برخی از آن‌ها بیشتر و برخی کمتر. یکی از مواد موجود در آجیل‌ها که باعث کارکرد مناسب و هضم راحت‌تر غذا می‌شود فیبر است. عملکرد صحیح دستگاه گوارش تاثیر فوق‌العاده مثبتی بر روی پوست شما می‌گذارد.

ایام عید |رژیم غذایی

راهنمای خرید آجیل شب عید

از هر چه بگذریم، سخن دوست خوش‌تر است! عید نوروز بدون آجیل غیرقابل تصور و حتی غیرقابل تحمل است. آجیل یکی از سالم‌ترین و پرفایده‌ترین مواد غذایی است که در عید مورد استفاده‌ی ما ایرانی‌ها قرار می‌گیرد. حتی بهتر است که مصرف آن را محدود به سیزده روز عید نکنیم و در طول سال هم به شکل مداوم و البته متعادل در سبد غذایی ما حضور داشته باشد.

 در گذشته درمورد آجیل عید اینطور فکر می‎‌شد که فقط یک خوراکی خوشمزه و مناسبتی است و حتی به دلیل چرب بودنش، اتهاماتی مبنی بر چاق کنندگی و آسیب‌زایی هم به آن زده می‌شد اما در واقع آجیل در صورتی که به شکل درستی مصرف شود، نه تنها مضر و چاق کننده نیست، بلکه می‌توان در جهت سلامتی و کاهش وزن هم از آن بهره برد.

 خواص آجیل عید

اگر اطلاعات شما درمورد مواد غذایی مفید و عادت غذایی سالم از دهه‌ها قبل تا به حال به روز نشده است، به نظر می‌رسد که باید در این موارد تجدید نظر کنید، عینک بدبینی را از چشمانتان بردارید و با یک دیدگاه جدید و البته کمی‌ خوشبینانه‌تر به مواد غذایی مفید مثل آجیل نگاه کنید.

ماجرا از این قرار است که برعکس آن چه معمولا درمورد آجیل تصور می‌شود، بررسی‌های علمی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف روزانه‌ی مغزهایی که در آجیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند باعث کاهش خطر حملات قلبی و کاهش احتمال ابتلا به دیابت در افراد شود.

این درست است که مغزهای موجود در آجیل حاوی مقدار بسیار زیادی چربی است اما این چربی‌ها برای بدن ما مفید و حتی ضروری هستند. البته این موضوع نباید باعث شود که در مصرف آجیل زیاده‌روی کنید. واقعیت این است که استفاده به شکل متعادل از مغزهایی که به عنوان آجیل از آنها استفاده می‌کنیم، به سلامت بدن کمک می‌کند.

اگر تا به امروز از ترس چاق شدن از خوردن آجیل شب عید پرهیز می‌کردید، باید بگوییم که شاید نوروز امسال زمان مناسبی باشد که شما یک فرصت جدید به آجیل‌ و مغزهای آن بدهید تا حسن نیت خودشان را به شما اثبات کنند! شاید با این کار توانستید این مغزهای مفید را در رژیم غذایی خودتان بگنجانید و در طول سال خودتان را از فواید و خواص آن بهره‌مند کنید.

در مقاله‌های پیشین بارها مواد مغذی و ضروری مثل ویتامین‌ها، چربی‌های غیراشباع و مفید، مواد معدنی که بدن قادر به تولید آن‌ها نیست و نیازمند یک منبع برای تامین آن‌ها است، آنتی‌اکسیدان‌ها و نقشی که در عملکرد بدن و تقویت سیستم ایمنی دارند را به تفصیل بررسی کرده‌ایم. در صورت نیاز به مطالعه بیشتر می‌توانید لینک زیر را مطالعه کنید.

هر کدام از مغزهای موجود در آجیل فواید منحصر به فرد خودشان را دارند و مواد مغذی و معدنی موجود در آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. مثلا خواص و فواید بادام یا فندق با پسته به کلی متفاوت است و البته در این بین شباهت‌هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

فندق حاوی آمینواسیدی به نام «هوموسیستئین» است که عاملی مهم در حفاظت از قلب در برابر حملات قلبی و عروقی محسوب میشود و البته در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ «پارکینسون» نقشی غیرقابل انکار دارد.

