سلامت و دانشکسب و کار برتر

عینک جوشکاری چیست؟

معرفی عینک جوشکاری؛ از مزایا و قیمت تا معرفی عینک جوشکاری اتوماتیک

توجه به ایمنی، بخشی جدایی‌ناپذیر از رویه‌های صحیح کار است. محافظ شخصی شامل ابزار، موانع، علائم و موارد دیگر است. در این میان در صنعت جوشکاری نمی‌توان اهمیت عینک جوشکاری شفاف را کم در نظر گرفت. بسیاری از متخصصان، پزشکان، کارگران ساختمانی و… کارکردهای روزانه‌ای را انجام می‌دهند که چشم آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد. در این بین جوشکارها، به ویژه، با خطر جدی آسیب‌دیدگی چشم یا شرایط ناشی از قرار گرفتن در معرض ذرات پرتاب‌شونده، دود یا پرتوهای ناشی از کار قرار دارند. در ادامه به معرفی عینک جوشکاری می پردازیم.

انواع عینک جوشکاری |بهترین عینک جوشکاری

چرا استفاده از عینک جوشکاری شفاف مهم است؟

عینک برشکاری، نوری مرئی را ایجاد می‌کند، که می تواند مضر باشد. هم‌چنین پرتوهای نامرئی از جمله ماوراء بنفش (UV) و اشعه مادون قرمز (IR) نیز در این کار وجود دارد که خود خطرات بسیار زیادی برای چشم دارند. تشعشعات نامرئی، چون دیده نمی‌شوند اغلب مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند اما این تشعشات اثرات دراز مدت بر روی بینایی و حتی مغز فرد دارد و می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری ایجاد کند.

چگونگی محافظت عینک جوشکاری شفاف از چشم

عینک جوشکاری شفاف در حقیقت چندین لایه محافظت از چشم را تأمین می‌کنند. آنها همچنین چشم را از خطرات مختلفی مانند گرما، جرقه و سایر خطرات محافظت می‌کنند. طبق گفته های انجمن پیشگیری از نابینایی آمریکا، هر ساله بیش از ۷۰۰,۰۰۰ آمریکایی به چشم خود در محل کار آسیب وارد می کنند و ۱۲۵,۰۰۰ نفر دیگر نیز چشم خود را در خانه زخمی می‌کنند. بیش از ۴۰,۰۰۰ کودک و بزرگسال آمریکایی در طول ورزش دچار آسیب دیدگی چشم می‌شوند. هزاران نفر دیگر نیز با آسیب‌های چشمی گزارش نشده وجود دارند.

براساس تحقیقات موسسه تحقیقاتی ایمنی لیبرتی، آسیب چشمی یک چهارم از آسیب‌های جوشکاری را تشکیل می‌دهد و تقریباً شایع‌ترین آسیب برای جوشکارها محسوب می‌شود. کسانی که بیشتر در معرض جراحات چشمی مربوط به جوش قرار دارند، کارگران در صنایعی هستند که ماشین آلات صنعتی و تجاری، تجهیزات رایانه‌ای و محصولات فلزی تولید می‌کنند. متأسفانه، کارگران به دلیل آگاه نبودن نسبت به خطر، بسیاری اوقات عینک جوشکاری شفاف را به کار نمی برند. کارگران مهم است که بدانند صدمات چشم مربوط به جوشکاری از منابع مختلفی ناشی می‌شود:

  • آسیب مکانیکی در اثر برخورد ذرات پرتابی و خرد شده
  • تابش و سوختگی‌های فتوشیمیایی ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UVR) ، اشعه مادون قرمز و نور شدید آبی.
  • تحریک و سوختگی شیمیایی از دود و مواد شیمیایی.

برای کمک به کاهش آسیب های چشمی، باید کارگران را در مورد تمام خطرات مواجهه آنها با این مشکل آگاه نمود و یک پروتکل لازم‌الاجرای محافظت از چشم را اجرا نمود.

عینک ایمنی و عینک جوشکاری شفاف با عینک معمولی چه تفاوتی دارند؟

عینک ایمنی باید با استاندارد بالاتری از مقاومت در برابر ضربه نسبت به عینک‌های معمولی مطابقت داشته باشد. این استاندارد بالاتر هم برای لنزها و هم برای قاب‌های عینک ایمنی و عینک‌های جوشکاری اعمال می‌شود. محبوب ترین ماده برای تولید لنز برای عینک جوشکاری جدید، پلی کربنات است. لنزهای پلی‌کربنات نسبت به لنزهای شیشه‌ای مقاوم در برابر ضربه هستند. به خاطر داشته باشید که پلی کربنات یک ماده لنز بسیار نرم‌تر از شیشه است. حتی با یک پوشش مقاوم در برابر خراش، لنزهای پلی کربنات راحت‌تر از لنزهای شیشه‌ای خراشیده می‌شوند.

معرفی عینک جوشکاری اتوماتیک

عینک جوشکاری اتوماتیک برای آسان‌تر و ایمن‌تر طراحی شده اند. اگر همیشه بتوانید به وضوح همه جزییات کار را ببینید، نیاز به بلند کردن مدام عینک جوشکاری از بین می‌رود. این به نوبه خود به معنای کاهش احتمال صدمات خارجی مانند جرقه جوش و فلز و کاهش قرار گرفتن در معرض خطر در معرض اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز است.

در سال ۱۹۸۱، تولید کننده سوئدی Hornell International شاتر الکترونیکی LCD را معرفی کرد که با تشخیص حسگر قوس جوشکاری روشن، به طور خودکار تاریک می‌شد. مزیت استفاده از عینک جوشکاری اتوماتیک این است که جوشکار نیازی به تنظیم موقعیت کلاه جوش به صورت دستی ندارد که نه تنها باعث صرفه جویی در وقت می‌شود بلکه خطر قرار گرفتن در معرض نور مضر ناشی از فرآیند جوشکاری را نیز کاهش می‌دهد.

قیمت عینک جوشکاری حرفه ای

قیمت عینک جوشکاری حرفه ای بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. اگر قصد خرید عینک جوشکاری جدید دارید، توصیه می‌کنیم حتما یک مدل اتوماتیک تهیه کنید. علت این موضوع به تفصیل در بخش قبلی توضیح داده شده است. قیمت عینک جوشکاری حرفه ای نباید عامل تعیین کننده برای خرید شما باشد. هر چقدر در این زمینه بیشتر هزینه کنید بیشتر به سلامت خود اهمیت داده‌اید.

عینک جوشکاری چیست؟

عینک جوشکاری یا ایمنی یکی از ابزار آلاتی است که جوشکارها برای محافظت از چشمانشان در برابر گرما، اشعه شدید فرابنفش یا مادون قرمز و پرش قطعات جوش در حین عملیات جوشکاری و برش از آن استفاده می‌کنند. اگر از این عینک‌ها استفاده نشود، احتمال بروز سوختگی شدید، فوتوکراتیت یا فلش جوشکاری زیاد می‌شود. استفاده از عینک جوشکاری شفاف موجب محافظت از چشم در برابر گرما و پاشش قطعات جوشکاری می‌شود.

با وجودی که عینک‌های جوشکاری از چشم در برابر انواع جوش و برش محافظت می‌کنند، کاربرد آنها در عملیات جوشکاری قوس الکتریکی مناسب نیست. عینک‌های جوشکاری با لنزهای با درجه تیرگی شماره 3 یا 5 طراحی می‌شوند. استفاده از این لنزها در عملیات لحیم‌کاری مشعل، لحیم‌کاری سخت و برشکاری مفید هستند. در جوشکاری قوس الکتریکی باید از لنز تیره‌تر استفاده شود. تمام عینک‌های جوشکاری باید استاندارد بوده و گواهی‌نامه‌های لازم را داشته باشند. انتخاب عینک جوشکاری مناسب برای یک عملیات خاص اهمیت ویژه‌ای دارد.

فیلتر نوری مورد استفاده در عینک‌های جوشکاری باید مناسب آن نوع جوشکاری یا برشکاری خاص باشد. برای مثال، فیلتری که برای جوشکاری گاز استفاده می‌شود، برای جوشکاری قوس الکتریکی مناسب نیست. برای جوشکاری قوس الکتریکی و برش پلاسما باید از عینک‌های خود تیره ‌شونده استفاده کرد تا اپراتور قدرت دید بهتری قبل از شروع قوس و پس از خاموش‌شدن آن داشته باشد.

مقایسه عینک جوشکاری شیشه‌ای و عینک جوشکاری با لنز پلی کربنات

به تازگی عینک‌های جوشکاری علاوه بر لنزهای شیشه‌ای سنتی با عدسی‌های پلی کربنات نیز ساخته می‌شوند. حال این سوال مطرح می‌شود که این دو عینک چه تفاوتی با هم دارند؟

عدسی‌های جوشکاری شیشه‌ای و پلی کربنات

این دو عدسی‌ مزایای متفاوتی دارند. در نهایت با توجه به سلیقه و ترجیح خودتان بگیرید که از کدام نوع عینک استفاده کنید. اینطور نیست که یکی از این عینک‌ها جدید و بهتر باشد و دیگری قدیمی و ضعیف‌تر. هم شیشه و هم پلی کربنات از چشمانتان در حین جوشکاری محافظت می‌کنند. اگر نمی‌دانید عدسی‌های جوشکاری شیشه‌ای و پلی کربنات چه تفاوتی با هم دارند، با ما ادامه این مطلب را دنبال کنید.