 خواص بادام موجود در آجیل

بادام سرشار از کلسیم است و یک منبع عالی و بی‌همتا برای تامین این عنصر موثر و مهم برای بدن انسان به شما می‌رود. به همین دلیل اگر:

  • از مشکل تحمل‌ناپذیری لاکتوز موجود در شیر رنج می‌برید
  • از رژیم غذایی وگان پیروی می‌کنید
  • فرزند شما به طعم شیر علاقه‌مند نیست و از آن فرار می‌کند

می‌توانید با خوردن بادام، بخشی از نیاز بدن به کلسیم را برطرف کنید.

به علاوه وجود بادام در آجیل نوروزی باعث می‌شود تا افراد میزان قابل توجهی ویتامین (E) دریافت کنند که این ویتامین، به جوان‌سازی سلول‌های پوست کمک می‌کند. این نکته درمورد بادام نباید از قلم بیفتد که حاوی ترکیبی شیمیایی به نام «فلاونوید» است و این ترکیب در تقویت عملکرد و همچنین حفاظت از قلب نقش ویژه و فعالی دارد.

 خواص بادام هندی موجود در آجیل

 وجود بادام هندی در آجیل تضمین کننده‌ی رسیدن عناصر مهم و پرکاربردی مثل زینک و آهن به بدن است. در واقع علاوه بر این که یک منبع غنی برای تامین این دو عنصر ضروری به بدن ما است، به دلیل میزان بالای پروتئینی که دارد، باعث می‌شود، افراد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری را تجربه کنند. به همین دلیل اگر به شکل کنترل شده و درست از این ماده‌ی غذایی استفاده کنید، می‌توانید به خوبی اشتها و ولع به خوردن تنقلات را در خود کنترل کنید.

البته نباید از این موضوع غافل شد که بادام هندی حاوی عنصر مهمی به نام «منیزیم» است. این ماده‌ی معدنی از این جهت اهمیت دارد که روی عملکرد حافظه و کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر تاثیرگذار است.

 خواص فندق موجود در آجیل

فندق حاوی «فولیت» است و به همین دلیل مملو از آمینواسیدی به نام «هوموسیستئین» می‌شود که خود عامل مهمی در حفاظت از قلب در برابر حملات قلبی و عروقی و بیماری‌هایی به جدیت و سرسختی «پارکینسون» نقشی غیرقابل انکار دارد.

 خواص پسته موجود در آجیل

غیرممکن است که از پسته صحبت کنیم و از ویتامین‌ B6 که در آن به کثرت وجود دارد، حرفی نزنیم. این ویتامین باعث می‌شود که هورمون‌های بدن متعادل باشند و به میزان کافی ترشح شوند. به علاوه پسته سرشار از دو آنتی اکسیدان مهم برای سلامت چشم‌ها است. «لوتئین» و «زیگزانتین» دو آنتی اکسیدانی هستند که از چشم‌ها در برابر بیماری‌های چشم محفاظت می‌کنند. به علاوه پسته سرشار از فیبر است که باعث می‌شود افراد بعد از خوردن مقداری از آن تا مدت زیادی احساس سیری کنند و نیاز به مصرف تنقلات و خوراکی‌های غیرمفید نداشته باشند.

 خواص گردو موجود در آجیل

گردو حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از بدن ما در برابر حملات سلول‌های سرطان‌زا دفاع می‌کنند. به علاوه گردو سرشار از چربی‌های تک غیراشباعی است که دوست قلب محسوب می‌شوند و این چربی‌های مفید و خوب باعث کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) می‌شوند. البته اگر از جمله افرادی هستید که از خوردن ماهی‌ها اجتناب می‌کنند، می‌توانید از گردو به عنوان یک جایگزین خوب در تامین امگا3 بدن سود ببرید.

منبع : طلوع پخش

دکمه بازگشت به بالا