  • معمولا نمی‌توان از پلی کربنات در صفحه‌های عدسی تخت استفاده کرد. از این عدسی معمولا در کلاه ایمنی، ماسک یا عینک جوشکاری استفاده نمی‌شود. برعکس، می‌توان از شیشه در عدسی‌های تخت و منحنی استفاده کرد.
  • قیمت پلی کربنات کمتر بوده و احتمال شکستن آن در صورت افتادن کم است. شیشه نیز نسبت به خط و خش مقاوم‌تر است و کیفیت نوری بالاتری در مقایسه با پلی کربنات دارد.

اگر می‌خواهید یکی از این دو نوع عینک جوشکاری را انتخاب کنید، توجهتان را به نکات زیر جلب می‌کنیم:

  • عدسی‌های جوشکاری شیشه‌ای به شکل صفحه‌های جوشکاری تخت، لنزهای تخت و لنزهای منحنی‌شکل تولید شده و در فریم عینک و کلاه ایمنی استفاده می‌شوند.
  • عدسی‌های جوشکاری پلی کربنات تنوع چندانی در درجه تیرگی ندارند. اگر از شیشه استفاده کنید، گزینه‌های بیشتری برای انتخاب درجه تیرگی دارید.
  • مسلما جنس عدسی‌های جوشکاری شیشه‌ای از شیشه است و می‌دانیم که شیشه می‌شکند؛ ولی اگر عدسی‌های جوشکاری پلی کربنات را بیندازید، هیچوقت نمی‌شکنند. پلی کربنات مقاومت بالایی به ضربه دارد و نشکن است.
  • عدسی‌های جوشکاری پلی کربنات زود خش برمی‌دارند. یعنی عمر عدسی‌های شیشه‌ای نسبت به پلی کربنات بیشتر است؛ البته به شرط اینکه از دستتان نیفتند و نشکنند.
  • عدسی‌های جوشکاری شیشه‌ای کیفیت نوری بالایی دارند اما کیفیت نوری عدسی‌های پلی کربنات نسبت به شیشه‌ای به‌شدت پایین‌تر است.
  • اگر از عینک‌های جوشکاری استفاده کنید که صورتتان را به طور کامل می‌پوشانند، ایمنی بیشتری خواهید داشت.
  • عدسی‌های جوشکاری پلی کربنات نسبت به عدسی‌های شیشه‌ای ارزان‌قیمت‌تر و در نتیجه مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

عینک جوشکاری اتوماتیک

استفاده از عینک جوشکاری اتوماتیک موجب محافظت از صورت و چشمان شما در برابر پاشش قطعات جوش و اشعه فرابنفش و زیر قرمز می‌شود. معمولا عینک‌های اتوماتیک دارای حسگر قوس الکتریکی بوده و بسته به مدل‌های مختلف، درجه تیرگی بین 5 تا 13 را کنترل می‌کنند. همچنین، حالت گریند یا سنگ‌زنی این عینک‌ها نیز برای استفاده از سنگ فرز مناسب است. این عینک‌ها در حین جوشکاری تیگ، میگ و استیک و نیز برشکاری پلاسما قابل استفاده هستند. در عینک جوشکاری از فناوری‌های لنز جدید استفاده می‌شود و به‌این‌ترتیب همیشه می‌توانید محیط و قطعه را خیلی خوب و واضح ببینید.

از کلاه ایمنی جوشکاری اتوماتیک نیز استفاده می‌شود و طراحی آن به گونه‌ای است که در کاربردهای مختلف می‌توانید از آن استفاده کنید. در کلاه‌های ایمنی جوشکاری معمولا فضایی برای ماسک جوشکاری اتوماتیک نیز وجود دارد. در صورتی که ماسک را نخواهید، می‌توانید آن را بردارید و فقط از عینک استفاده کنید. افزون‌براین، گاگل‌های ایمنی اتوماتیک معمولا یک هدبند انعطاف‌پذیر دارند و به کمک آنها می‌توانید عینک را به‌راحتی تنظیم کنید. در بخش زیر به چند مورد از ویژگی‌های مهم عینک جوشکاری اتوماتیک می‌پردازیم:

    فناوری لنز جدید

وجود این فناوری در عینک ایمنی اتوماتیک باعث می‌شود طیف کاملی از رنگ‌ها را ببینید. همچنین چشمتان کمتر خسته می‌شود و می‌توانید در طول مدت‌زمانی طولانی و بدون خستگی جوشکاری کنید.

    سبک و جمع و جور

کاربرد گاگل جوشکاری اتوماتیک در فضاهای محدود که امکان استفاده از کلاه‌های ایمنی استاندارد جوشکاری فراهم نیست، موجب ایمنی بیشتر شما می‌شود. همچنین، ماسک اتوماتیک قابلیت قابل جداشدن از عینک را دارد و در مجموع این گاگل قابلیت انعطاف و تطبیق خوبی با شرایط دارد.

    حسگر قوس الکتریکی

حسگر قوس الکتریکی دائما قوس را مشاهده و درجه تیرگی را کنترل می‌کند تا بتوانید بهتر روی عملیات جوشکاری تمرکز کنید.

دکمه بازگشت به بالا